|
13. června 2001Vstřikováníteorie elektronicky řízeného vstřikování palivaŘídící jednotka vyhodnocuje signály z čidel, snímačů polohy, spínačů
a sond, podle výsledků nastavuje předstih zážehu, dobu a úhel vstřiku.
Například při spuštění studeného motoru je nastaven větší předstih a delší
doba vstřiku paliva. Předstih se mění také se zatížením. Podle polohy škrtící
klapky a otáček motoru pozná řídící jednotka velikost zatížení motoru.
V praxi motory se vstřikováním paliva vykazují menší spotřebu paliva
než motory s karburátorem. Oproti motorům s karburátorem nejsou tak
náročné na zacházení s plynovým pedálem. Uvedu příklad. Motor s karburátorem
pohání auto do prudkého kopce na IV. rychlostní stupeň a nešetrný řidič
má plyn až na podlaze. Karburátor připravuje bohatou směs bez ohledu na
to jestli by motoru vzhledem k otáčkám a zátěži stačila podstatně méně
bohatá. U motoru se vstřikováním by v této situaci řídící jednotka vyhodnotila
podle úhlu otevření škrtící klapky a otáček motoru atd. že je zbytečné
vstřikovat velké množství paliva. Všichni majitelé aut s karburátorem určitě
znají stav kdy jedete třeba na půl plynu a po jeho sešlápnutí na podlahu
se otáčky motoru nezačnou zvyšovat, nebo jen minimálně, ale spotřeba paliva
stoupne značně.
S dynamikou motoru s jednobodovým vstřikováním je to však jinak.
Motory s jednobodovým vstřikováním paliva jsou obecně línější než motory
stejného výkonu s karburátorem. Možnost zvýšit výkon pomocí přeprogramování
řídící jednotky je velmi omezená.
Dynamika vícebodového vstřikování paliva je naprosto srovnatelná nebo
lepší než u karburátoru. Zvýšení výkonu pomocí přeprogramování řídící
jednotky je dost účinné.
U většiny systémů vstřikování se v provozu provádí pouze diagnostika
poruch. Poruchy se ukládají do paměti řídící jednotky. Pokud se porucha
znovu nevyskytne po určitém počtu spuštění motoru systém jí vymaže. Okamžitě
se dá vymazat odpojením od baterie. Veškeré nastavování si řídící jednotka
většinou provádí sama za provozu a nepotřebuje na to servis. Diagnostické
zařízení si chyby přečte z paměti řídící jednotky pomocí chybových kódů. Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|