|
22. března 2001Přední nápravavozidel Škoda 105-136Při rozšíření podvozku v roce 83 byly rozšířeny ramena o 35 mm,
rozchod se tedy zvětšil na 1390 (rozdíl použití pneu dělá dalších 20mm).
Horní i spodní rameno jsou na koncích opět osazeny čepy na kterých je rejdový
čep.
Rejdový čep je s horním ramenem spojen přes pružné lužko, které je v
něm nalisované. Se spodním ramenem je spojen pomocí lisovaného pružného
lůžka v rejdové hlavici. Čep, který spojuje spodní rameno a prochází rejdovou
hlavicí, je výstřední, nastavuje se jím odklon kola. Otočný čep je na rejdovém
čepu přes jednotlivá pouzra. Pouzdra mají plastový povrch, naproti tomu
rejdový čep je karbonitridován, při správné údržbě dochází pouze k malému
opotřebení. Maximální vůle opotřebení udaná výrobcem je 0,4 mm.
Údržba rejdového čepu spočívá ve vymezování vůle a pravidelném mazání.
Mazání se provádí maznicí (pro zjednodušení se s mazivem nahřeje) nasazenou
na kuličkový ventil na nápravě. Tento ventil je samozřejmně třeba před
tím očistit, je umístěn na otočném čepu. Pro mazání se používá tuk A00.
Tuk se vtlačuje tak dlouho dokud se starý tuk nezačne vytlačovat pod pryžovými
manžetami.
Náboj kola je otočný, jsou použita kuželíková ložiska. Ložiska mají
dlouhodobou náplň tuku a jsou utěsněná z vnější strany víkem a z vnitřní
těsněním. Matice dotahující ložiska na čep kola. Matice má pojistnou závlačku,
která se provlíká otvory v čepu.
Údržba náboje: spočívá v kontrole a případném vymezení vůle a v kontrole
a případném doplnění tukové zásoby. Tuk by neměl z ložisek unikat, kontrola
se provede vizuálně po sejmutí víka. Víko pokud nemáte přípravek lze sejmout
lehkým oklepáváním, případně lehkým páčením šroubovákem. Při sundavání
nesmí dojít k poškození víka. Je-li tuku dostatek a je vláčný, není potřeba
zasahovat, pokud je ho málo doplníme víčko tukem (asi do poloviny) a narazíme
zpět. Pro mazání s epoužívá tuk NH2.
Obrázek z reálu...
Demontáž nápravy z vozu
1. V zavazadlovém prostoru demontujeme matice tlumičů.
Tento postup je obměnou toho co je uvedeno v servisní příručce, změny
vychází z praktických zkušeností a je zjednodušením. Brzdy se již nerozpojují
a tak není jejich opětovné odvzdušnění. Taktéž se nedemontuje celá volantová
tyč včetně volantu ale pouze spodní spoj, je to sice náročnější na montáž
- je nutno rovnou při heverování zasunout i tento spoj, ale pořád je to
značné zjednodušení. Stabilizátor doporučuji demontovat tam kde se nám
to "více hodí", opětovná montáž je podobně složitá na obou místech, navíc
možnost že se nám podaří strhnout starý zarezlý šroub je stejná u obou
spojů.
Montáž je v opačném pořadí k demontáži.
Přední náprava je dosti exponovaným místem, problémem při montáži a
demontáži jsou tedy především menší šrouby, které mají matici někde nabodovanou
např. spodní uchycení tlumiče, všechny uchycení stabilizátoru. Zde doporučuji
radši použití chemických přípravků, které umožní uvolnění a při montáži
použít nový šroub. Oprava utrženého šroubu je v těchto případech poměrně
pracná a náročná, v nejjednodušším případě odvrtání zbytku a projetí závitu
závitníkem. V horším případě pokud se třeba utrhne nabodovaná matice, tak
je možno ji tam znovu přivařit (stabilizátor uchycení na ramenech, nebo
tlumič) pokud je to ovšem uchycení stabilizátoru na karoserii je oprava
složitější (viz samostatný článek).
Toto je pouze jednoduchý popis nápravy a údržby, ostatní operace nejsou
již přiliš jednoduché, jsou potřeba přípravky a nedají se dělat "na koleně".
Proto je lepší jejich provedení svěřit servisu, protože nastavení odklonu
a seřízení sbíhavosti a další drobnosti si jen tak někdo doma neudělá. Pokud
přesto máte zájem o bližší servisní postupy přední nápravy, doporučuji
knihu J.Andrta Škoda 105,120... - Rapid, případně servisní přiručku. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|