ŠKODA techweb [homepage]
Motor
12. února 2001

Hliníkové rozvodové tyčky

jejich dodatečná montáž na motory 135/136


Hliníkové rozvodové tyčky montoval výrobce ve zvláštní výbavě proto se může stát že je u svého motoru máte, ale byla by to velká náhoda. Po sejmutí víka ventilů to bezpečně poznáte, neboť jsou vzhledově odlišné. U motorů 742 se nemontovaly vůbec.

Použití:
Osobní automobily ŠKODA FAVORIT 135/136 (781), FORMAN 135/136 (785), PICK - UP 135/136 (787); ŠKODA RAPID 135/136 {742), ŠKODA 135 GL a ŠKODA 136 GL (742) - s hliníkovou osmikanálovou hlavou válců. Použití je homologováno pro uvedené typy.
Konstrukční uspořádání a použité materiály optimálně vylučují tepelné dilatace (délkové změny) součástí motoru, které ovlivňují ventilovou vůli na chladném a prohřátém motoru. Při použití hliníkových rozvodových tyček u sacích ventilů se hodnota nastavené ventilové vůle mění jen v nepatrném rozsahu celého teplotního režimu motoru . (U výfukových ventilů jsou jiné tepelné poměry a proto jim přiřazené rozvodové tyčky mohou zůstat ocelové).

Přínos:
tišší chod motoru,
zvýšení životnosti součásti rozvodového mechanismu motoru
spolehlivý start i při nízkých teplotách
nižší obsah škodlivin ve výfukových plynech.

Mnou ověřený přínos
tišší chod motoru v celém rozsahu otáček

Montáž:
Při dodatečné výměně ocelových tyček za tyč-ky hliníkové uvolníme - po sejmutí víka hlavy válců šrouby vahadel sacích ventilů (pořadí od čerpadla chladicí kapaliny - 2, 3, 6, 7) natolik, aby původní tyčky bylo možné vyjmout. Při vkládání tyček hliníkových odsuneme postup-ně vahadla po čepu vahadel stranou - umožňují to pružiny mezi vahadly. Při dobře usazených rozvodových tyčkách seřídíme ventilovou vůli při teplotě motoru i okolí 20° ± 3°C. U ventilů výfukových zůstává předpis hodnoty vůle 0.20 mm, u sacích ventilů s použitím hliníkových tyček je předepsaná vůle 0.25 mm.

Po namontování  hliníkových rozvodových tyček na mého Favorita (r. v. 1990) mne překvapila nižší hlučnost rozvodového mechanismu v celém rozsahu otáček. Rozdíl je opravdu překvapivý a rozhodně stojí za těch 265 Kč. Cena je za sadu na jeden motor.
Montáž vřele doporučuji.

Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (42):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů