|
10. května 2001
Zpožděné zhasínání osvětlení interiéru.pro vozy Š105-136 Všichni známe tu situaci, nastoupíte ve tmě do auta, zabouchnete dveře,
a pak se trefujeme klíči do správného otvoru. Proto bylo již dávno vymyšleno
zařízení, které ponechá rozsvícené světlo ještě po určitou dobu od zavření
dveří.
Na začátek upozorňuji, aby nedošlo k nedorozumění, že je navrženo pro
auta se záporným pólem na kostře a dveřním spínačem přerušující záporný
pól ( tedy Š100-RAPID ), i když nevylučuji, že po malé změně lze použít
i u jiných aut. Hlavní podmínkou při návrhu bylo, aby zařízení bylo bezporuchové
a v klidovém stavu ( zavřené dveře ) neodebíralo žádný proud.
Princip je jednoduchý : po otevření dveří se nabije kondenzátor na
12 V, otevře se tranzistor a relé sepne žárovku, po zavření dveří se pomalu
vybíjí přes odpor R2 a regulační odpor R1, napětí na cívce relé klesá až
dojde k odpadnutí kontaktu a vypnutí světla. I po rozepnutí relé protéká
tranzistorem proud ( řádově miliampéry ), který však rychle klesá a za
několik desítek vteřin je neměřitelný.
Při použití součástek uvedených ve schématu ( a správném zapojení ),
pracuje zařízení na první pokus. Regulačním odporem lze nastavit čas vypnutí
v rozsahu 1až 15 s ( prodloužení času lze provést zvětšením kapacity kondenzátoru
). Tranzistor lze použít libovolný typ PNP pouze s přihlédnutím k proudu
relé ( při použití jiného tranzistoru než je uvedený ve schématu se může
změnit rozsah nastavitelného času ) Diody D1, D2 jsou libovolné usměrňovací
( pro proud 1 A, např. 1N4007), diodu D1 lze vypustit pokud nemáte imobilizér
napojený na dveřní kontakt. Relé je libovolné zvládající proud 0,5 A (
ne jazýčkové ). Před zabudováním do auta je vhodné vyzkoušet zařízení při
provozních podmínkách ( teplota -20 °C až 60 °C ), ( napětí 8 V až 15 V
).
Celé zařízení je umístěno v plastové krabičce s otvorem pro regulační
odpor. Krabička je umístěna v dutině karosérie, prostrčená otvorem po vypáčení
světla. Místo žárovky 5 W lze použít 10 W a převléknout přes ni silikonový
návlek v libovolné barvě, rámeček natřít na barvu karosérie, rovněž páčku
vypínače.
Přeji všem při konstrukci hodně štěstí a pevné nervy.
Autor článku: See (Milan Gono)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|