ŠKODA techweb [homepage]
Akce
4. června 2001

BüroBöhm Rallye 2001/06

druhá letos, konaná 2.6.2001, z pohledu účastníka


Tak konečně jsem měl možnost okusit tuto rallye, již druhou letos, a vyzkoušet z druhé strany. Minulou Eco Rallye konanou v březnu 2001 jsem sledoval pouze jako divák, nestačil jsem se přihlásit. Článek z této rallye najdete zde. Tentokrát jsem si to zkusil sám s kolegou Honzou jsme jeli s Vectrou 2.0. Celkově byl vozový park skutečně rozsáhlý od Fiatu 500 po VW Passat 1.9.
Nejdříve došlo na "přejímku" vozidel a lepení čísel. Poté dotankování a přelepení víčka. Samotná soutěž se skládala z dvou zručnostních jízd, pěti rychlostních zkoušek a dvou navigačních jízd.

Rozchod po briefingu.

Zpočátku se příliš nikdo neměl k tomu jet v první části peletonu, takže jsme startovali jako druzí na první zkoušce - zručnostní. Pořadatelé však udělali změnu proti plánku, takže místo pěti bodů, které se měli objíždět jich na stejném prostoru bylo sedm, výsledek jasný, ani při nejlepší snaze  nebylo možno s tímto, nebo podobným vozem projet bez couvání v určitých pasážích. Což považuji za chybu pořadatelů, protože trať má být průjezdná pro všechny starující vozy. Přesto jsme byli na této zkoušce pátí. Ovšem s deseti trestnými body za nepřesný dojezd.
Následoval přesun podle itineráře (viz na konci) který byl vcelku jednoduchý a srozumitelný, přesun samotný nebyl nijak hodnocen pokud vozidlo dojelo v časovém limitu, ten byl více než dostatečný 60 minut na 37km. Všichni se tak snažili ušetřit benzín jak jen to šlo, jízda byla vyloženě ekonomická. Ostatní řidiči v provozu z nás museli mít vyloženě radost.

Start na první navigační.

První rychlostní RZ. Je jak ostré probuzení, jede se ve staré pískovně. Trasa poměrně jednoduchá, ovšem již při zkušební projíždčce vypadala jak tankodrom, hluboké rýhy, ostré zatáčky, velká louže, hromady kamínků odírajících spodek vozu. A to bylo jen pomalu. Za chvilku vyjíždíme naostro, hned první zatáčku však míjíme se zabržděnými koly, vše doháníme rychlou jízdou, vůz nešetříme, ruční brzda si přijde také na své. Výsledek ? Jsme zde s časem 1,47 třetí. Kupodivu ten vůz co bych čekal jako nejodolnější tj. Moskvič 2141, přichází při jízdě o olejový filtr (nejspíš uražen), k velkému překvapení se jim to však podařilo opravit a k odpolednímu programu opět vyrážejí.

Pískovna byla strašákem pro mnohé.

Následuje přesun pár set metrů na blízké letiště aera vodochody, na letišti je připravena druhá a třetí RZ. Druhá RZ je pomalejší, spíše vypadá jako zručnostní zkouška. Opět vyrážíme na trať jako druzí a v konečném pořadí z této zkoušky končíme spolu ještě s jednou posádkou druzí.
Hned vedle je rychlostní zkouška (RZ3), kde se ukáže především síla motorů, na trati dlouhé cca 3,2km (nejdelší rovný úsek 1,3km) lze opravdu vyvynout rychlost až kolem 200 km/h. Podle času dojíždíme jako třetí, kulím oči když zjišťuji, že před nás se vecpali jen dvě TDI.

Favorit na začátku dráhy.

Řadíme se pěkně jeden vedle druhého.

Následuje oběd, dětské porce a konverzace s ostatnímy závodníky. V půl druhé začíná další rychlostní (RZ4) stejná jako RZ2, začíná však pršet (jako naschvál asi jen pět minut, potkalo to tak dvě posádky, nás a toho za námi). Horšíme se však jen o vteřinku, končíme tuto RZ sedmí. Opět přesun na letišti a opět se opakuje RZ tentokrát je to třetí(pátá). Zlepšujeme se o pět vteřin a končíme tuto RZ první.

Přichází druhá navigační, itinerář je opět dole na stránce. Vcelku jednoduchá etapa, která měří cca 35 km. Je na ni 80 minut a dá se zvládnout klidně i za polovinu, opět ovšem maximálně snažíme šetřit palivo a jedeme velmi ekonomicky. Někteří si však etapu přiměřeně svému stylu fair play zkrátili a zbytek etapy vůbec nejeli.
Jako poslední prověrka byla opět zručnostní jízda, původně schodná s první, ovšem vzhledem k větru musely být odstraněny schazovací válce, které byly nahrazeny startem z "garáže". Jeli jsme jako třetí posádka a díky zmatku, který vznikl změnou trasy ztrácíme opět cenné vteřinky a hlavně inkasujeme 20 trestných bodů za posunutí kužele a schození jedné pneumatiky. Končíme zde opět sedmí.

Druhá navigační, cestou necestou.

Po všech závodech jsme podle součtu časů byli na druhém místě spolu s jedním dalším vozem, první místo nám bylo vzdáleno pouze jednu vteřinu. Bohužel došlo na spotřebu a s naší průměrnou 8,6 l což je při tom jak jsme jezdili na RZ (JZ) ještě na dvoulitr velmi slušné. Někteří však dosáhli takové spotřeby, že nás odsunuli až na deváté místo. Ono to při spotřebě některých kolem tří, čtyř litrů se není co divit. Divit se je možné akorát tomu, že někteří měli nápadně nízkou spotřebu, ono asi s autem které má čtrnáct set kilo je zázrak jezdit za tři litry nafty, a jiný měl s deset let starým motorem obsahu 1900ccm spotřebu 4,6. Takové auto bych chtěl taky, výrobce těch vozů asi taky, hned by ten zázrak rozebral do posledního šroubku a jal se hledat ten zázrak techniky.

Poznámka, diskvalifikovaná posádka č. 14 nebyla nikde počítána, celou soutež se však držela vcelku na prvních místech.

Fair play ?
Ani náhodou. Minimálně dvě posádky, jsem viděl jak si zkrátili navigační soutěž dle svých potřeb a zcela úmyslně zvolili vlastní, kratší a nepochybně i méně palivově náročnou trasu. Asi nikoho nepřekvapí, že jedna z těchto posádek vyhrála, pokud takhle jeli celou soutěž ? Někteří v honbě za ušetřeným palivem projížděli přes stopky apod. Po 100 ujetých kilometrech byla dotankováním zjištěna spotřeba u Peugeotu 205 s objemem motoru 1900ccm 4.6 litru. Lepší vtip jsem dlouho neviděl, kamarád mající toto vozidlo v dobrém technickém stavu se nikdy nedostal pod 7 litrů ani na dálnici. Člověka pak napadá jen kudy všudy se asi tak dá benzín dolít bez porušení blomby. Pro lepší orientaci např. Suzuki Swift s motorem 1.3 měl spotřebu 5,8 litru. Myslím, že komentáře netřeba. Spotřeba Seatu Toledo 1.9Tdi na sto kilometrů 3,3 litru, kdy to stejně jako všichni na rychlostních zkouškách "kalil" co to dalo, je trochu ujetá. Zvlášť pokud Seat udává minimální spotřebu tohoto vozu na 4,2 (mimo město) a rychlostní zkoušky zvedly všem značně průměr.  A to bych celkem zapomněl na tu drobnost, že spotřeba vznětových motorů je hodnocena úplně stejně jako zážehových, dobré co ?

Vyhlašování vítězů
Vyhlašování probíhalo ve čtyřech vypsaných kategoriích, absolutní pořadí, ženské posádky(stačí řidička), nejnižší spotřeba a týmy. Směšné bylo vyhlašování vítězů v kategorii nejlepší řidička, při obsazení kategorie třemi posádkami, nemohla logicky žádná skončit hůř jak třetí... Celkově se také nežné pohlaví moc neukázalo, první byla v absolutním pořadí až 15.

Absolutní vítězové.

Vítězné teamy, schůdky pomalu praskají, soudek jako výhra v popředí.
 

Výsledky absolutní pořadí (prvních deset):
 
Pořadí Posádka  Vůz  Celkový čas rychlostních zkoušek Penalizace spotřeby
1. Němeček / Pilářová Seat Toledo 1.9 TDI 671 s 33 b
2. Černý / Černý Škoda Octavia 1.6 663 s 61 b
3. Mladič / Mladič Škoda Favorit 650 s 82 b
4. Veřmiřovský / Neužilová Mercedes Benz 1.4 662 s 61 b
5. Pilař / Pilařová Ford Focus 1.8D 681 s 38 b
6. Kopecký / Štilec Passat 1.9TDI 704 s 44 b
7. Urban / Vebr Suzuki Swift 1.3 699 s 58 b
8. Borovička / Štandera Golf 1.9TDI 733 s 34 b
9. Váňa / Dvořák Opel Vectra 2.0 663 s 87 b
10. Fiala / Fiala Škoda Felicia LXI 739 s 56 b

Itinerář  I. strana1 strana2
Itinerář  II. strana1  strana2
JZ1,2   RZ1  RZ2,4   RZ3,5

Fotografie z akce můžete najít zde.

Krátký video sestřih z akce zde.Velikost 17mb, formát DivX.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (9):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů