|
12. září 2001
Škoda Superbvýtah z oficiálních informací Novou Škodou Superb se automobilka vrací po půlstoletí do segmentu vyšší
střední třídy, někdo tento segment nazývá jako prestižní. Tento vůz by
měl být přímým konkurentem vozidel jako VW Passat, Renault Laguna, Audi
A6, Opel Omega, Peugeot 607 atd. Už jméno, které u angličtiny znalých vzbuzuje
rozporuplné reakce ukazuje, že škoda to zřejmě myslí s tou konkurencí vážně.
Superb = nádherný, skvostný, skvělý.
Název Superb již jednou v historii automobilky použit byl. Jmenoval
se tak perstižní model vyráběný ve třicátých a čtyřicátých letech minulého
století. Automobilka se tímto názvem snaží obnovit úrověň a image značky
a přepdpokládá, že model bude ještě úspěšnější než jeho jmenovce, který
byl velmi oblíben.
Světová premiéra škody Superb se koná na franfurktském autosalónu (IAA).
Automobilka tak navazuje na výrobu "této" třidy vozidel s velkoobjemovými
motory z minulého století kdy vzniklo na patnáct modelů. Vozidla bylav
té době exportována do celého světa, včetně např. Japonska.
Škoda Superb je vozidlem s klasickou tříprostorovou karosériií, dlouhou
4,8m s velkým rozvorem 2,8m. Diky tomu poskytuje pro cestující míru pohodlí
značně převyšující současnou nabídku u ostatních vozidel Škoda.
Motorické verze:
motor |
typ motoru |
výkon kW/ot. toč. moment Nm /ot. |
2.0 |
zážehový |
85/5400 172/3500 |
1.8T |
zážehový přeplňovaný |
110/ 210/1750-4600 |
2.8 V6 |
zážehový |
142/6000 280/3200 |
1.9 TDI |
vznětový přeplňovaný |
96/4000 285/1750-2500 |
2.5 TDI V6 |
vznětový přeplňovaný |
114/4000 310/1400-3500 |
Všechny zážehové motory splňujínormu EU 4. Motory jsou elektronicky
řízeny - vstřikování, zapalování. Zážehové motory mají dva katalyzátory
a dvě lambda sondy, motor pak po čtyřech (na každou stranu válců). Vznětové
motory s přímým vstřikem paliva mají oxidační katalyzátor a recirkulaci
spalin. Vznětové motory splňují normu EU 3.
O přenos síly se bude starat pětistupňová manuální převodovka, nebo
pětistupňová automatická převodovka "tiptronic" a možností manuálního volby
rychlostního stupně. Elektronická jednotka řazení vyhodnocuje nejenom charakter
trasy ale také jízdní styl a podle něj volí jeden ze tří režimů řazení.
Podvozek
Přední náprava je víceprvková a do zančné míry eliminuje vliv pohonu
na řídící ústrojí. Přední náprava je uložena v pomocném rámu který ve spojení
s velkými pryžovými lůžky tlumí rušivé chvění. K odpružení jsou použity
vinuté pružiny a plynové tlumiče. Zadní náprava je vlečená, kliková s torzně
spojenými rameny. Zadní i přední náprava jsou doplněny zkrutnými stabilizátory.
Brzdy
Brzdová soustava je dvouokruhová, s diagonálním uspořádáním. Brzdy
mají podtlakový posilovač. Vpředu i vzadu jsou kotoučové brzdy, vpředu
chlazené. Ruční brzda je mechanická a působí na zadní brzdy. Všechny vozidla
mají ABS, další elektronické systémy se již liší podle verze.
Výbava
Mezi špičkové prvky výbavy vozidla lze zařadit například bixenonové
světlomety, výsuvné ostřikovače světlometů, elektronicky řízený brzdový
asistent, stabilizační systém ESP. Do další výbavy patří dále klimatizace
s přívody vzduchu k zadním sedadlům, elektrochromatické vnitřní zrcátko
s automatickým cloněním atd.
Superb bude prodáván ve třech stupních výbavy:
-
Classic - interiér Onyx, nastavitelný volant, el. ovládání všech oken,
el. zrcátka, čtyři airbagy, klimatizace, palubní počítač, mlhové světlomety.
-
Comfort - interiér Onyx - Ivory, kovový dekor Nicro, 16" kola Metan, klimatizace
s el. regulací, řízené vnitřní zrcátko, automatické stěrače, osvětlení
nástupu.
-
Elegance - interiér kůže dřevo, 17" kola Cubic, chromované ozdobné lišty,
sedačky v kůži, bixenonové světlomety, tempomat, vyhřívání všech sedadel,
elektrické ovládání předních sedaček.
Samozřejmě, že mimo standartní výbavy jednotlivých modelů je ještě možno
vybírat z bohaté nabídky dalšího příslušenství: hlavové airbagy, "šíbr"
s elektrickým ovládáním, parkovací radar, multifunční volant, tažné zařízení,
paket pro špatné cesty, navigační systém, sound systémy atd.
Ve vozidle budou také aplikovány některé novinky, které často nenajdete
ani u konkurence. V zavazadlovém prostoru bude uplatněn systém CargoFlex,
v levých zadních dveřích bude ve schránce velký deštník, osvětlení vnitřních
kliček a osvětlení nástupního prostoru ve vnějších zpětných zrcátkách.
Záruka mobility bude platit po celou dobu životnosti vozidel. Tato
záruka by měla obsáhnout náklady na příjezd servisního vozidla, nutné výdaje
v souvislosti se zdržením opravy (úhrada hotelu, náhradní vozidlo). Přesný
rozsah je možné najít v palubní literatuře.
Servisní prohlidky mají prodloužené intervaly na 30-50tkm. Jsou však
určovány individuálně elektronickou jednotkou podle režimu provozu vozidla,
řidič je na skutečnost nutnosti servisní prohlídky upozorněn palubním počítačem.
Interiér
Interiér je elegantní, prostorný a účelně řešený, tedy ho alespoň tak
prezentuje výrobce. Pro každou verzi výbavy je připravena jiná verze interiéru,
lišící se především druhem použítého materiálu na čalounění sedadel a dekorativního
obložení. V rámci jednotlivých výbav pak bude mít ještě zakazník možnost
volby mezi barevnými variantami interiéru.
Horní část palubní desky je vždy černá matná aby nedocházelo k jejímu
zrcadlení, barva spodního dílu je pak závislá na verzi výbavy a zvoleném
provedení. Na palubní desku po stranách plynule navazuje tvarování výplní
dveří. V loketní opěrce řidiče je zabudováno ovládání elektrického spouštění
oken, dole před odkládací schránkou ještě tlačítka pro otvírání víka zavazadlového
prostoru a víčka nádrže. Vozidlo je vybaveno difůzním osvětlením interiéru,
pomocí červených led diod, toto světlo nijak v noci neruší řidiče a přitom
pomáhá orientaci ve voze. Vozidlo má dostatek odkládacíhc prostor, jak
v doashu řidiče tak u spolujezdce, schránky na nápoje jsou limatizované.
Bezpečnost
V automobilce mysleli samozřejmě také na bezpečnost, především pak
bezpečnost cestujících. Základem je tuhý skelet s programově deformovatelnou
přední a zadní částí. dveře mají boční výztuhy a motor má takovéuchycení,
aby při nárazu nepronikal do kabiny. Na všech sedačkách (i zadní prostřední)
jsou tříbodové pásy, vpředu pak s výškovým nastavováním, všechny pak s
pyropatronami. standartně jsou ve voze čtyři airbagy, maximálně pak šest
airbagů.
Pro vůz je připraven výběr z třinácti barev, z toho je deset metalických.
Fotografie týkající se Škoda Superb jsou
zde.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|