|
12. února 2001
Hliníkové rozvodové tyčkyjejich dodatečná montáž na motory 135/136 Hliníkové rozvodové tyčky montoval výrobce ve zvláštní výbavě
proto se může stát že je u svého motoru máte, ale byla by to velká náhoda.
Po sejmutí víka ventilů to bezpečně poznáte, neboť jsou vzhledově odlišné.
U motorů 742 se nemontovaly vůbec.
Použití:
Osobní automobily ŠKODA FAVORIT 135/136 (781), FORMAN 135/136 (785),
PICK - UP 135/136 (787); ŠKODA RAPID 135/136 {742), ŠKODA 135 GL a ŠKODA
136 GL (742) - s hliníkovou osmikanálovou hlavou válců. Použití je homologováno
pro uvedené typy.
Konstrukční uspořádání a použité materiály optimálně vylučují tepelné
dilatace (délkové změny) součástí motoru, které ovlivňují ventilovou vůli
na chladném a prohřátém motoru. Při použití hliníkových rozvodových tyček
u sacích ventilů se hodnota nastavené ventilové vůle mění jen v nepatrném
rozsahu celého teplotního režimu motoru . (U výfukových ventilů jsou jiné
tepelné poměry a proto jim přiřazené rozvodové tyčky mohou zůstat ocelové).
Přínos:
tišší chod motoru,
zvýšení životnosti součásti rozvodového mechanismu motoru
spolehlivý start i při nízkých teplotách
nižší obsah škodlivin ve výfukových plynech.
Mnou ověřený přínos
tišší chod motoru v celém rozsahu otáček
Montáž:
Při dodatečné výměně ocelových tyček za tyč-ky hliníkové uvolníme -
po sejmutí víka hlavy válců šrouby vahadel sacích ventilů (pořadí od čerpadla
chladicí kapaliny - 2, 3, 6, 7) natolik, aby původní tyčky bylo možné
vyjmout. Při vkládání tyček hliníkových odsuneme postup-ně vahadla po čepu
vahadel stranou - umožňují to pružiny mezi vahadly. Při dobře usazených
rozvodových tyčkách seřídíme ventilovou vůli při teplotě motoru i okolí
20° ± 3°C. U ventilů výfukových zůstává předpis hodnoty vůle 0.20 mm, u
sacích ventilů s použitím hliníkových tyček je předepsaná vůle 0.25 mm.
Po namontování hliníkových rozvodových tyček na mého Favorita
(r. v. 1990) mne překvapila nižší hlučnost rozvodového mechanismu v celém
rozsahu otáček. Rozdíl je opravdu překvapivý a rozhodně stojí za těch 265
Kč. Cena je za sadu na jeden motor.
Montáž vřele doporučuji.
Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|