ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
10. května 2001

Zpožděné zhasínání osvětlení interiéru.

pro vozy Š105-136


Všichni známe tu situaci, nastoupíte ve tmě do auta, zabouchnete dveře, a pak se trefujeme klíči do správného otvoru. Proto bylo již dávno vymyšleno zařízení, které ponechá rozsvícené světlo ještě po určitou dobu od zavření dveří.
Na začátek upozorňuji, aby nedošlo k nedorozumění, že je navrženo pro auta se záporným pólem na kostře a dveřním spínačem přerušující záporný pól ( tedy Š100-RAPID ), i když nevylučuji, že po malé změně lze použít i u jiných aut. Hlavní podmínkou při návrhu bylo, aby zařízení bylo bezporuchové a v klidovém stavu ( zavřené dveře ) neodebíralo žádný proud.
Princip je jednoduchý : po otevření dveří se nabije kondenzátor na 12 V, otevře se tranzistor a relé sepne žárovku, po zavření dveří se pomalu vybíjí přes odpor R2 a regulační odpor R1, napětí na cívce relé klesá až dojde k odpadnutí kontaktu a vypnutí světla. I po rozepnutí relé protéká tranzistorem proud ( řádově miliampéry ), který však rychle klesá a za několik desítek vteřin je neměřitelný.
Při použití součástek uvedených ve schématu ( a správném zapojení ), pracuje zařízení na první pokus. Regulačním odporem lze nastavit čas vypnutí v rozsahu 1až 15 s ( prodloužení času lze provést zvětšením kapacity kondenzátoru ). Tranzistor lze použít libovolný typ PNP pouze s přihlédnutím k proudu relé ( při použití jiného tranzistoru než je uvedený ve schématu se může změnit rozsah nastavitelného času ) Diody D1, D2 jsou libovolné usměrňovací ( pro proud 1 A, např. 1N4007), diodu D1 lze vypustit pokud nemáte imobilizér napojený na dveřní kontakt. Relé je libovolné zvládající proud 0,5 A ( ne jazýčkové ). Před zabudováním do auta je vhodné vyzkoušet zařízení při provozních podmínkách ( teplota -20 °C až 60 °C ), ( napětí 8 V až 15 V ).
Celé zařízení je umístěno v plastové krabičce s otvorem pro regulační odpor. Krabička je umístěna v dutině karosérie, prostrčená otvorem po vypáčení světla. Místo žárovky 5 W lze použít 10 W a převléknout přes ni silikonový návlek v libovolné barvě, rámeček natřít na barvu karosérie, rovněž páčku vypínače.

Přeji všem při konstrukci hodně štěstí a pevné nervy.

Autor článku: See (Milan Gono)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (26):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů