|
22. října 1999
Stěračevozů Škoda 105 - Rapid
Všechna osobní vozidla musí být vybavena účinným systémem čistění
předního skla. U všech vozů Škoda byl použit systém kombinace ostřikovačů
a stěračů. Stěrače jsou poháněny elektromotorem, který má dvě rychlosti,
z něho je veden otáčivý pohyb pomocí táhel k pravému stěrači, kde už je
pohyb pouze kyvný a odtud dalším táhlem k levému stěrači. Elektrický motorek
má převodovku s trvalou tukovou náplní. Rychlosti stírání jsou 20 a 60
kyvů za minutu,u některých modelůa typů se také dodával (dodává) cyklovač
s přednastavenými rychlostmi, nebo paměťový. Motor má samočinný doběh do
koncové polohy (spínač je umístěn na převodovce), pro okamžité zpomalení
motoru, aby nedocházelo k dojezdu, je motor zkratován při dojezdu, tedy
je tam vlastně přepínač. Při poruše doběhového systému je možné šeřídit
ho šroubkem v předovovce, pro přístup k němu je však nutné motor vymontovat.
Úržba stěračů
Jednou za dva roky promazání mechnismu a doplnění tuku do kloubů, především
je nutné promazat čepy vedoucí karoserií ve vodící trubce mají malé mazací
otvory. Další činností údržby je výměna stíracích gumových lišt poku je
to potřeba. Motor je bezúdržbový a zřejměn nejčastější poruchou, která
se objevuje po 10 a více letech je špatná funkce doběhu motoru, kdy je
nutné vyměnit doběhový spínač. V tomto případě máte smůlu, tento spínač
se jako náhradní díl neprodává a v Palu Kbely (výrobce, má i opravnu) mi
ho odmítli opravit s tím že nejsou náhradní díly a nabídli mi za 700kč
motor novejší výroby - záměnný. Poslední bodem, který je vhodné jednou
za rok kontrolovat je utažení matic na hřídelích v karoserii, pokud jsou
volé, otáčejí se i s vodící trubkou a "frézují" karoserii, toto mohou provádět
také z jiného důvodu, a to pokud jsou dlouho bez údržby (mazání) a zareznou.
Na obrázku je stěrač, soupáčí stěračů, elektormotor s držákem a rozebraný
elektromotor s převodovkou.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|