|
4. září 2000Seřízení světel Favoritpostup, schéma stěnySvětlomety se seřizují při tlumených světlech. Jelikož správně nastavené
světlomety jsou významným prvkem bezpečnosti jízdy, je tento úkon předmětem
předpisu vyhlášky (FMD č. 41/84 Sb.). Technické hodnoty s předepsaným nastavením
světlometů jsou uvedeny dále. Nejjednodušší (a podle mého názoru i přesnou)
pomůckou k seřízení světel je stěna kolmá k podkladu, na kterém stojí kontrolovaný
automobil. Na stěnu je třeba nanést čáry podle skicy na obr. dole. Automobil,
zatížený pouze řidičem, se správně nahuštěnými pneumatikami přistavíme
tak, aby byly oba světlomety vzdáleny 5m od zmíněné stěny. Vyhláška
uvádí toleranci sklonu světelného paprsku od roviny vodorovné procházející
osou světlometů, v rozmezí 1 až 1,5%. Při využití plného rozsahu dovoleného
zatížení vozu je povolen sklon světelného paprsku v rozmezí od 0,5% do
2,5%. Pro ujasnění: skloníme li světelný paprsek o 1% tak na vzdálenosti
5metrů, protne světelný paprsek stěnu o 5 cm níže.Čili - jmenovitá hodnota
průsečíku světelného paprsku tlumeného světla ve vzdálenosti 60 mm pod
rovinnou vodorovnou odpovídá sklonu 1,2 %.
Zde je seřizovací stěna:
Korektor sklonu světlometů nastavíme před seřízováním na 0. Seřizujeme
při zapnutých tlumených světlometech. Samotné seřízení provádíme
šrouby stranové a výškové regulace přístupnými z motorového prostoru. Při
vizuální kontrole vždy druhé světlo pro přesnost zastíníme. Tlumená světla
seřizujeme na bod D, dálková světla se neseřizují, měla by však ukazovat
do bodů C. Seřízení je vhodné provést co nejrychleji, při stání vozu se
žárovky nadměrně zahřívají - světlomety nejsou chlazeny proudem vzduchu.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|