ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
9. srpna 2000

Hlasitá indikace zařazené zpátečky

pro vozy Felicia, s využitím obvodu AKIN


Také máte manželku, která startuje se zařazenou zpátečkou ? Líbí se vám ameriky, které při couvání hlasitě pískají ? Pokud ano, čtete dál, konstrukce je až triviálně jednoduchá.
Aby bylo možno splnit oba záměry z úvodu (bzučák musí být slyšet venku i uvnitř), je třeba zvolit místo pro jeho osazení. Skoro úplně ideální  je využití zadních světel - mají docela šikovnou konstrukci, která vytváří rezonanční dutinu, do výlisku jde bzučák osadit tak, že drží samosvorně (po jistých úpravách) a co je hlavní, potřebné napájení spolu s řídícím signálem leží hned vedle, na plošném spoji žárovek.
Jako zdroj signálu se nabízí dvě možnosti. Tou první, použitou v popsané konstrukci, je indikátor rozsvícených světel AKIN (číslo výkresu 441.0.4165-046.6/000 nebo některá jeho mutace) pro modelový rok 1997-1999. Díl se vyskytuje ve dvou provedeních, vysoké provedení, osazované do MR 1997 se nehodí. Od MR 2000 je bzučák (nezapouzdřený) napevno osazován do štítu přístrojů a jeho dostupnost se asi bude časem zhoršovat, nyní je ale celkem běžně k dostání v obchodech za cenu od 110 do 190 Kč. Zařízení mají dost velký rozptyl výšek tónu i hlasitostí, máme-li možnost vybírat, volíme hlubší tón a samozřejmě co nejhlasitější zvuk. Druhou variantou je použití polského indikátorku rozsvícených světel za 60 či 70 Kč (k sehnání u takřka libovolné pumpy), který je menší, ale musí se šroubovat nebo lepit. V tomto článku je popsána konstrukce s AKINem.
Pro umístění indikátoru je ideální horní technologický prolis v zadní skupinové svítilně. Obrázek se mi, bohužel, nepodařilo pro mizerné světelné podmínky („fotím“ videokamerou a nemám kamerové svítidlo) pořídit. Pokud sundáte plošný spoj se žárovkami a nahlédnete z kufru na svítilnu, uvidíte dva mírně kónické vodorovné prolisy, zvyšující tuhost. Jeden z nich (ten na úrovni směrovky) má ve své spodní části obdélníkový otvor - do tohoto prolisu bude AKIN usazen. Aby se tam vůbec vešel, je třeba jistého domlouvání s použitím mírného násilí. Začneme podle obrázku 1 (vlevo je vždy upravený AKIN, vpravo jeho nezmrzačený bratříček, dočasně vypůjčený z pojistkového panelu, kde normálně sedí vlevo nahoře).

Všechny tři fastony je třeba uštípnout. Faston A lze odstranit úplně, fastony B a C tak, aby k jejich zbytku bylo možno připájet kablíky. Destička plošného spoje je do pouzdra osazena s mírným zapuštěním - hrana pouzdra určuje maximální možnou výšku zbytku konektoru. Nejjednodušší je odštípnout nůž konektoru příčnými štípačkami, podloženými sirkou. Otřep není nutné odstraňovat, výborně na něj chytá cín :-) Pocínování je nejlepší udělat hned.
Pouzdro AKINu si vyžádá více úprav, neb v místě jeho plánované dislokace není místa nazbyt. Pro pochopení úprav je asi nejlepší opatrně vyjmout elektroniku z pouzdra a pokusit se umístit samotné pouzdro do prolisu. První úpravu ukazuje obrázek 2 - v místě předpokládaného vyvedení kablíku je třeba vypilovat průchodku (A).

Na protilehlé hraně (obrázek 3, B) je třeba odstranit část materiálu až do hloubky osazení plošného spoje a v horní ploše pouzdra (obr. 3, A) odfrézovat nebo vypilovat materiál zhruba v tloušťce hmoty výlisku.

Česky řečeno - až budu na druhé straně, přestanu odebírat. Touto drážkou se nainstalovaný AKIN opře o vnitřní hranu prolisu a celý se schová do svítilny.
Elektricky je AKIN připojen paralelně k couvačce. Faston B na obrázku 2 je zem, faston C je plus napájení. Odběr je věru nepatrný, pro připojení stačí tenký kablík, který je ale třeba ke zbytkům nožů připájet naplocho, aby spoje nevyčnívaly přes okraj pouzdra (zkontrolujeme pohledem). Použijeme cca třicet centimetrů kablíku, abychom se zbytečně nestresovali povlávajícím plošným spojem žárovek. K němu připájíme kablík paralelně žárovce couvaček (obrázek 4, A je plus, B je zem).

Pozor - na obrázku je pravá svítilna, levá má spoje zrcadlově otočené. Pájíme naplocho na předem pocínované plošky, jde to vcelku dobře trafopáječkou a trubičkovým cínem s přídavkem kalafuny. Pokud dáváte přednost pájení ohřátým šroubovákem, je třeba brát ohled na omezenou tepelnou odolnost výlisku :-) Celé dílko je na dalším obrázku, pokud jste pracovníkem DI nebo STK, nevšímejte si oloupané barvy na žárovce směrovky.

Ve finální fázi se pokuste upravený AKIN zasunout do prolisu ve svítilně. Musí se schovat _CELÝ_, jinak budou problémy se zasunutím plošného spoje žárovek. Lenoši si vezmou pilník k vozu, odvážnější a pracovitější si vymontují svítilniu z vozu. Obé je možné, přiznám se, že patřím k lenochům. Po osazení AKINu připojte konektor k žárovkám, zařaďte zpátečku a zapněte zapalování. Píská ? Heuréka. Nepíská ? Máte správně polaritu kabelů ? A máte připojený konektor k desce žárovek ?  Opravdu je  _ZASTRČENÝ_NA_DORAZ_ ? Aha.  Musí cvaknout. Pokud píská, zkuste opatrně vrátit žárovky na místo, na volném kablíku si udělejte očko, které vyvedete zářezem ve tvaru C po levé straně desky žárovek, který tam bůhvíproč zůstal z vývoje.  Pokud se vám toto řešení nelíbí, vyvrtejte  si kdekoliv mimo vodivou plošku otvor zhuba 5-8 mm a pokud dbáte na čistotu konstrukce, osaďte do něj průchodku. Volný kus kabelu pak podle letory smotejte nebo vysvazkujte, volné povlávání nedoporučuji, neb první větší předmět v kufru zcela jistě vykoná své zhoubné dílo.
Úpravu lze provést jen na jedné (nejlépe pravé) straně vozu,  lepší je ale nešetřit a vylepšit obě zadní svítilny. Výsledný efekt sice není příliš viditelný na první pohled, odměnou je ale větší bezpečnost při couvání a o něco zvýšená pravděpodobnost, že se vaše paní tu zpátečku naučí vyndat před nastartováním.

Autor článku: Milkov (Milan Kovář)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (18):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů