ŠKODA techweb [homepage]
Světla
4. září 2000

Seřízení světel Favorit

postup, schéma stěny


Tento článek je věnován pouze zručnějším amatérům, pro ostatní je lepší auto odvězt do servisního střediska a zde nechat provést seřízení světlometů.
Po celou dobu výroby vozidel typu Favorit/Forman/Pickup se montoval pouze jeden typ světlometu, proto je popis jednodušší než např. u předchozích typů Š105-136 kde bylo postupem času použito pět typů předních světlometů.
 

Světlomety se seřizují při tlumených světlech. Jelikož správně nastavené světlomety jsou významným prvkem bezpečnosti jízdy, je tento úkon předmětem předpisu vyhlášky (FMD č. 41/84 Sb.). Technické hodnoty s předepsaným nastavením světlometů jsou uvedeny dále. Nejjednodušší (a podle mého názoru i přesnou) pomůckou k seřízení světel je stěna kolmá k podkladu, na kterém stojí kontrolovaný automobil. Na stěnu je třeba nanést čáry podle skicy na obr. dole. Automobil, zatížený pouze řidičem, se správně nahuštěnými pneumatikami přistavíme tak, aby byly oba světlomety vzdáleny 5m od zmíněné stěny.  Vyhláška uvádí toleranci sklonu světelného paprsku od roviny vodorovné procházející osou světlometů, v rozmezí 1 až 1,5%. Při využití plného rozsahu dovoleného zatížení vozu je povolen sklon světelného paprsku v rozmezí od 0,5% do 2,5%. Pro ujasnění: skloníme li světelný paprsek o 1% tak na vzdálenosti 5metrů, protne světelný paprsek stěnu o 5 cm níže.Čili - jmenovitá hodnota průsečíku světelného paprsku tlumeného světla ve vzdálenosti 60 mm pod rovinnou vodorovnou odpovídá sklonu 1,2 %.
Příprava se sestává z překreslení schématu obrázku na stěnu. Odměříme si vzdálenost středu světlometů od země (B), tuto čáru (c) naneseme na stěnu, 60mm pod ní nakreslíme čáru (d). Dále nakreslíme středovou čáru (a) a na každou stranu odměříme 505mm protínající se čáry nám dají 4 body (dálkové, tlumené).

Zde je seřizovací stěna:

Popis kontrolní stěny:
a - podélná osa vozu
b - rovina na které stojí vůz
c - vodorovná osa světlometů
d - rozhraní světla a stínu tlumených světlometů
A - rozteč svislých os světlometů (1010mm)
B - vzdálenost vodorovné osy světlometů od roviny, na které stojí automobil
C - střed světlometu
D - bod, ve kterém se lomí rozhraní světla a stínu při světle tlumených světlometů pod úhlem 15 stupňů

Korektor sklonu světlometů nastavíme před seřízováním na 0. Seřizujeme při zapnutých tlumených světlometech. Samotné seřízení provádíme  šrouby stranové a výškové regulace přístupnými z motorového prostoru. Při vizuální kontrole vždy druhé světlo pro přesnost zastíníme. Tlumená světla seřizujeme na bod D, dálková světla se neseřizují, měla by však ukazovat do bodů C. Seřízení je vhodné provést co nejrychleji, při stání vozu se žárovky nadměrně zahřívají - světlomety nejsou chlazeny proudem vzduchu.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (5):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů