|
7. září 2001
Zástavba motoru z Favorita do Š 100-130 IIčerstvé informace a zkušenosti Vzhledem k počtu komentářů je vidět, že je o článek zájem. Proto jsem
se rozhodl, že původní článek, který má nepřesnosti, doplním o čerstvé
informace získané zástavbou motoru Š781.136 do Š120 r.v. 78.
Zde jsou mé zkušenosti se zástavbou:
1. Sací potrubí – z důvodu již zmiňované odchylky sklonu motoru máte
několik možností, jak sací potrubí upravit. Buď vyrobit podložku mezi karburátor
a sání, nebo sání zfrézovat a navařit na něj taktéž upravenou přírubu příslušící
použitému karburátoru. Možností je zamontovat karburátor přímo na sací
potrubí bez vymezování odchylky sklonu, ale s touto variantou nemám zkušenosti,
proto ji nedoporučuji. Já sám jsem použil podložku vyrobenou z pertinaxu,
kterou jsem tepelně odstínil od sání těsněním tl. 5mm. Karburátor jsem
použil z vozu Š130 + kit přímého sání K&N (nad filtrem zůstalo cca
10 mm místa). Vyhřívání jsem odpojil, motor však do 2500 tis. cuká, takže
jej odzkouším s vyhřívaným sáním. Uvidím, co bude dělat ve vyšších otáčkách,
kde jsem ještě nebyl z důvodu záběhu.
2. Vodní čerpadlo – použil jsem originál z Favorita, jen jsem odstranil
silentblok, funguje bez problémů.
3. Víko termostatu – jelikož je u Favoritu víko termostatu konstruováno
jinak, je nutno použít víko ze Š105-130. Do něj však musíte umístit čidlo
teploměru chladicí kapaliny. Samotné víko je dost tenké pro řezání závitu
(dva závity tam uděláte, ale hrozí jeho stržení při dotahování a následný
únik chladicí kapaliny). Nejjednodušším řešením je navařit na víko vedle
vývodu k topení hliníkový váleček a teprve do něj vyvrtat díru s příslušným
závitem pro čidlo.
4. Zapalování – použil jsem zapalovací soustavu z Favorita, slouží
bez problémů.
5. Věnec setrvačníku – původní věnec jsem slisoval a místo něj použil
věnec ze Š105-130. Pozor: musí to být eMkový. Stačilo jej nahřát v troubě
a nasadit na setrvačník. Společně s původním startérem zatím nevznikl problém.
Dbejte na bezvadný stav startéru. Hlavně v zimě se to vyplatí.
6. Spojka – kombinace lamela D190 a přítlačný kotouč z Favoritu funguje
bez obtíží.
7. Klikový hřídel – zde bych chtěl napravit svůj blud z předchozího
článku, nevyrábějte vymezovací kroužek, stačí když stávající ocelový kroužek
v klikové hřídeli ze strany spojky vyjmete a naklepnete valivé ložisko,
jako tomu je u Š105-130, které je lehce dostupné v kterékoliv prodejně
s náhradními díly.
8. Výfuk – použití klasického tlumiče výfuku je sice dobré, nemáte
problémy s policisty, ale s laděnými svody a sportovním výfukem to bude
něco jiného.
9. Olejová vana – je výhodné použít hliníkovou vanu z modelu M. Dejte
však pozor na správné přiřazení sacího koše k této vaně. Van a sacích košů
bylo během výroby několik druhů, proto největší jistotu budete mít, když
použijete vanu a sací koš ze stejného motoru.
10. Spojení motoru s převodovkou – zde je jen problém se závrtnými
šrouby resp. s jejich délkou. Jinak motor sedne na převodovku bez obtíží.
11. Karburátor – můžete použít buď favoriťácký Pierburg, nebo SEDR
ze 130ky a podle toho přizpůsobit sací potrubí. Já jsem použil typ SEDR
z vozu Š130, ale v záloze mám ještě upraveného SEDRa (trysky, plovák, nucené
otevírání 2. stupně).
12. Hadice vedení chladicí kapaliny – výtlačná hadice od termostatu
ke chladiči je beze změn, sací část od chladiče k čerpadlu je pro jiný
sklon ústí čerpadla nutno doplnit kolenem. Použil jsem kolena z Favorita
+ T kus pro sací část od topení. Výtlačné vedení k topení je beze změn.
Takto upravená chladicí soustava funguje bez problémů. Při použití
karburátoru Pierburg s automatickým sytičem je nutno i k němu přivést chladicí
kapalinu + ohřev sání.
13. Jízdní dojmy – motor je po repasi a lehkém tuningu: vačka 110R,
hlava, olejové hospodářství, setrvačník + nějaké drobnosti. Má zatím najeto
okolo 1000 km, ale s každou stovkou najetých kilometrů je cítit zlepšení.
Dalším pozitivem bude montáž laděných svodů a tlumiče výfuku s menším odporem
a upraveného karburátoru. Jakmile budu mít více poznatků o výkonových vlastnostech,
dám vědět.
Autor článku: Bill (Jiří Ille)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|