|
8. září 2000
Dodatečná montáž zadních pásůdo vozidel Š120 V připravované novele vyhlášky, je uvedena povinnost vozit děti
do 12 let věku a osoby pod 150 cm výšky v zádržných systémech (sedačkách). Z dikce novely také
vyplívá nutnost tuto sedačku připoutat bezpečnostním pásem. Novela má vstoupit
v platnost 1.1.2001. Já se tedy budu zabývat problémem přepravy dětí ve
vozidlech Škoda starší výroby, kde nejsou na zadních sedadlech instalovány
bezpečnostní pásy. Jednou z možností bude vozit dítě v sedačce na místě
spolujezdce (možno pokud není vybaveno airbagem, nebo je vypnut). Tato
varianta však není nejšťastnějším řešením, buď chce žena sedět vpředu a
aktivně se účastnit jízdy pokyny (jako právě si přejel tu správnou odbočku
atd.), nebo u mladého dítěte chce být s ním, nejlépe tedy oba vzadu. Jedinou
možností jak tuto situaci vyřešit je dodatečná montáž zadních bezpečnostních
pásů. Je velmi "kontroverzní" zda možno tuto operaci doporučit svépomocí,
pokud uvážíme možné dopady na zdraví a život našich potomků, je lépe svěřit
práci odbornému servisu. Na druhou stranu ovšem při daleko nižších nákladech
je možné stejně kvalitně a bezpečně provést tuto věc doma.
Je bezpodmínečně nutné dodržet však tyto zásady:
-
vždy použijeme pouze pásy určené pro stejný typ a model vozu
-
používáme pouze originální upevňovací šrouby
-
vždy dáváme všechny podložky ve správném pořadí
-
používáme pouze originální připravené úchytové místa do karoserie
Teoreticky byly všechny vozy již od počátku výroby (76) vybaveny v karoserii
úchyty pro dodatečnou montáž zadních bezpečnostních pásů. Bezpečnostní
pásy vzadu byly povinně montovány od roku 86, v předchozích letech
byly pouze doplněk za příplatek. Prvním krokem před zakoupením pásů je
tedy kontrola přítomnosti kotevních bodů v karoserii, přestože by měly
být ve všech karoseriích již jsem našel několik karosérií bez těchto úchytů.
Rozložení těchto kotevních bodů je patrné z provázejících obrázků, je jiné
pro samonavíjecí a pevné pásy (na obrázcích je znázorněn sedan, u kupé
není prostřední pás). Jeden bod je pod krytem C sloupku, další dva jsou
přístupné po odklopení sedačky, v rohu u dveří a v dutině pod opěradlem.
Pokud
vozidlo není vybaveno těmito kotevními místy nelze bezpečnostní pásy montovat.
V tomto případě nelze nijak karoserii provrtávat a dodělávat chybějící
kotevní místa.
Pásy samotné je pak možné koupit nové jako náhradní díl, nebo starší
na vrakovišti, doporučuji pásy samonavíjecí. Při koupi je vždy nutné obstarat
i potřebné specielní šrouby a podložky. Šrouby jsou pevnostní a s jemným
stoupáním (závit 7/16-20 UNF-2A), nelze je později nahradit jiným běžným
šroubem. Pozor pásy jsou jiné pro levou a pravou stranu a také jsou jiné
pro vozy sedan a kupé. Pořadí podložek je při montáži nutno dodržet, jinak
může docházet k samovolnému povolování šroubu, nebo překrucování pásu apod.
Šrouby bezpečnostních pásů dotahujeme na moment 40 Nm.
Veškeré novější vozy byly již z výroby vybavováný bezpečnostnímy pásy
pro všechny sedadla. U starších typů Š100 je postup v případě že vozidlo má kotevní úchyty podobný. V případě Š1000MB není možné vzhledem k absenci kotevních úchytů tyto pásy namontovat.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|