|
9. srpna 2000
Hlasitá indikace zařazené zpátečkypro vozy Felicia, s využitím obvodu AKIN Také máte manželku, která startuje se zařazenou zpátečkou ? Líbí se
vám ameriky, které při couvání hlasitě pískají ? Pokud ano, čtete dál,
konstrukce je až triviálně jednoduchá.
Aby bylo možno splnit oba záměry z úvodu (bzučák musí být slyšet venku
i uvnitř), je třeba zvolit místo pro jeho osazení. Skoro úplně ideální
je využití zadních světel - mají docela šikovnou konstrukci, která vytváří
rezonanční dutinu, do výlisku jde bzučák osadit tak, že drží samosvorně
(po jistých úpravách) a co je hlavní, potřebné napájení spolu s řídícím
signálem leží hned vedle, na plošném spoji žárovek.
Jako zdroj signálu se nabízí dvě možnosti. Tou první, použitou v popsané
konstrukci, je indikátor rozsvícených světel AKIN (číslo výkresu 441.0.4165-046.6/000
nebo některá jeho mutace) pro modelový rok 1997-1999. Díl se vyskytuje
ve dvou provedeních, vysoké provedení, osazované do MR 1997 se nehodí.
Od MR 2000 je bzučák (nezapouzdřený) napevno osazován do štítu přístrojů
a jeho dostupnost se asi bude časem zhoršovat, nyní je ale celkem běžně
k dostání v obchodech za cenu od 110 do 190 Kč. Zařízení mají dost velký
rozptyl výšek tónu i hlasitostí, máme-li možnost vybírat, volíme hlubší
tón a samozřejmě co nejhlasitější zvuk. Druhou variantou je použití polského
indikátorku rozsvícených světel za 60 či 70 Kč (k sehnání u takřka libovolné
pumpy), který je menší, ale musí se šroubovat nebo lepit. V tomto článku
je popsána konstrukce s AKINem.
Pro umístění indikátoru je ideální horní technologický prolis v zadní
skupinové svítilně. Obrázek se mi, bohužel, nepodařilo pro mizerné světelné
podmínky („fotím“ videokamerou a nemám kamerové svítidlo) pořídit. Pokud
sundáte plošný spoj se žárovkami a nahlédnete z kufru na svítilnu, uvidíte
dva mírně kónické vodorovné prolisy, zvyšující tuhost. Jeden z nich (ten
na úrovni směrovky) má ve své spodní části obdélníkový otvor - do tohoto
prolisu bude AKIN usazen. Aby se tam vůbec vešel, je třeba jistého domlouvání
s použitím mírného násilí. Začneme podle obrázku 1 (vlevo je vždy upravený
AKIN, vpravo jeho nezmrzačený bratříček, dočasně vypůjčený z pojistkového
panelu, kde normálně sedí vlevo nahoře).
Všechny tři fastony je třeba uštípnout. Faston A lze odstranit úplně,
fastony B a C tak, aby k jejich zbytku bylo možno připájet kablíky. Destička
plošného spoje je do pouzdra osazena s mírným zapuštěním - hrana pouzdra
určuje maximální možnou výšku zbytku konektoru. Nejjednodušší je odštípnout
nůž konektoru příčnými štípačkami, podloženými sirkou. Otřep není nutné
odstraňovat, výborně na něj chytá cín :-) Pocínování je nejlepší udělat
hned.
Pouzdro AKINu si vyžádá více úprav, neb v místě jeho plánované dislokace
není místa nazbyt. Pro pochopení úprav je asi nejlepší opatrně vyjmout
elektroniku z pouzdra a pokusit se umístit samotné pouzdro do prolisu.
První úpravu ukazuje obrázek 2 - v místě předpokládaného vyvedení kablíku
je třeba vypilovat průchodku (A).
Na protilehlé hraně (obrázek 3, B) je třeba odstranit část materiálu
až do hloubky osazení plošného spoje a v horní ploše pouzdra (obr. 3, A)
odfrézovat nebo vypilovat materiál zhruba v tloušťce hmoty výlisku.
Česky řečeno - až budu na druhé straně, přestanu odebírat. Touto drážkou
se nainstalovaný AKIN opře o vnitřní hranu prolisu a celý se schová do
svítilny.
Elektricky je AKIN připojen paralelně k couvačce. Faston B na obrázku
2 je zem, faston C je plus napájení. Odběr je věru nepatrný, pro připojení
stačí tenký kablík, který je ale třeba ke zbytkům nožů připájet naplocho,
aby spoje nevyčnívaly přes okraj pouzdra (zkontrolujeme pohledem). Použijeme
cca třicet centimetrů kablíku, abychom se zbytečně nestresovali povlávajícím
plošným spojem žárovek. K němu připájíme kablík paralelně žárovce couvaček
(obrázek 4, A je plus, B je zem).
Pozor - na obrázku je pravá svítilna, levá má spoje zrcadlově otočené.
Pájíme naplocho na předem pocínované plošky, jde to vcelku dobře trafopáječkou
a trubičkovým cínem s přídavkem kalafuny. Pokud dáváte přednost pájení
ohřátým šroubovákem, je třeba brát ohled na omezenou tepelnou odolnost
výlisku :-) Celé dílko je na dalším obrázku, pokud jste pracovníkem DI
nebo STK, nevšímejte si oloupané barvy na žárovce směrovky.
Ve finální fázi se pokuste upravený AKIN zasunout do prolisu ve svítilně.
Musí se schovat _CELÝ_, jinak budou problémy se zasunutím plošného spoje
žárovek. Lenoši si vezmou pilník k vozu, odvážnější a pracovitější si vymontují
svítilniu z vozu. Obé je možné, přiznám se, že patřím k lenochům. Po osazení
AKINu připojte konektor k žárovkám, zařaďte zpátečku a zapněte zapalování.
Píská ? Heuréka. Nepíská ? Máte správně polaritu kabelů ? A máte připojený
konektor k desce žárovek ? Opravdu je _ZASTRČENÝ_NA_DORAZ_
? Aha. Musí cvaknout. Pokud píská, zkuste opatrně vrátit žárovky
na místo, na volném kablíku si udělejte očko, které vyvedete zářezem ve
tvaru C po levé straně desky žárovek, který tam bůhvíproč zůstal z vývoje.
Pokud se vám toto řešení nelíbí, vyvrtejte si kdekoliv mimo vodivou
plošku otvor zhuba 5-8 mm a pokud dbáte na čistotu konstrukce, osaďte do
něj průchodku. Volný kus kabelu pak podle letory smotejte nebo vysvazkujte,
volné povlávání nedoporučuji, neb první větší předmět v kufru zcela jistě
vykoná své zhoubné dílo.
Úpravu lze provést jen na jedné (nejlépe pravé) straně vozu,
lepší je ale nešetřit a vylepšit obě zadní svítilny. Výsledný efekt sice
není příliš viditelný na první pohled, odměnou je ale větší bezpečnost
při couvání a o něco zvýšená pravděpodobnost, že se vaše paní tu zpátečku
naučí vyndat před nastartováním.
Autor článku: Milkov (Milan Kovář)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|