|
22. října 1999
Alarmjednoduchý přehled funkcí alarmu a spojených zařízení
Co to je
alarm ? Je to elektronické zařízení které má upozornit na neoprávněné vniknutí
do vozidla (zde bych jen připomněl že kvůli častým alarmům špatně nastavených
čidel apod. jsou již všichni vůči houkání alarmu imunní), často je kombinován
i s imobilizérem kterého funkce je pokud někdo už neoprávněně vnikne do
vozidla tak aby neodjel, proto mu imobilizer rozpíná různé životně důležité
obvody jako zapalování atd. Jaké jsou alarmy, vpodstatě jsou dvou variant,
jednoudušší, které mají jen skryté tlačitko a začnou houkat pokud je do
nějakého času po vstupu do vozidla nevypne, a ty lepší (a dražší) jsou
ty které mají dálkové ovládání. Alarm sám o sobě nic netuší o nějakém zloději,
on má program podle kterého se řídí, a k tomu aby něco zjistil potřebuje
čidla, základním čidlem jsou čidla spínací na dveřích a kapotách, reagují
jednoduše na otevření sepnutím elektrického obvodu, dalším typem čidel
jsou otřesová - ty obvykle způsobují nejvíce planných poplachů, stačí velký
vítr nebo projíždějící nákladní automobil a už hlásí poplach, musí se u
nich nastavit správná citlivost, jsou také jediným typem čidla které dokáže
zaregistrovat vnější ohrožení vozidla (někdo odmontovává světla apod, za
předpokladu že s autem trochu hýbe), posledním výkřikem v oblasti otřesových
čidel je digitální filtr který má právě zabránit náhodným poplachům. Další
typ čidla je ultrazvuk ten reaguje na pohyb uvnitř vozidla, nesmíte však
nechat uvnitř psa, nebo otevřená okénka, vzhledem k tomu že některým lidem
je nepříjemný tak by ho měli slušné alarmy při jízdě vypínat. Posledním
ze standardní řady čidel je čidlo poklesu napětí, funguje na principu,
že pokud se zapojí elektrický přistroj tak na baterii se sníží napětí (skokově,
na pomalý úbytek nereaguje), dá se nastavit tak že reaguje už při rozsvícení
stropních lampiček (otevření dveří). A teď něco málo o dálkových ovládáních
v zásadě mohou být dvojího druhu, infra- přenáší povel neviditelným spektrem
paprsků (na stejném principiu pracuje např. ovladač k televizi), nebo rádiové
- přenáší povel pomocí radiových vln. Infra - je úzce směrové (nefunguje
ze všech stran auta), má menší šanci odposlechu kódu a je méně používané
- spíše u automobilek. Radio - má většinou dosah kolem 20 až 30 metrů,
vysílá zpravidla na frekvenci 433Mhz důležité u něj je zda má plovoucí
kód - ten značně ztěžuje práci zlodějům (pro vysvětlení já se alarmy zabývám,
a odposlechnout kód a později až nebudete u vozidla ho tímto kódem odemknout
je velice jednoduché - nevýhoda pevných kódů), plovoucí kód funguje na
tom principu, že každý následující platný kód je jiný něž předchozí a je
velice náročné tyto kódy rozluštit.
Nákup alarmu
Na co si dát pozor ? Alarm musí být na vozidla s ukostřeným pólem mínus
a sítí 12V. Měl by mít dálkové ovládání s plovoucím kódem (viz výše), je
záhodno aby v základní sadě byly aspoň dva typy čidel (př. dvěřní + ultrazvuk).Alarm
by měl spolupracovat s jednotkou centrálů (i když je třeba hned neplánujete).
Alarm by neměl mít velký odběr (jednotky mA max 60mA) - nesmíte zde zapomínat
na to, že stále čerpá proud z baterie. Dalším bodem je zda jsou ochotni
alarm namontovat, vždy to není nejjednodušší. A v neposlední řadě záruka
ta by měla být aspoň rok, lepši fi dávají i tři roky. A nutné je taky se
poptat na případný pozáruční servis.
Centrály
Co to jsou
centrály ? Jejich přesný název zní centrální zamykání a odemykání vozidla.
Ve skutečnosti je to dvě az pět serv na zamcích dveří spojených kabely,
které ovládá centrální jednotka. Co to je Servo ? Servo je elektromotor
který fizicky hýbe s tyčkou zámku. Co mají centrály za funkci ? Pokud odemknete
nebo zamknete přední dveře klíčkem, nebo zevnitř - všechny ostatní dveře
udělají to samé, připadně pokud máte alarm s dálkovým ovladáním tak se
dá odemykání dveří propojit s dálkovým ovládáním alarmu. A co ceny ? Komplet
elektronika +4 ks serva, kabely, + instalace stojí zhruba 3000-5000
Kč. Dají se samozřejmně sehnat sady i pro otevírání pátých dveří (zavazadlového
prostoru), pro Favorita - Octavii. Na starších vozidlech se zavazadlovým
prostorem vpředu není možné k odemykání kufru využívat služeb centrálního
zamykání a odemykání.
Imobilizér
Co je Imobilizér ? Je to elektronická jednotka, která při neoprávněném
vniknutí do vozidla nedovolí vozidlo užít k jízdě. Tato jednotka může být
mnoha provedení, může být integrována v alarmu, případně může existovat
na dálkové ovládání, nebo na skrytý spínač. Možností je mnoho. Nejčastěji
tyto jednotky rozpínají životně důležité funkce pro chod vozidla, jako
je zapalování, přívod paliva (ovládání jednotky zapalování, nebo palivový
ventil). Cílem všech těchto opatření je znemožnit nastartování motoru,
případně znemožnit provoz motoru a tím pohyb vozidla vlastní silou. U imobilizérů
se často hovoří o okruzích, každý jednotlivý okruh imobilizéru může většinou
blokovat jinou důležitou funkci vozidla a tím snižovat možnost vyřazení
imobilizéru z provozu zlodějem vozidla.
Pager
Co je to pager ? Je to dvojice elektronických zařízení, přenášejících
informaci o poplachu vozidla k vlastníku Pageru. Systém se skládá z vysílače
(radiového) umístěného ve vozidle a přijímače velikosti menšího mobilu,
který má při sobě majitel vozidla. Zařízení samo o sobě slouží pouze k
přenosu informace, tzn. že je nutné ještě informaci o nechtěném vniknutí
nějak detekovat, proto Pager spolupracuje s alarmem - ten mu předává pokyny.
V praxi to vypadá tak, že někdo vnikne do vozidla, alarm vyhlásí poplach
(může nebo nemusí spustit sirénu), ale v každém případě informuje majitele
pískáním vycházejícím z Pageru, který má u sebe, ten se poté musí rozhodnout
jak postupovat dále. Pagery mají dosah okolo 1km záleží na okolí, na volném
prostoru je to třeba i 2km a na sídlišti s mnoha zdroji rušení to může
být jen 500 metrů. Pager je tedy užitečný doplněk alarmu.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|