ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
22. října 1999

Stěrače

vozů Škoda 105 - Rapid


Všechna osobní vozidla musí být vybavena účinným systémem čistění předního skla. U všech vozů Škoda byl použit systém kombinace ostřikovačů a stěračů. Stěrače jsou poháněny elektromotorem, který má dvě rychlosti, z něho je veden otáčivý pohyb pomocí táhel k pravému stěrači, kde už je pohyb pouze kyvný a odtud dalším táhlem k levému stěrači. Elektrický motorek má převodovku s trvalou tukovou náplní. Rychlosti stírání jsou 20 a 60 kyvů za minutu,u některých modelůa typů se také dodával (dodává) cyklovač s přednastavenými rychlostmi, nebo paměťový. Motor má samočinný doběh do koncové polohy (spínač je umístěn na převodovce), pro okamžité zpomalení motoru, aby nedocházelo k dojezdu, je motor zkratován při dojezdu, tedy je tam vlastně přepínač. Při poruše doběhového systému je možné šeřídit ho šroubkem v předovovce, pro přístup k němu je však nutné motor vymontovat.

Úržba stěračů
Jednou za dva roky promazání mechnismu a doplnění tuku do kloubů, především je nutné promazat čepy vedoucí karoserií ve vodící trubce mají malé mazací otvory. Další činností údržby je výměna stíracích gumových lišt poku je to potřeba. Motor je bezúdržbový a zřejměn nejčastější poruchou, která se objevuje po 10 a více letech je špatná funkce doběhu motoru, kdy je nutné vyměnit doběhový spínač. V tomto případě máte smůlu, tento spínač se jako náhradní díl neprodává a v Palu Kbely (výrobce, má i opravnu) mi ho odmítli opravit s tím že nejsou náhradní díly a nabídli mi za 700kč motor novejší výroby - záměnný. Poslední bodem, který je vhodné jednou za rok kontrolovat je utažení matic na hřídelích v karoserii, pokud jsou volé, otáčejí se i s vodící trubkou a "frézují" karoserii, toto mohou provádět také z jiného důvodu, a to pokud jsou dlouho bez údržby (mazání) a zareznou.
 


Na obrázku je stěrač, soupáčí stěračů, elektormotor s držákem a rozebraný elektromotor s převodovkou.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (20):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů