|
30. března 2001
Sportovní filtry K&Npopis, typy, funkce, instalace Základy tuningu, filtry
U vozidel Škoda je mnoho možností tuningu, podvozku, brzd, motoru.
Zvláště u motoru je mnoho možností jak zvýšit jeho výkon. Jednou z jednoduchých
a levných možností je výměna originálního filtru za sportovní. Samozřejmně
nelze očekávat velké zvýšení výkonu, ale spolu s dalšími úpravami lze dosáhnout
dobrého zvýšení výkonu. Sportovní filtr pak je i v ruzných motorových úpravách,
které jsou nabízeny jako celek, zahrnut. Jedním z předních světových výrobců
sportovních filtrů je firma K&N.
Firma K&N
Firma K&N je americký výrobce specializovaný především na výrobu
těchto filtrů. Jejich výrobou se zabývá již 35 let. Mimo jiné má například
patent na sportovní balvněné filtry. Záběr firmy je vidět z jejího katalogu,
kde se nalézá filtr téměř na všechny vozidla, která se u nás provozují
a to i včetně těch staršího roku výroby. Firma dělá filtry nejenom pro
vozidla, ale i pro motocykly, motokáry a dokonce i pro motorové modely.
Filtry
Filtry K&N jsou vyrobeny z čtyřech vrstev bavlny a nosné železné
mřížky. Anglicky jsou označovány jako High-flow Air Filter, tedy jako filtry
s vysokým průtokem vzduchu. Výhodou filtrů K&N je dlouhá životnost
a stejná schopnost filtrování nového i pětkrát vypraného filtru. Po opakovaném
čistění se tedy nesnižuje schopnost filtrovat. Navíc filtr usměrňuje tok
vzduchu. Filtry jsou vhodné jak pro vozy zážehové karburátorové, tak vstřikovací,
u vznětových motorů se uplatní především u těch přeplňovaných, taktéž přeplňované
zážehové motory jsou přímo ideální k osazení těmito filtry.
Druhy filtrů
Základní dělení filtrů je možno provést podle provedení:
Je náhradou za původní filtr, do původního pouzdra,
má stejné rozměry. Není nijak potřeba upravovat žádné části sání. Filtr
není nijak opticky vidět.
Jako příklad filtr pro Felicii MPI
Původní sání před čidlem objemu vzduchu se odstraní.
Místo něj přijde dodaný komplet např. chromový držák a otevřený filtr.
Podle potřeby je nutno v tomto případě upravit délku sání, případným nastavením.
Dále je potřeba zajistit dostatečný přísun studeného vzduchu. Je také třeba
vyřešit odvětrání motorové skříně, které většinou vedlo do původního sání.
K&N dodává součásti i pro tyto úpravy. Pokud není kitovému provedení
zajištěňa dodávka studeného vzduchu a motor nasává teplý vzduch, může dojít
k opačnému efektu totiž snížení výkonu, proto je umístění a přívod vzduchu
důležitou součástí instalace. Celkově filtr v provedení kit vzhledově velmi
dobře působí.
Jako příklad kit pro Škodu 105-130.
Pro ostatní vozidla, různé domácí stavěné motory a další
spalovací motory je zde tento sortiment univerzálních filtrů. Řada těchto
filtrů má většinou kulaté zakončení na karburátor (nebo napojení sání)
s průměrem odstupňovaným po 1,5 mm.
Dále se dají filtry dělit podle určení:
-
Pro motor se vstřikováním
Životnost, ekonomika
Životnost filtru by měla přesáhnout životnost vozidla, výrobce udává
záruku 1 milión mil. Ovšem za předpokladu, že filtr je řádně udržován,
a není mechanicky poškozen. I když si osobně myslím, že udávaná životnost
je pouze teoretická, prakticky může dosáhnout dle mého soudu i 500 000
kilometrů.
Vzhledem k této životnosti vychází velmi dobře i cenová kalkulace oproti
klasickému filtru (mimo Š120).
Zatímco cena běžného filtru pro felicii 1.3 MPI je 270 Kč a má životnost
15-20 tis. km tak vložka K&N stojí do tohoto vozu 2161 Kč. Z těchto
údajů jsem vypočítal návratnost investice po cca 120 000 km.
Nejhorší "návratnostní" poměr pak vychází u škody 120/130 kde obyčejný
filtr stojí 70 Kč s životností 15 tis. km, náhradní vložka K&N stojí
1968 Kč, investice se tedy vrátí po 420 000 ujetých kilometrech.
Čištění filtru
Nejvetší výhodou těchto bavlněných filtrů, je možnost jejich opětovného
použití po vyčištění, zatímco normální filtr jde do koše, tento se pouze
vypere a znovu naolejuje a je možno ho namontovat zpět. Čištění se provádí
po zhruba 20 000 km, nebo dříve pokud je filtr zanesený. Čištění je jednoduché
a je dobře popsáno v českém návodu, který je u každé čistící sady. Čistící
sady je možno při potřebě dokoupit. Sada pro čištění se skládá vždy
ze dvou složek, aplikačního oleje a chemického čističe.
Postup čistění je následnovný:
Nejdříve provedeme očistění hrubých nečistot jemným štětcem, nebo kartáčkem.
Naneseme dodávaný čistič a necháme 10 minut působit. Poté filtr propláchneme
jemně tekoucím proudem vlažné vody, filtr v této fázi lehce zbělá. Nakonec
na filtr znovu naneseme dodaný olej ve dvou vrstvách s dvacetiminutovým
intervalem (používá se buď v spreji, nebo s rozprašovači, lepší je sprej).
Tím filtr znovu získá svou charakteristickou barvu a je možné ho opět namontovat
zpět do vozidla. Celá procedura trvá asi jednu hodinu, a je zvládnutelná
i pro nezručné řidiče. Čistící sada vydrží podle velikosti filtru na 10-15
čištění.
Upozornění: Bez opětovného napuštění olejem filtr nefunguje - jeho
filtrační schopnost je značně omezena.
Testování filtrů
Filtry byly ve výzkumném ústavu motorových vozidel (v ČR) podrobeny
přísné zkoušce a prospěly. Na tomto obrázku můžete vidět filtr z vozu Škoda
Fabie testovaný velice jemným arizonským pískem. Jak jsem se sám přesvědčil
druhá strana je opravdu čistá a zdá se že filtr písek nepropouští i při
značném zanesení.
Jemný písek z Arizony filtr nepropouští.
Testována byla v VÚMV i filtrační schopnost po opakovaném praní, ta
je dle výsledků téměř stoprocentní.
Já jsem zhlédl testování na již známém "pinpongovém" stole. Zařízení
má v levé části vstup vzduchu přes testovaný filtr, uprostřed je elektrický
ventilátor a v pravé části v sloupci pinpongový míček, který se pohybuje
podle procházejícího vzduchu. Postupně jsem přihlížel ukázce tří filtrů,
originál Fram, molitanový Jamex a balvněný K&N. Při zkoušce bez filtru
se míček okamžitě pevně usadil na vrcholu, opakem byl papírový filtr Fram,
který bezpečně odkázal míček na dno. Jamex držel míček zhruba v polovině
a K&N lehce od vrcholu. Z tohoto testu je jasné jaká je zhruba prostupnost
jednotlivých filtrů.
Výkon a spotřeba
Obecně se traduje, že sportovní filtr sám o sobě přidává výkon. Není
tomu tak, rozhodně se nedá počítat fixně s tím že filtr přidá 3-5 koní.
Záleží na mnoha faktorech od typu motoru, jeho dalším tuningu (svody, vačka,
hlava, úpr.jednotky), až po vhodné umístění filtru. Záleží také na přívodní
délce sání, s kterou motor "počítá" ta se potom musí dotáhnout hadicí.
Dále pokud je montován kit je nutné mu přivést dostatek studeného vzduchu,
tedy provést "zastínění".
Prostě je to věda, moje původní myšlenky o tom, že pouze vyměním filtr
a jsem v pohodě jsou rázem ty tam.
Těžko lze obecně říci jak filtr ovlivní spotřebu, obvykle spotřeba
zůstává na stejné hodnotě, nebo jde lehce dolů. U některých vozidel může
být průměrná spotřeba po aplikaci filtru nižší i o 0,5l na 100 km. U Škodovek
se ale s tímto snížením spotřeby příliš počítat nedá.
Sport
Jistě nejlepší reklamou těchto filtrů je jejich používání v závodních
vozech, v sezóně 2000 je například používaly tovární Octavie WRC i doprovodná
vozidla, a pokud vím tak se osvědčili a budou je používat i letos. Mimo
to filtry K&N používají i vozy formule 1 například stáj Jordan. Kolik
dalších sportovních vozů tyto filtry používá těžko říci, ale jistě by se
pod leckterou kapotou našly.
Ceník
Ceník filtrů a kitů pro vozy Škoda.
Vozidlo |
náhrada - vložka |
kit |
Škoda 120/130 (Š110R) |
1968,- Kč |
2526,- Kč |
Škoda 135/136 (742/743) |
1837,- Kč |
2526,- Kč |
Favorit karb. |
1837,- Kč |
3275,- Kč |
Favorit BMM |
2063,- Kč |
2888,- Kč |
Felicia 1.3 BMM |
2063,- Kč |
2888,- Kč |
Felicia 1.3 MPI, 1.6, 1.9D |
2161,- Kč |
|
Octavia 1.6 |
2063,- Kč |
|
Octavia 1.8, 1.9D |
2702,- Kč |
2800,- Kč |
Octavia 1.9 TD |
2702,- Kč |
4507,- Kč |
Na závěr bych rád poděkoval firmě Auto Moto Riegger, výhradnímu dovozci
filtrů K&N za dodání podkladových materiálů a školení ohledně těchto
filtrů.
Prodejna Litomeřická 575, Praha 9 tel. 02 / 86 88 80 01
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|