ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
8. září 2000

Dodatečná montáž zadních pásů

do vozidel Š120


V připravované novele vyhlášky, je uvedena povinnost vozit děti do 12 let věku a osoby pod 150 cm výšky v zádržných systémech (sedačkách). Z dikce novely také vyplívá nutnost tuto sedačku připoutat bezpečnostním pásem. Novela má vstoupit v platnost 1.1.2001. Já se tedy budu zabývat problémem přepravy dětí ve vozidlech Škoda starší výroby, kde nejsou na zadních sedadlech instalovány bezpečnostní pásy. Jednou z možností bude vozit dítě v sedačce na místě spolujezdce (možno pokud není vybaveno airbagem, nebo je vypnut). Tato varianta však není nejšťastnějším řešením, buď chce žena sedět vpředu a aktivně se účastnit jízdy pokyny (jako právě si přejel tu správnou odbočku atd.), nebo u mladého dítěte chce být s ním, nejlépe tedy oba vzadu. Jedinou možností jak tuto situaci vyřešit je dodatečná montáž zadních bezpečnostních pásů. Je velmi "kontroverzní"  zda možno tuto operaci doporučit svépomocí, pokud uvážíme možné dopady na zdraví a život našich potomků, je lépe svěřit práci odbornému servisu. Na druhou stranu ovšem při daleko nižších nákladech je možné stejně kvalitně a bezpečně provést tuto věc doma.

Je bezpodmínečně nutné dodržet však tyto zásady:

  • vždy použijeme pouze pásy určené pro stejný typ a model vozu
  • používáme pouze originální upevňovací šrouby
  • vždy dáváme všechny podložky ve správném pořadí
  • používáme pouze originální připravené úchytové místa do karoserie
Teoreticky byly všechny vozy již od počátku výroby (76) vybaveny v karoserii úchyty pro dodatečnou montáž zadních bezpečnostních pásů. Bezpečnostní pásy vzadu byly povinně montovány od roku  86, v předchozích letech byly pouze doplněk za příplatek. Prvním krokem před zakoupením pásů je tedy kontrola přítomnosti kotevních bodů v karoserii, přestože by měly být ve všech karoseriích již jsem našel několik karosérií bez těchto úchytů. Rozložení těchto kotevních bodů je patrné z provázejících obrázků, je jiné pro samonavíjecí a pevné pásy (na obrázcích je znázorněn sedan, u kupé není prostřední pás). Jeden bod je pod krytem C sloupku, další dva jsou přístupné po odklopení sedačky, v rohu u dveří a v dutině pod opěradlem. Pokud vozidlo není vybaveno těmito kotevními místy nelze bezpečnostní pásy montovat. V tomto případě nelze nijak karoserii provrtávat a dodělávat chybějící kotevní místa.

Pásy samotné je pak možné koupit nové jako náhradní díl, nebo starší na vrakovišti, doporučuji pásy samonavíjecí. Při koupi je vždy nutné obstarat i potřebné specielní šrouby a podložky. Šrouby jsou pevnostní a s jemným stoupáním (závit 7/16-20 UNF-2A), nelze je později nahradit jiným běžným šroubem. Pozor pásy jsou jiné pro levou a pravou stranu a také jsou jiné pro vozy sedan a kupé. Pořadí podložek je při montáži nutno dodržet, jinak může docházet k samovolnému povolování šroubu, nebo překrucování pásu apod.
Šrouby bezpečnostních pásů dotahujeme na moment  40 Nm.

Veškeré novější vozy byly již z výroby vybavováný bezpečnostnímy pásy pro všechny sedadla. U starších typů Š100 je postup v případě že vozidlo má kotevní úchyty podobný. V případě Š1000MB není možné vzhledem k absenci kotevních úchytů tyto pásy namontovat.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (23):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů