|
21. září 2000
Tlumiče Š120-136popis, typy, výměna Tlumiče byly během výroby produkovány mnoha typů jejich přehled je
v tabulce, přední a zadní tlumiče jsou nezáměnné a zadní tlumiče jsou dále
rozdílné pro zadní kyvadlovou a vlečenou nápravu. Jinak se tlumiče liší
pouze charakteristikou a sílou tlumení. Tlumiče jsou teleskopické, dvojčinné
kapalinové, přední s ochranným krytem. Neměli by se roztahovat a stahovat
v jiné než svislé poloze. Prvovýrobce tlumičů byl PAL. Kontrolní servisní
interval tlumičů je stanoven výrobcem na 20.000 km. Dnes již není potřeba
tlumiče kontrolovat na stolici, stačí zajet do servisu kde jednoduchým
úkonem zjistí jejich účinnost a následně doporučí zda jsou už k výměně
nebo ještě mohou být na vozu (viz např. článek).
Starší tlumiče je možno nechat renovovat, nebo vyměnit za nové. Při výměně
za nové je vždy nutno dodržet typ který do vozu patří, dále je vhodné vyměňovat
vždy aspoň oba tlumiče na jedné nápravě, nejlépe pak všechny čtyři. Nefunkční
tlumiče mají přímý vliv na opotřebení ostatních částí vozu, především na
pneumatiky které se nerovnoměrně sjíždějí.
Na obrázku je zadní tlumič pro vlečenou nápravu, s namontovaným spodním
držákem.
Přehled zadních tlumičů
Montovány |
nápravy |
typ |
výrobní číslo |
zdvih MM |
síla stlačení N |
síla roztažení N |
náplň cm3 |
do 9/79 |
kyvadlová |
T26x175 |
443.621-247.001 |
175 |
461 +/- 69 |
932 +/- 93 |
160 |
od 10/79 |
kyvadlová |
T26x175 |
443.621-247.002 |
175 |
500 +/- 75 |
1200 +/- 130 |
160 |
do 7/84 |
vlečená |
T26x200 |
443.621-248.000 |
200 |
500 +/- 70 |
1000 +/- 100 |
180 |
od 8/84 |
vlečená |
T26x200 |
443.621-248.001 |
200 |
350 +/- 55 |
1150 +/- 115 |
180 |
Přehled předních tlumičů
Montovány |
vozy |
typ |
výrobní číslo |
zdvih MM |
síla stlačení N |
síla roztažení N |
náplň cm3 |
do 9/79 |
|
PT26x110 |
443.621-215.000 |
110 |
461 +/- 69 |
1059 +/- 108 |
100 |
od 10/79 |
Š105/120 |
PT26x110 |
443.621-215.001 |
110 |
500 +/- 75 |
1300 +/- 130 |
100 |
do 7/84 |
Garde |
PT26x110 |
443.621-215.002 |
110 |
350 +/- 53 |
1250 +/- 125 |
100 |
od 8/84 |
Š130, Rapid, 135, 136 |
PT26x110 |
443.621-215.001 |
110 |
500 +/- 75 |
1300 +/- 130 |
100 |
Poznámka: Zadní tlumiče pro první vozy Garde s vlečenou nápravou neměli
integrovány doraz, proto zde musí být ještě textilní nebo kovový spodní
doraz.
Výměna tlumičů
Výměna tlumičů je poměrně jednoduchá záležitost na krátkou dobu.Výměna
předních tlumičů: Nejprve uvolníme horní uchycení přístupné ze zavazadlového
prostoru pod kobercem (viz obr) klíčkem si přidržíme pístnici aby se nám
neprotáčela a uvolníme matice (matici). Povolíme spodní část, tj. dva šrouby
na držáku tlumiče. Dále sundáme kolo ,což není nutné pouze vhodné pro lepší manipulaci, pokud máte k dispozici
např. rampu tak je to zcela zbytečné, a heverem nadzvedneme spodní rameno. Tlumič stáhneme a vysuneme
dolů. Montáž nového tlumiče je opačná k demontáži. Pozor na spodní šrouby,
často jsou zarezlé a jejich utržení, případné utřžení matice nabodované
ve spodním ramenu způsobí nepříjemné komplikace, proto je lepší dopředu
použít nějaký pomocný prostředek WD spray, červenou brzdovku, šroubík apod.
Zelenými šipkami jsou označeny horní úchyty tlumičů v karosérii.
Spodní dřžák předních tlumičů trpí často korozí, proto je vhodné ho
při výměně tlumičů vyměnit také.
Výměna zadních tlumičů je obdobná, nejprve povolíme horní uchycení,
přístupné po odkrytování v příručním zavazadlovém prostoru (viz obr). Klíčkem
si přidržíme pístnici aby se neprotáčela a povolíme matice (matici). Vozidlo
zvedneme a odmontujeme kolo (opět platí pouze pro lepší manipulaci, pokud máte k dispozici rampu, nebo nájezdy není vůbec třeba kolo sundavat). POZOR u vlečené nápravy tlumič zároveň funguje
i jako spodní doraz, proto je nutné rameno zvednout heverem, nebo počkat
s uvolněním horního uchycení až po podložení ramene. Povolení spodních
šroubů je často problematické, ale dají se většinou lehce strhnout, proto
je dobré mít již připravené nové náhradní i s matkami. Dále tlumič stáhneme
a vytáhneme směrem dolů, pokud nám nestačí prostor pod vozidlem pro vytažení,
hydraulickým heverem mírně přizdvihneme rameno. Montáž je opačná k demontáži.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|