ŠKODA techweb [homepage]
Motor
7. září 2001

Zástavba motoru z Favorita do Š 100-130 II

čerstvé informace a zkušenosti


Vzhledem k počtu komentářů je vidět, že je o článek zájem. Proto jsem se rozhodl, že původní článek, který má nepřesnosti, doplním o čerstvé informace získané zástavbou motoru Š781.136 do Š120 r.v.  78.
Zde jsou mé zkušenosti se zástavbou:

1. Sací potrubí – z důvodu již zmiňované odchylky sklonu motoru máte několik možností, jak sací potrubí upravit. Buď vyrobit podložku mezi karburátor a sání, nebo sání zfrézovat a navařit na něj taktéž upravenou přírubu příslušící použitému karburátoru. Možností je zamontovat karburátor přímo na sací potrubí bez vymezování odchylky sklonu, ale s touto variantou nemám zkušenosti, proto ji nedoporučuji. Já sám jsem použil podložku vyrobenou z pertinaxu, kterou jsem tepelně odstínil od sání těsněním tl. 5mm. Karburátor jsem použil z vozu Š130 + kit přímého sání K&N (nad filtrem zůstalo cca 10 mm místa). Vyhřívání jsem odpojil, motor však do 2500 tis. cuká, takže jej odzkouším s vyhřívaným sáním. Uvidím, co bude dělat ve vyšších otáčkách, kde jsem ještě nebyl z důvodu záběhu.
2. Vodní čerpadlo – použil jsem originál z Favorita, jen jsem odstranil silentblok, funguje bez problémů.
3. Víko termostatu – jelikož je u Favoritu víko termostatu konstruováno jinak, je nutno použít víko ze Š105-130. Do něj však musíte umístit čidlo teploměru chladicí kapaliny. Samotné víko je dost tenké pro řezání závitu (dva závity tam uděláte, ale hrozí jeho stržení při dotahování a následný únik chladicí kapaliny). Nejjednodušším řešením je navařit na víko vedle vývodu k topení hliníkový váleček a teprve do něj vyvrtat díru s příslušným závitem pro čidlo.
4. Zapalování – použil jsem zapalovací soustavu z Favorita, slouží bez problémů.
5. Věnec setrvačníku – původní věnec jsem slisoval a místo něj použil věnec ze Š105-130. Pozor: musí to být eMkový. Stačilo jej nahřát v troubě a nasadit na setrvačník. Společně s původním startérem zatím nevznikl problém. Dbejte na bezvadný stav startéru. Hlavně v zimě se to vyplatí.
6. Spojka – kombinace lamela D190 a přítlačný kotouč z Favoritu funguje bez obtíží.
7. Klikový hřídel – zde bych chtěl napravit svůj blud z předchozího článku, nevyrábějte vymezovací kroužek, stačí když stávající ocelový kroužek v klikové hřídeli ze strany spojky vyjmete a naklepnete valivé ložisko, jako tomu je u Š105-130, které je lehce dostupné v kterékoliv prodejně s náhradními díly.
8. Výfuk – použití klasického tlumiče výfuku je sice dobré, nemáte problémy s policisty, ale s laděnými svody a sportovním výfukem to bude něco jiného.
9. Olejová vana – je výhodné použít hliníkovou vanu z modelu M. Dejte však pozor na správné přiřazení sacího koše k této vaně. Van a sacích košů bylo během výroby několik druhů, proto největší jistotu budete mít, když použijete vanu a sací koš ze stejného motoru.
10. Spojení motoru s převodovkou – zde je jen problém se závrtnými šrouby resp. s jejich délkou. Jinak motor sedne na převodovku bez obtíží.
11. Karburátor – můžete použít buď favoriťácký Pierburg, nebo SEDR ze 130ky a podle toho přizpůsobit sací potrubí. Já jsem použil typ SEDR z vozu Š130, ale v záloze mám ještě upraveného SEDRa (trysky, plovák, nucené otevírání 2. stupně).
12. Hadice vedení chladicí kapaliny – výtlačná hadice od termostatu ke chladiči je beze změn, sací část od chladiče k čerpadlu je pro jiný sklon ústí čerpadla nutno doplnit kolenem. Použil jsem kolena z Favorita + T kus pro sací část od topení. Výtlačné vedení k topení je beze změn.
Takto upravená chladicí soustava funguje bez problémů. Při použití karburátoru Pierburg s automatickým sytičem je nutno i k němu přivést chladicí kapalinu + ohřev sání.
13. Jízdní dojmy – motor je po repasi a lehkém tuningu: vačka 110R, hlava, olejové hospodářství, setrvačník + nějaké drobnosti. Má zatím najeto okolo 1000 km, ale s každou stovkou najetých kilometrů je cítit zlepšení. Dalším pozitivem bude montáž laděných svodů a tlumiče výfuku s menším odporem a upraveného karburátoru. Jakmile budu mít více poznatků o výkonových vlastnostech, dám vědět.

Autor článku: Bill (Jiří Ille)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (135):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů