|
22. října 1999
Elektronické zapalování vozů Favorit (do r. 1993)popis, funkce, seřízení; doplněno 24.11. Dále uvedený technický popis se týká elektronického bezkontaktního
zapalování vozů Škoda Favorit - karburátorové verze.
Rozdělovač
Je bezkontaktní - pravotočivý, nejvyšší povolené otáčky jsou
3000/min.Základem rozdělovače je hliníkové těleso vypouzdřené v místech
průchodu hřídele bronzovými pouzdry. Předstih zážehu je regulován jednak
regulací odstředivou a jednak regulací podtlakovou. Odstředivá regulace
má lineární průběh s rozsahem 12,75st. až 15st. - mechanický rozsah je
o 3st. větší, čímž se kompenzuje posuv do pozápalu způsobený zpožděním signálu
v elektrickém spínači. Obě pružiny regulátoru mají stejnou charakteristiku.
Regulátor přimazáváme po 20 000km otvorem pr.12mm v tělese rozdělovače,
olejem PP90. Na rozdíl od kontaktových rozdělovačů vestavěných do stejného
odlitku tělesa není otvor se šikmým vývrtem a zaslepený šroubem funkční.Podtlaková
regulace je řízena podtlakem odebíraným z karburátoru. Rozsah této regulace
je 8,5st. až 11,5st., míněno na rozdělovači (17st. až 23st. na klikovém
hřídeli).
činnost podtlakové regulace začíná při podtlaku 8,5 až 11,5kPa a plného
rozsahu dosahuje při podtlaku 23kPa. U podtlakového regulátoru je nutné
po 20 000km přimazat olejem PP 90 čep táhla (1 kapku) a kluzné plochy otočné
desky (3 kapky) v místě vnějšího okraje provedeného vybrání pro čep táhla.
Seřizování základního předstihu zážehu se provádí za chodu motoru po
uvolnění šroubu, svírajícího rozštěp držáku rozdělovače natáčením tělesa
rozdělovače. Pro spuštění motoru se nutné nejprve zhruba nastavit
polohu rozdělovače. Motor se nastaví do polohy, kdy píst1.válce je cca
5st. před horní úvratí a pak se rozdělovačem natočí tak, aby pólové nástavce
rotoru (hvězdice) bylyv zákrytu s pólovými nástavci statoru impulsního
generátoru, přičemž rozdělovač musí být natočen tak, aby ryska na rozdělovacím
raménku směřovala k důlku na tělese rozdělovače. Je nutné znovu připomenout,
že tento způsob nastavení je velice hrubý a slouží pouze pro zajištění
výchozího stavu pro seřizování. Základní předstih zážehu se seřizuje při
otáčkách běhu naprázdno, tj. 800-850/min, a to na hodnotu 5+-2st na klikovém
hřídeli pomocí stroboskopické lampy. Tento úkon svěřujeme vždy autorizovanému
servisu. V rozdělovači je vestavěn impulzní generátor, který dává napětí
až 300V. Otevřemi - li víko rozdělovače, vidíme rotor (hvězdici), který
se otáčí kolem pólových nástavců statoru.
Mezery mezi rotorem a nástavci statoru smějí být nejvýše 0,3mm, ale
nesmějí se navzájem dotýkat. Na horním konci hřídele je rozdělovací raménko
s odrušovacím odporem 4 až 6 kohmů. Raménko jepolohováno vůči hřídeli pomocí
nálitku zapadajícího do výřezu v horní části dutého hřídele a zajištěno
ocelovou planžetou. Při eventuálním sejmutí raménka musíme dbát, aby při
zpětné montáži nálitek raménka dobře zapadl do výřezu hřídele. Vypadne-li
planžeta nekontrolovatelně do mezer u rotoru, způsobí destrukci generátoru.
není-li rozdělovací raménko řádně nasazeno, zachytne o kontakty v hlavici
a rozbije se, případně rozbije i hlavici. ta je vyrobena z plastické hmoty
Epodur 3000 v černé barvě (není pravidlem). Tato hmota jeodolná proti nasáknutí
vlhkosti. z rozdělovače vychází stíněný kabel k elektronickému spínači,vodič
je připojen na svorku "G" - konektor 4,8mm, stínění - konektor 6,3mm na
svorku - "31" ukostření.
Na jednom nálitku pro nasunutí kabelu na hlavici rozdělovače je vystouplá
ryska. do tohoto nálitku se zasouvá zapalovací kabel 1.válce. Pořadí dalších
válců ve směru hodinových ručiček je 3, 4, 2. Polohování hlavice vůči tělesu
rozdělovače je zajištěno přečnívajícím koncem držáku sponyzapadajícím do
vybrání v hlavici rozdělovače.
Zapalovací cívka
Nesmí být zapojena do soupravy s kontaktním rozdělovačem. Odpor primárního
vinutí je 0,6ohmu při 12V a přibližně 20A. Odpor sekundárníhovinutí je
5 kohmů. Hodnoty jsou pouze informativní. Cívku lze zkoušet pouze v sestavě
bezkontaktního elektronického zapalování na zkušebním zařízení odborné
dílny.
Elektronický spínač
Do něho jsou vedeny impulsy z rozdělovače. řídí velikost proudu do
zapalovací cívky (střední hodnota 0,8 až 2A, pulsní hodnota max. 7 až 9A)
a řídí dobu plnění cívky v závislosti na napájecím napětí a otáčkách rozdělovače.
Funguje do cca 8000 otáček motoru za minutu. Je vybaven koncovým tranzistorem
BU 921 (nebo SU 111 z NDR) v Darlingtonovém zapojení. Klidový proud při
zapnutí zapalování je max. 50mA. Za chodu je na svorce "1" zapalovací cívky
napětí 300+-30V, které je životu nebezpečné. Zásadně se za chodu nedotýkáme
žádné součásti zapalování ani svíček, nebo vysokonapěťových kabelů. chceme-li
vyzkoušet, zda zapalování funguje, upevníme konec vysokonapěťového kabeluvytaženého
z hlavice rozdělovače tak, aby kovová koncovka byla asi 10mm od kovové
součásti motoru. nesaháme na kabela pomocník sepne spouštěč motoru. Šlehá-li
jiskra, je zapalování v pořádku. Není-li tomu tak, zkusíme - za klidu motoru
- očistit spoje elektrické instalace a očistit povrch cívky, rozdělovače
i elektronického spínače. O tuto čistotu musíme dbát průběžně ! Pravý dolní
šroub spínače kostří spínač ke karoserii. Tento spojmusí být elektricky
dobře vodivý. nefunguje-li zapalování ani po očištění a prohlídce neporušenosti
všech kabelů, zkusíme ještě odpojit od cívky kabel ze svorky č.15, zapneme
klíčkem ve spínací skříňce zapalování a zkusíme zkoušečkou - proti ukostření
- zda je na vodiči napětí. Totéž opakujeme i se svourkou č.15 odpojenou
z elektronického spínače. Je-li porucha v přívodech č.15, můžemepřivést
nouzově proud přímo z plus pólu akumulátoru pomocným kabelem. je-li porucha
ve vlastní zapalovací soustavě, je nutné vůz dopravit do značkové opravny.
zapalovací cívka ani spínač nejsou opravitelné a rozdělovač v "polních
podmínkách" také ne. Zvláštní pozornost věnujeme stíněnému "G" kabelu,
aby nedošlo k jeho prodření, přiskřípnutí apod. Dostane-li se totiž vnitřní
vodič do kontaktu se stíněným, je impulsní generátor zkratován.
Pro informaci čísla výrobků sady zapalování
- rozdělovač 443 213 204 860
- cívka 443 212 215 820
- elektronika 443 213 221 020
Použito materiálu z knihy Jezdíme automobilem Škoda Favorit 136L, autor
M.R.Cedrych.
Doplnění ke článku Elektronické zapalování vozů Favorit (do r. 1993).
- Uvedené zapalování platí pro vozy vyrobené do 8/93 osazené karburátorem.
- Kontrola/seřízení předstihu. Pro přesné seřízení předstihu je nutno kontrolovat předstih na dvou otáčkových hladinách:
a) 800-850 ot/min - předstih 5 st.
b) 4000 ot/min - předstih cca 30-40 st. s odpojenou podtlakovou regulací (jen orientačně - pro kontrolu funkce odstředivé
regulace)
c) 4000 ot/min - předstih 50-52 st. s připojenou podtlakovou regulací
V případě, že je předstih při 4000 ot/min (na stojícím vozidle), mimo tuto toleranci je nutno na rozdělovači změnit
předpětí pružinky podtlakové regulace umístěné v nálitku z boku rozdělovače pod šroubem (klíč 17).
Je-li předstih menší než 52 st., je nutno ubrat podložky,
je-li větší je nutno přidat odložky umístěné zevnitř mezi šroubem a pružinkou, nebo vyndat velkou podložku pod šroubem.
Hodnoty podložek se určují zkusmo většinou stačí 0,5 mm. V případě, že již jsou odebrány všechny podložky a hodnota
předstihu je stále malá, je nutná oprava rozdělovače, eventuálně jeho výměna.
Sportmotor
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|