|
28. června 2000Zadní brzdy Š105-136kontrola, výměna brzdového obloženíPo sundání bubnu se vám naskytne tento pohled.
Jednouduchou kontrolu můžete uskutečnit bez jakékoliv další demontáže
mechanismu brzd. Nejdříve zkontrolujeme tloušťku brzdového obložení. Nové
brzdové obložení (lidově pakny) má tloušťku 5mm (bez železné části) a vyměňuje
se pokud tloušťka obložení je v nejmenším místě 1,5mm, nebo pokud se tomuto
rozměru blíží, musíte počítat s tím, že do další periodické kontroly auto
ujede třeba dalších 10000km a to by už obložení nemuselo vydržet. Poznámka
Andrt uvádí max opotřebení na 2,5mm, Mach 1,5 a Cedrych 1,5mm.Vubec autoři
se zde zajímavě rozcházejí Cedrych tvrdí, že tloušťka nové "pakny" je i
s čelistí 5mm, zatímco Andrt a Mach píšou o 5mm bez čelisti...
Výměna brzdového obložení.
V případě že nemáte kleště lze v nouzi použít třeba i kus silnějšího
kabelu, jak je zobrazeno na dalším obrázku.
POZOR na úraz při sundavání pružiny, rukavice v tomto případě neuškodí.
Ve středu čelistí je pružina přidržující čelisti u štítu brzd, Ze zadní
strany přidržíme trn aby se neotáčel a pomocí kleští uchopíme misku na
pružině vepředu, mírně zatlačíme a otočíme o devadesát stupňů, vyndáme
pružinu s miskou dopředu a trn dozadu, postup opakujeme i u druhé čelisti.
Dále můžeme odklopit čelist směrem k přední straně vozu a sundat pružinu
která je dole, držící obě čelisti u sebe. Poté lze lehce vyndat rozpěru
ruční brzdy, která je v horní části (pod samostavem). U druhé čelisti směrem
k zadní části vozu je nutné navíc trochu odtáhnout pružinu ruční brzdy
a vyndat koncovku lanka z výseku v páce. Vyměníme čelisti za nové, vždy
na obouch stranách (vozu) a zkontrolujeme brzdové válečky dle dalšího textu,
pokud jsou v pořádku můžeme začít s opětovnou montáží. Montáž je obráceným
postupem demontáže, pozor je pořeba dát na správné výškové usazení čelistí
do spodních úchytů na štítu brzd. Problémy také mohou nastat při opětovném
zandavání horní pružiny, pomocí kleští, nebo trnu, či kabelu, hrozí zde
úraz pokud vám pružina "vystřelí". Konečná montáž bubnu je popsána na konci
článku.
Pokud je brzdové obložení v pořádku, a to nejen po stránce opotřebení,
ale i celkově, kontroluje pohledem zda není někde víc opotřebeno, nebo
se nedrolí, neodlepuje atd. Tak dále je na pořadu kontrol váleček, zkontrolujeme
prachovky zda nejsou zpuchřelé, a dole je mírně odklopíme a počkáme zda
z nich nepoteče brzdová kapalina - zjistíme tím stav manžet na pístech.
Dále zkusíme píst na jedné straně mírně zatlačit, zda se může pohybovat.
Pozor na druhé straně aby protější píst "nevyjel", to samé zkusíme s druhým
pístem. V případě, že píst se nehýbá - "je zarezlý" jsou dvě možnosti opravy.
První možností je rozebrání válečku, vyčistění a výměna manžet a prachovek.
Druhou možností je výměna celého válečku za nový, v obou případech je však
již nutné odvzdušnění brzdové soustavy. Vymontování "prasátka" se provede
odpojením brzdové hadičky, připravte si nádobku na zachycení vytékající
brzdové kapaliny. Hadičku je vhodné zajistit po odmontování proti zanesení
nečistot, třeba igelitovým pytlíkem. Dále povolíme dva šrouby držící váleček
(klíč 10) a váleček vyndáme směrem ven z vozu, předpokladem jsou vyndané
čelisti.
V sadě náhradních gumových dílů jsou díly 2, 5, 8 a to v počtu pro oba
zadní válečky. Při koupi takovéto sady, nebo nového válečku dávejte pozor
na použití správného typu. Během výroby se montovalo několik typů zadních
válěčku průměru 19 a 22 mm, lišili se také vnitřním provedením. Měnily
se také od roku 84 těsnící manžety atd. Pokud měníme tedy brzdový válec
za nový, použijeme stejné provedení jaké je na vozidle namontováno. Nebo
novější stejného typu.
Na závěr zpět zamontujeme brzdový váleček, připojíme brzdovou hadici
za použití nových měděných těsnění a dáme zpět mechanismus brzdy dle postupu
výše popsaného. Poté následuje odvzdušnění brzdového systému, je vhodné
odvzdušnit všechny brzdy.
Pro Š105/120, při sundavání bubnu je vhodné jednou za čas vyměnit klínek
v poloose za nový, dále nandáme buben, pomocí tyče zapřeme buben o podlahu
a dotáhneme středovou matici na předepsaný moment 250 Nm a zajistíme
závlačkou. Poté je možno vozidlo sundat z heveru a dotáhnout matice kola.
Doporučuji po ujetí 20-30 km znovu dotáhnout středovou matici na předepsaný
moment.
Při výměně čelistí je potřeba několikrát sešlápnout brzdu něž se opět
nastaví samostav, dále je potřeba počítat se sníženou účinností zadních
brzd, než se nové díly "zajedou". Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|