|
8. června 2000
Značení vozů Škoda řady 742 a 743jednoduché vysvětlení zkratek L,LS,GLS... v názvu vozidla Značení se používá pro rozlišení jednotlivých verzí vozidel,
jak podle motoru, tak podle výbavy.
Prvním rozlišovacím znamením v této řadě je číslo např. 105,120,130
bylo voleno vzhledem k obsahu motoru, bližší informace k charakteristice
motorů je možno zjistit v článku Vozidla Š105-136 / technické informace.
Dalším rozlišovacím znamením je písemná zkratka, např. S, LS, GLS, ty
si trochu teď přiblížíme.
S - Standart
Označuje nejjednodušší verzi provedení vozidla, vyráběly se tak pouze
vozidla Š105, vozidla Š120 ve stejné výbavě nebyly označovány žádným písmenem.
Chybí ozdobné lišty zvenku vozu. Potahy sedadel jsou obyčejné textilní,
koberce jsou nahrazeny gumouvými koberci. Opěry předních sedadel nemají
seřiditelný sklon. Přístrojová deska je obdélníkového tvaru a chybí otáčkoměr.
Zadní dveře mají místo loketních opěr pásové přitahovače. Zadní dveře nemají
spouštění skel.
SP - Specielní, servisní
Vyráběl se jen ve verzi 105, je to pouze dvojmístný automobil. Mezistěnou
je oddělen prostor a místo zadních sedadel je užitkový prostor. Užitečná
nosnost tohoto prostoru je 200 kg. Vozidlo je vybaveno odpojovačem akumulátoru.
L - de Luxe
Základní použitelné provedení vyrábělo se ve verzích 105, 120, 125,
130, 135, 136. Vnějšek vozu zdobí ozdobné lišty (různé dle roku výroby).
Přední sedadla jsou polohovatelná. Přístrojová deska je s kulatými přístroji
a se sdruženým přístrojem. Podlaha je kryta textilním kobercem. Stahovatelná
jsou okna ve všech dveřích. Zadní dveře mají loketní opěry.
Tento typ je brán jako výchozí pro všechny ostatní, kde budou proprány
již jen rozdíly.
GL - Grand de Luxe
Vyráběno ve verzích 105, 120, 130, 135, 136. Označuje vyšší, lepší
stupeň výbavy než L, např. přístrojová deska má otáčkoměr, sedačky mají
lepší potahovou látku. Na dveřích jsou ipurové ozdobné lišty, v zavazadlovém
prostoru textilní koberec. Palubní deska je nového typu s řadou otočných
přepínačů. Zbytek výbavy se měnil dle roku výroby.
LE - de Luxe ekonomik
Provedení se vyrábělo ve verzi 120. Výbava je stejná jako u typu L.
Provedení označovalo úpravy pro úsporu paliva, toho bylo docíleno změněným
stálým převodem a změnou čtvrtého převodového stupně. Úspory paliva se
ovšem projeví pouze v určitých jízdních režimech.
LS - de Luxe Super
Vyráběno pouze ve verzi Š120. Provedení označovalo změnu motoru oproti
standartní verzi 120, hlavním přínosem byl vyšší výkon. Dále pak byly změněny
některé součásti výstroje. Vozidlo bylo vybaveno silnějším alternátorem,
otáčkoměrem, a opěrky hlav na předních sedadlech. Od modelu 84 je specifikace
podobná jako u provedení L.
GLS - Grand de Luxe Super
Vyráběno pouze ve verzi Š120. Kombinace motoru v vyšším výkonem, stejně
jako LS a vyššího stupně výbavy jako GL. Od modelu 85 je montována standartně
i pětistupňová převodovka.
LX
Vyráběna pouze verze 120. Motor se zvýšeným výkonem stejně jako LS.
Spojka s talířovou pružinou rozměru 190mm. Pětistupňová převodovka se stálým
převodem 4,22. Zadní náprava je vlečeného typu. Přední náprava má hřebenové
řízení.
Vozidla Garde a Rapid nikdy neměla žádné označení písmenem, jako sportovní
kupé vždy byly vybavovány nejlepším typem výbavy montovaném v té době.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|