ŠKODA techweb [homepage]
Kola
25. října 1999

Podložky pod kola

a něco málo o nich


Na začátek článku musím poznamenat, že podložky pod kola jsou neatestované a tudíž neschválené k provozu.


Dříve než rozebreru k čemu taková podložka slouží, je nutné je rozdělit:
Do skupiny A patří podložky, které pouze zvětšují rozchod kol, tkzv průchozí.
Do skupiny B patří podložky, které také mění rozteč šroubů.

Skupina A je poměrně častější, jednoduší a levnější, často se používají univerzální podložky, které mají několik roztečí, nemá smysl je dělat širší jak 2cm. K těmto podložkám se používají delší šrouby (např. pro Favorita). U starších Škodovek, které mají šrouby na vozidle jsou jen těžko použitelné. Zvětšením rozchodu podložkami se dosáhne lepší stability vozidla, obvykle se zároveň vozidlo sníží (např progresivnímy pružinami, nebo stavitelnými tlumiči). Výsledek často stojí za to, vozidlo drží stopu daleko lépe. Vedlejší je vetšinou estetický dojem, kdy kola vyplňují jinak většinou prázdné podběhy. Osobně považuji za nevhodné podložky širší 5ti centimetrů, ty podle mě už ani nemají kladný vliv na vlastnosti podvozku, špíše naopak, tak velké rozšíření by se již muselo řešit konstrukčně jinak. Na závadu podložek je především změněná kinematika přední nápravy, zde ovšem nejsou mé znalosti až tak obsáhlé abych vám to mohl přesně vysvětlit. Poloměry zatáčení kol jsou také spočítané na určité vzdálenosti, takže při širších podložkách se pneumatiky o něčo více sjíždějí. Také pružiny jsou o něco více namáhány, větší pákou přenosu váhy vozidla. Tyto vedlejší projevy jsou ovšem v provozu takřka neznatelné. Pokud uvážím použití podložek, tak je to většinou na vozidlech sportovně laděných řidičů, kteří stejnak vozidlo moc nešetří.

Na obrázku typ podložek B, šířka 3cm, provedení ocelové, rozteč 130/100, použito na škodu Rapid.
 

Typ B spojuje dvě vlastnosti, rozšíření rozchodu a tím zlepšení stability a zárověň změna rozteče šroubů kola, která se obvykle dělá na 100mm, aby šly namontovat elektronová kola z novějších vozů (příklad je brán pro staré škodovky, které mají původní rozteč šroubů 130). Tyto podložky mají minimální šířku 2,5cm pod tuto šířku se nelze dostat z praktických důvodů, obvykle pro snažší  výrobu jsou dělány tak tří centimetrové. Důležitou drobností u těchto podložek je použitý materiál a kvalita zpracování, podložky by se daly podle použitého materiálu rozdělit do dvou skupin, ocelové a z lehkých slitin. Ocelové jsou jednodušší, materiál je levnější, ale jsou značně těžké, takže autu ubírají na akceleraci a prodlužují brzdnou dráhu. Naproti tomu podložky z lehkých slitin jsou sice drazší, ale neuberou autu z jeho jízdních vlastností, je u nich však třeba vyžadovat vložkované závity. Trochu vysvětlím pojem vložkované závity, u ocelové podložky lze bez obav vyříznout závit přimo do oceli, ne tak u lehkých slitin, tam by závit nemusel vydržet nápor a proto se používá ocelová vložka se závitem, která se zapustí do podložky. Co se kvality zpracování týče pak je nutné podložky při špatném provedení vyvažovat odvrtáváním - a to právě při přesných výrobních přístrojích nemusí vůbec nastat. Jinak nevyvážené podložky speciálně na přední nápravě značně hází. Přední náprava je také daleko citlivější na vyvážení disků při použití podložek.

Cenově se podložky pohybují od 1000 Kč za čtyři typu A, nebo od 2000 Kč za čtyři podložky typu B, samozřejmně je nutné ještě připočítat náklady na šrouby (16ks, delší).
 

Shrnutí:
+ možnost použití novějších typů elektronů
+ zlepšení jízdních vlastností
+ lepší vyzáž vozidla
- u ocelových podložek akcelerační a brzdné zhoršení
- zbytečný výdaj navíc
- neschválené k provozu
 

Dodatek, tento článek nemá sloužit jako návod co si hned musíte pořídit na své auto, spíše jen informačně, takřka přehledově aby si normální řidiči mohli udělat úsudek jakým způsobem se dají vylepšovat  - tuningovat auta. Pro ty co jsem neodradil je připraveno pár adres v links ...

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (123):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů