|
16. února 2001Senzor pro stěračeinstalace pro starší vozy
Sestava, nahoře držák, vlevo přepravní krytka, vpravo čidlo s kabeláží.
Prvním problémem je montáž čidla samotného. Nejdříve je nutno najít
vhodné místo, zde je potřeba zohlednit více faktorů, od předpisů (zábrana
ve výhledu), přes specifika (senzor musí být pod stíranou oblastí a kolmo)
až po drobnosti, jako že ho nelze dát pod pruh s horním protisluněčním
pásmem. Nutné je také respektovat možnosti tažení kabeláže a další specifika.
Proto jsem volil umístění pokud možno co nejblíže originálnímu, tj. těsně
vedle stávajícího vnitřního zrcátka. Tím umístění splňuje všechny nároky,
včetně toho že nijak neomezuje výhled (je zcela schován za zrcátkem). Samotné
připevnění probíhá pomocí lepení, nelepí se senzor samotný, ale jeho "držák".
Do držáku se pak umístí senzor, bohužel pro nás držák je koncipován pro
upevnění vnitřního zrcátka. A je použita jedna pružina pro aretaci zrcátka
a přitlačení senzoru ke sklu. Zde jsou dvě možnosti řešení, buď použít
vnitřní zrcátko z Octavie a původní odstranit, nebo vyrobit plechový držáček,
místo zrcátka, který bude přes pružinu tlačit senzor ke sklu. Umístění
a přidělání tedy již máme hotové.
Pohled pod pokličku senzoru leccos napoví.
Druhá část je elektrického rázu, senzor po zapojení napájení přímo dává
pulzy kdy se má setřít. Zapojení vychází z logiky věci že senzor funguje
místo cyklovače, a předpokládá se, že cyklovač byl před tím v autě osazen.
Zjednodušuje to celou zástavbu. Napájení tedy vyvedeme z cyklovače, nebo
od přepínače stěračů (poloha cyklovače), podle toho co je jednodušší, tím
je zaručeno že senzor nebude stírat hned po zapnutí zapalování a bude vypínatelný,
navíc nebude dotčena původní možnost volby přímého stírání. Pro spínání
stěračů se využije původní relé cyklovače, akorát ho samozřejmně nespíná
přímo senzor, ale je třeba do okruhu umístit spínací tranzistor. Další
drobností je, že senzor dává poměrně krátké pulzy, ty je potřeba prodloužit
na dostatečně dlouhou dobu tak aby se stěrače bezpečně chytali na "kotvu".
Mě citlivost senzoru vcelku vyhovuje, senzor samotný není řiditelný. Bylo
by možné dodělat elektroniku reagující například na každý druhý pulz, pokud
by se někomu zdálo, že to stírá příliš často.
Upravený původní cyklovač, s výstupem svazku k čidlu.
Konečná montáž na vozidle, senzor je schován za zrcátkem.
Konečný souhrn: náklady na senzor, vývoj a zástavbu nepřekročili ani
třetinu toho co senzor stojí jako příplatková výbava Octavie(pouze Elegance),
za to lze získat plnohodnotný a plně funkční senzor a zastavět ho do staršího
vozidla. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|