ŠKODA techweb [homepage]
Technická data
14. listopadu 2000

Rapid V6

informace o tomto zajímavém voze


Jistě si  každý vzpomene na letošní sraz na mělníku a obdivovaný červený rapid s motorem williams, podobného rapida s motorem V6 bylo možno vidět na autoshow praha a tuningu v brně. Nikoho zajisté nepřepvapí, že obě vozidla má konstrukčně na svědomí jedna a tatáž osoba. A právě této osobě mohu s radostí dát zde prostor aby uvedl pár dat o novém voze Škoda Rapid V6

Když jsem se zúčastnil mého prvního setkání na Mělníku (31.ročník) se svým tehdy ještě nedokončeným Škoda-Williams, kde jsem mimochodem dostal první ocenění, svěřil jsem se jednomu člověku (sběratel rarit), jakou mám představu o dalším voze na bázi podvozku Škoda-Rapid V6 Bi-turbo, on mi tehdy řekl, ať to postavím, ale pro něj. Jelikož už tenkrát jsem vedl v továrně projekt pístového motoru a dodnes v projektovém řízení pracuji, z představy vznikla studie a nato projekt se smlouvou s časovým a finančním plánem (nakonec bez turbín). Prostorovou zástavbu motoru a převodovky (Tatra 603) jsem řešil v AutoCADu. Mezipříruba tak musela být nakreslena, neboť je vypálená LASERem včetně všech otvorů a děr pro šrouby. Přesnost je na místě-kvůli životnosti převodovky. To jsem se naučil v mé dosavadní praxi-pokud docílíte vysokou přesnost výroby a hlavně montáže, životnost odpovídá pevnostním výpočtům, nikoliv náhodě!
Nakonec, po 7leté zkušenosti s převodovkou za 200k-motorem ve Williamsu a 150k přeplňované 130tce, jsem došel k závěru, že opustím původní představu těžké Tatrovácké převodovky. Dnes je tam zrekonstruovaná převodovka škoda. Vyhoví i v časované pevnosti.
Motor jsem použil z OPEL Vectra V6 24 ventilů,obsah 2500ccm / výkon 175k s šestiválcovou dodávkou kroutícího momentu, klidně tam může být i 3000ccm z Omegy, neboť je téměř identický. Kapitola samotná je podvozek- všechny nosníky karosérie jsou zesíleny na dvojnásobné sily plechu. Podlaha je pronýtovaná s dalšími plechy. Několik příčných trubek zakotvených v bokách a uložených v neviditelných pohledech proti kroucení. Všechny výlisky a svařenců podvozkových skupin jsou zesílené a vyvařené do plných profilů (rozdíl pevnosti v ohybu a krutu mezi otevřeným a uzavřeným profilem nosníku je řádový!) Tlumiče nové a ještě budou nové pružiny zadní nápravy, pro naložení dalších osob navíc, vzhledem k těžšímu agragátu. Dále nová pouzdra do ramen.
Brzdy -jsou naší výroby, vpředu chlazené kotouče upravené původní odlitky Opel, zadní kotoučové s ruční hydraulickou brzdou.
Karosérie-naintegrované plasty a lamino-nárazníky alá Ford Cosworth. Sedačky elektrické umožňující 6 druhů posuvů s bederni opěrkou a středový panel a opěrkou lokte (s úložným prostorem), která zakrývá hydrauliku ruční brzdy.
Motor má plnou elektroniku vstřiku.a zapalování a regulací Lambda s možností napojení diagnostických systémů. Výfuky jsou dva nezávislé, pro každou řadu válců.
Rychlost vozu je doporučená, na našich nerovných vozovkách do 210km/h. Pro samotný motor by nebyl problém 240km i v dálničním kopci. Motor poslušně naskočí v jakém koliv počasí na krátkém otočení klíčku.

Vozidlo je teď ve fázi zkoušení a ověřování parametrů. Jsou tam nové brzdy, palivový systém a nové zapojení chladícího a topného okruhu to všechno je třeba vyzkoušet, je také třeba nastavit pérování a tlumení podvozku vhodným kompromisem. Také jeho akcelerační schopnosti-už jeho sílu okusili někteří dravci našich silnic-neměli šanci se přiblížit !(pokud jsem nechtěl).
Vůz není koncipovaný jako chladnokrevný plechový sporťák, ale jako pohodlný vůz na bázi Škodovky s dobrým podvozkem pro předjíždění a extra brutální akcelerací bez nutnosti řazení. Já si myslím, že když zasednete do elektricky ovládaných sedadel, opřete si ruku o opěrku, probudíte brutální pohon, zatopíte si okamžitě po startu a máte možnost dobře brzdit, tak můžu mít dobrý pocit.
Až doladím vše co je nutné, vůz bude předán tomu kdo financuje jeho stavbu.

Můj další výrobek zřejmě bude kopie moderního supervozu pro mě samotného. Rád bych se ale soustředil na zabudování přídavného akceleračního el.modulu kvůli spotřebě paliva, benzín bude čím dál dražší a rad bych s ním jezdil častěji, třeba i do zaměstnání.

Za vcelku podrobný popis vozu můžete poděkovat jeho konstruktérovi M.Walterovi. Na závěr musím smeknout vyvíjet podobná vozidla, zvláště v dnešních ekonomických podmínkách je jistě obdivuhodný počin.

A teď trochu doprovodné obrazové dokumentace.

Škoda williams na letošním Mělníku.

Bylo těžké se loučit s pokusnou laboratoří Škoda Willams, ale bylo to proto, aby další vůz ožil, cena prodeje nebyla rozhodující, ale nový majitel a to se nakonec povedlo. Nový majitel prokázal, že je vůz v lepších rukou (pro budoucnost) než by byl u mě.

Pohled pod kapotu opravdu překvapí  - Škoda Williams.

Odlaďování motoru dá jistě hodně práce ...

Škoda Rapid V6 na tuningu v Brně, zajímavý nejen technicky, ale i designově.

Neuvěřitelné je skutečností dvaapůllitrový V6 motor se krásně vešel tam kde obvykle trůní třináctistovka.

Vozidlo neuniklo značné pozornosti na tuning srazu při Autoshow letos v Praze, téměř nebylo možné se k němu dostat.

Autor článku: Walter (Martin Walter)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Pro toho kdo by chtl relativn levn uskutenit blzniv npady, je mon se obrtit na mne: Waltertuning, Ing.M.Walter, e-mail:M.Walter@seznam.cz

Komentáře k tomuto článku (37):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů