16. listopadu 2000
Škoda Octaviarecenze knihy
Název knihy |
Automobily Škoda Octavia |
Autor |
Mario René Cedrych |
Formát |
B5 |
Počet stran |
392 |
Počet obrázků |
350 |
Vydalo nakladatelství |
Grada |
Vydáno v roce |
1999 - druhé vydání |
|
|
Autorizace knihy |
Škoda Auto a.s. |
Cena |
299 Kč |
Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit
příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku
nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze
knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska
běžného uživatele vozu.
Obsah knihy
Kniha je inovovanou a doplněnou verzí své předchůdkyně, takže zde již
najdete model Combi i některé novější motorové varianty, z současných modelů
(kombinací) zde chybí motor 2.0, nový motor TDI, verze Combi 4x4 a samozřejmně
inovace model 2001. Vzhledem k cílové skupině majitelů vozidel Octavia
je orientace odlišná než u starších vozidel, také pro pokročilejší technologii
je tedy kniha zaměřena čistě na uživatele.
Obsah
Po krátkém úvodu do problematiky, seznámení čitatele s vozem, následuje
v knize podrobný přehled technických dat jednotlivých verzí. Najdete zde
od samozřejmostí jako je výkon, točivý moment, spotřeba paliva v různých
režimech, emisní limity, převodové poměry, rozměry a mnoho dalších parametrů
přehledně uspořádaných do tabulek. Přehled pasivních a aktivních bezpečnostních
prvků je jen mírně upravený odstavec, který pan Cedrych používá ve většině
knih a v tomto případě by si zasloužil rozvést, v příslušné kapitole jsou
podrobnější informace pouze lehce o Airbagu a ABS. Přehled identifikačních
znaků je standartně ve většině knih o Škodovkách, zde je navíc doplněn
popisy ostatních informačních štítků, včetně vysvětlení VIN kódu. Umístění
kapitoly o recyklaci materiálů si myslím, že je v této knize zcela zbytečné,
Vás to totiž jako uživatele nemusí vůbec zajímat a "zelené" organizace
si mohou tyto informace zjistit jinde.
Karoserie
Najdete zde popis od skeletu, jeho výroby až po kompletní výbavu karoserie
včetně interiéru. Zajímavé jsou například informace o plastových podbězích,
které mohou výrazně zabránit abrazi podběhů. Je zde popis skel jejich značení
a ukázky profilu zasklení. Kdo si chce vyměnit masku za lepší (třeba chromovanou)
najde zde jeden odstaveček i o montáži masky ke kapotě. Některé informace
jsou zde podle mého soudu zcela zbytečné, například detailní rozbory dveří,
jejich pantů atd. běžný uživatel tyto věci nepotřebuje znát a jakýkoliv
popis seřízení a podobných prací tu není, takže to schledávám mírně nesmyslné.
Popis zámkové soustavy je dostatečný chybí tu však zmínka o její možném
vylepšení (dostupném již v té době v servisech). Do této části je také
zařazena elektrická výbava od centrálního zamykání až po vyhřívaná zrcátka.
Pokud někoho zajímá návod na seřízení sklonu předních světlometů, najde
ho zde také. Světomety jsou tu obecně, vhodné informace především pokud
chcete vyměnit nějakou nefunkční žárovku. Část je doplněna mnoha schématickými
obrázky zobrazujícímy složení jednotlivých podkompletů. Do této části patří
také užitečný popis pojistkového a reléového panelu.
Motory
Popis motorových variant se omezuje na tyto typy 1.6/55/74; 1.8/92/110;
1.9/50/66/81 tedy na všechny které byly v době vydání knihy na trhu. Od
informací vhodných spíše pro servisního technika (uložení agregátu, konzole)
se autor dostává k zajímavějšímu tématu a tím jsou grafy výkonů jednotlivých
verzí. Dále jsou pak rozebrány jednotlivé motorové varianty. U každé je
popsána její identfikace, značení a technická data. Dále pak rozklad motoru
a jeho popis včetně hlavy, pístů a specifických technických řešení např
hydraulické zvedátko u 1.6. U dnešních motorů je stejně jako mechanika
důležitá i elektronika, její rozbor popis a schéma najdete u jednotlivých
motorů. U čidel je popsán i jejich význam a funkce. Pod část hnacích agregátů
jsou zařazeny i spojky a převodovky. A to včetně převodovky automatické.
Zbytek
Zbývající část knihy obsadily kratší kapitoly o chladicí soustavě(jsou
zde důležité informace o možnostech použití chladících směsí). Výfukové
soustavě, která je odlišná pro různé motorové verze. Popis a schématické
obrázky přední a zadní napravy, včetně hodnot geometrie. Na závěr již zde
jsou pouze brzdy, odpružení a vozová kola. Zajímavá je např. tabulka alternativního
vybavení vozidla jinýmy pneumatikami. Důležité při koupi nových disků jsou
také údaje o rozteči, upevnění a středícím otvoru.
Verdikt
Kniha přímo splňuje to co od ní může uživatel "vyšší" třídy žádat,
i když je zbytečně podrobná co se konstrukce a provedení týče, některé
informace jsou pro uživatele přímo nepotřebné, jiné naopak zajímavější
jsou jen zkratkovité. Citelně mi zde chybí kapitola o provozu vozidla,
jeho užívání, běžném provozu, servisních intervalech, a především o možnostech
jízdy v souladu s elektronickými řídícímy prvky vozidla (jak se chovat
na náledí, nebo při smyku s ABS EDS atd.). Vysvětlení některých nově používaných
technických pojmů není dotáhnuto do konce a je zmíněno pouze jednovětově.
Celkově kniha podává úcelený přehled o technickém provedení vozů Škoda
Octavia.
Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|