|
9. října 2001Vnější zrcátka pro Škodu 105-136 po několikátéz Olcita 11R
Celý postup pro zjednodušení rozdělím do několika částí:
1. úprava zrcátek
Jak je vidět z obrázku, trčí ze zrcátka 3 distanční sloupky, které je
potřeba zkrátit na úroveň vnitřních výztuh v držáku zrcátka. Distanční
sloupky zkrátíme nejlépe odříznutím a následným odbroušením cca 2 mm pod
požadovanou úroveň. Poté se odvrtá vnitřek distančního sloupku na cca 12-15
mm hloubky vrtákem průměru 5,5-6 mm, podle toho, zda budete mosaznou matičku
natloukat za studena, nebo zda distanční sloupek předem nahřejete třeba
horkovzdušnou pistolí. Matičky použijeme původní ze zbytků distančních
sloupků. Dají se vyjmout opatrným odbroušením plastu kolem mosazného těla
matičky.
2. výroba držáků
Držáky jsem vyrobil z pozinkovaného plechu tloušťky 0,8 mm dle přiloženého
výkresu. Ohnul ve svěráku a nastříkal matným černým sprayem. Rozteče děr
pro šrouby jsou více méně orientační a je potřeba předem vyzkoušet, jak
sedí s upraveným zrcátkem. Šířku ohnutého lemu je potřeba dodržet, i když
se ještě zastřihne podle zakřivení rámu dveří,
3. montáž do vozu
Abychom se dostali k vlastní montáži zrcátek, musíme nejprve dveře rozebrat.
Nebudu zde dopodrobna rozebírat demontáž výplní, ale zastavím se u demontáže
pevného skla “trojúhelníčku”. Stočíte sklo stahovačky do spodní polohy,
odšroubujete jeden šroub M6 na spodním konci prostředního vedení skla,
odšroubujeme křížový šroubek na horním konci, povolíme jednu matku uvnitř
dveří a vytáhnete vodorovné sametky. Kovový profil odkloníme úhlopříčně
směrem dozadu a opatrně vyjmeme skleněný trojúhelníček. Opatrně vytáhněte
sametku z rámu dveří, opatrně odřízněte přečnívající hranu na vnější
straně gumového profilu v délce rovnající se šířce ohnutého lemu držáku
zrcátka. Ještě je potřeba vyjmout jeden držák vodorovné sametky. Jedná
se o malý plíšek vložený do prolisu ve vnitřním plechu pláště dveří v místech
dolehnutí držáku zrcátka. Odzkoušejte jak "sedí" plechový držák v rámu
dveří a případně zastřihněte přebytečný plech. Odstřihoval jsem pouze kousek
rožků o šířce cca 2mm. Našroubujte plech na zrcátko a zkuste je opatrně
nasadit do rámu dveří. Ještě je potřeba dopilovat případné přesahy na spodku
zrcátka přesahující přes kraj vnějšího pláště dveří. Pokud zrcátko sedí
jak má, s citem dotáhněte šroubky na držáku zrcátka, plech se musí mírně
prohnout a musí sedět na vnitřních výztuhách plastového výlisku zrcátka.
Zastrčte sametku do rámu dveří pečlivě, aby dobře seděla a nepřečnívala.
Nasaďte zpět sklo a dobře ho dotlačte do rámu. Namontujte zpět vedení stahovačky,
odzkoušejte jak chodí a nasaďte zpět vodorovnou sametku. Vnější je potřeba
vpředu pod zrcátkem odříznout vnější hranu v délce, která odpovídá jejímu
zasunutí mezi plech držáku zrcátka a vnější plášť dveří. Dokompletujte
dveře jako celek.
Pokud by se Vám nelíbilo dívat se na plechový držák se šrouby, dá se
před montáží trojúhelníčku nalepit v místě zrcátka z vnější strany na sklo
samolepící fólie v barvě jakou uznáte za vhodnou. Mezeru mezi plastem zrcátka
a sklem vyplňte barevným silikonem nebo kouskem dutého profilu odříznutého
ze staré pirelky dveří. Zrcátka používám více než půl roku bez nejmenších
problémů. Nevibrují ani při přejezdu přes větší nerovnosti a mají poměrně
velkou odrazovou plochu.
Doufám, že jsem těmito řádky přispěl k inspiraci někoho z Vás.... Autor článku: Charlie (Karel Baláč)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|