ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
22. října 1999

Oprava konzoly zadního tlumiče

vozů Škoda 105 - Rapid


Jedno známé pořekadlo říká, že co oči nevidí to srdce nebolí. Dovolil bych si ho aplikovat na auto, kde mnoho lidí neví k čemu jsou v autě stabilizátory a tlumiče a je jim to v podstatě jedno. tento článek se bude zabývat opravou usazení zadního tlumiče a pružiny v karoserii, a je určen jen zkušeným opravářům - mechanikům. Nejdříve trochu teorie poplatné pro vozy Škoda 105-Rapid, jak je to u předchozích typů řešeno nevím. Váha vozidla není přenášena přímo na osy kol, ale je zde použito prvků, které mají za účel korekci výkyvů kola tj. vinutých pružin a tlumičů. Já se teď konkrétně budu zabývat  horním uchycením zadních pružin a tlumičů. Je zřejmně konstrukční vadou špatné uchycení konzoly (zvonu) do karoserie. Při provozu dochází k ustřižení šroubů a to většinou dvou protilehlých. (POZOR u některých aut byly standartně montovány pouze dva šrouby!) Zbylé dva šrouby pak přenášejí větší síly do karoserie a v některých případech ani oni nevydrží, obrázek jak to potom v karoserii vypadá najdete někde stranou tohoto odstavce. Většinou jsem se s touto závadou setkal u vozů s vlečenou zadní nápravou a především se sportovnímy tj. tužšímy tlumiči.

Diagnostika - při jízdě, především při změnách náklonu (zatáčky) se ozývá skřípavý zvuk od motoru, je v kabině vcelku dobře slyšitelný, v případě že jsou urvány všechny čtyři šrouby, tak stále vypadává jinak dobře držící plastová zátka přístupu k tlumiči z příručního zavazadlového prostoru. V případě vlečených ramen (dorazů v tlumiči) a utržených všech čtyřech šroubech také při zvedání auta poloosa dosedá až na vzpěrné rameno. Případně při vymontování tlumiče a pružiny je možné opticky, nebo hmatově zkontrolovat přítomnost všech čtyř šroubů

Oprava: jednodušší poustup oprav pro vozy s "pouze" dvěma ustřiženými šrouby, zbytky šroubů je nutné označit uprostřed důlčikem, dále vyvrtat zbytky šroubu vrtákem pr.6,5 v případě že se trefíte, tak se vám podaří odvrtáním odstranit i zbytky starého šroubu, dále je nutné závítníkem 8 (3) protáhnout matku navařenou v karoserii. Našroubování a dotažení šroubu už je pak dětinsky snadné, pouze doporučuji použít pevnostní šrouby, ty mají daleko menší šanci na podobné "přestřižení".

Oprava vytržených částí karoserie, kde byly původně navařeny matky spočívá v provrtání karoserie v místech kde původně byly díry o patro výše, tzn. buď až do příručního zavazadlového prostoru, nebo k motoru. POZOR je nutné dávat u vnějších děr a směřovat je dovnitř vozu, jinak by také mohli vylézt v podběhu zadního kola. Dále je nutné na horní straně dát odpovídající podložky pro přenos sil do karoserie, tj.siřší podložky pod šrouby, nebo vyrobit podložky vlastní. Výsledek, který je pak vidět z příručního zavazadlového prostoru je na obrázku u tohoto odstavce.

Úplně jinou možností je také navaření matek s kusy plechu zpět na původní místa, ale vzhledem k velice omezenému prostoru a nutnosti výroby speciálních polotovarů to vidím spíše jako méně přístupnou možnost opravy.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku:




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů