|
11. dubna 2001Jak se jezdí jinde, Egypt.i červená je zelenou
Jak se řídí
Na silnici je často možné potkat osla velblouda, nebo koně případně
i s nějakým potahem či kočárem. Bohužel se většinou neobtěžují jezdit u
kraje, ostatně jako všichni ostatní. Ve městech pak přibývá ještě další
starost o chodce ti přecházejí silnici kdy a kde uznají za vhodné, klidně
i tešně před vámi.
Poměrně potěšující pro nás je, že určitě nemáme nejstarší vozový park.
To co lze vidět na zdejších silnicích by u nás bylo často již zařazeno
do skupiny veteránů. Velmi časté jsou zde peugoty 504 (505) staré dodávky
vw a fiaty, novější vozidla (<5let) tvoří odhadem tak 5% a jsou vidět
většinou jen v evropských čtvrtích. Vozidla jsou opravována jen v nejnutnějších
případech a většinou jen tím co je po ruce. Vzhledem ke způsobu ježdění
zde celkem často dochází k malým potyčkám, plechy jsou porůznu zprohýbané,
vysypané světlomety atd. tyto věci se prostě zde neopravují. Z vozidel
se často ozývají takové zvuky že člověk by radši dal přednost hýkajícímu
oslu.
Hromadnější doprava je zde několika druhů, domorodci se dopravují třemi
stupni vozové přepravy (tedy mimo metro v káhiře), zaprvé jsou to autobusy
jezdí na pravidelných linkách a poměrně často, dveře jsou stále otevřené
a nastupuje a vystupuje se často během jízdy. Jejich čistota a interiér
jsou tragické. Dále jsou zde menší dodávky nejčastěji staré VW. Často je
neuvěřitelné kolik se dokáže do této dodávky dostat lidí.
Zajímavý je poměr těchto prostředků k běžné osobní přepravě podle mého
soudu jsou zde různé formy hromadné přepravy vidět daleko častěji než u
nás, netroufnu si ovšem odhadnout poměr. Ceny jsou zde velmi nízké, místní
autobus stojí 25 piastrů (cca 2,50Kč) a svezení vw, nebo jiným dodávkovým
taxíkem 1 libru tedy asi 10Kč. U taxi je to již na dohodě, ale např. jízda
na druhou stranu Káhiry a zpět na noční představení vyšla na 30 liber (300Kč)
vzdálenost cca 50km, zatímco jízda z ruzyně necelých 20 km mě vyšla na
700Kč, myslím že netřeba komentáře. Místní Taxi jsou použitelné i pro našince,
občas mají dokonce i klimatizaci. Taxi se poznají lehce podle toho, že
všechny blatníky mají jinou barvou (v káhiře bílá, v asuánu modrá...)
Občas zde člověk zahlédne i škodovky, ale skutečně jen občas. Typ 742
a starší (100-130) se zde téměř nevyskytují, za celou dobu jsem zde viděl
akorát jeden vrak tohoto vozu. O něco lépe jsou na tom favority, ale i
jejich zastoupení je téměř nulové. Felicie jsou zde ze škodovek vidět nejčastěji,
zřejmně se zde dobře prodávají vzhledem k ceně. Octavii jsem zde žádnou
neviděl, zato fábie hned čtyři, ale všechny v místních autosalónech.
Co jsem si z toho odnesl za ponaučení ? Ne vždy je zřejmně systém
tím nejlepším řešením, protože zde jsem neviděl žádnou velkou a dokonce
ani malou nehodu, či zranění chodce. A plynulost dopravy je nesrovnatelně
lepší než u nás, odhadem přes trojku se nikdy nedostala. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|