|
16. října 2001Podsvětlená táhla topenímontáž do Š120Jistě se vám již někdy stalo, že jste jeli v noci ve své
Š120 a chtěli jste nastavit například teplejší vzduch, ale všude byla tma, tak
jste museli pěknou dobu tápat, než jste nahmatali to správné táhlo. Když do
toho navíc třeba ještě prší, tak se člověk musí věnovat řízení a na hledání
táhla od topení nemá čas. Novější automobily proto mají táhla podsvětlená. Toto je jednoduchý návod,
jak si vyrobit podsvětlení doslova za pár korun. Přitom návod není nijak
složitý, měl by ho tedy zvládnout každý. Co budeme potřebovat: LED diody se koupí za pár korun v každém obchodě s
elektronickými součástkami. Pro každé táhlo je potřeba 6 diod. Doporučuji
koupit vysokosvítivé a pokud možno hranaté - lépe se lepí, ale kulaté se dají
použít také (já použil kulaté, protože jsem je měl doma a říkal jsem si, že je
škoda kupovat nové). Výběr barev závisí na každém individuálně. Já jsem dal
zelené na táhlo zavírání vzduchu, žluté na táhlo směru vzduchu a červené na
táhlo teploty. Na táhlo teploty se mohou užít například 3 modré (studený
vzduch) a 3 červené (teplý vzduch). Dioda, jak každý ví, má katodu a anodu. U svítivých diod se vývody rozlišují
délkou. Kratší vývod je katoda a delší anoda. Pokud máme uštípnuté vývody na
kratší délku, lze katodu a anodu rozlišit podle velikosti elektrody uvnitř
diody, jak je vidět na obrázku (větší elektroda je
katoda, menší je anoda). Diody sletujeme sériově po šesti do řady, takže nám vzniknou 3 řady, pro
každé táhlo jedna. Vývody sousedních diod musíme vždy letovat katodu na anodu.
Nikoliv dvě katody (respektive dvě anody) na sebe. Při letování si musíme dát
pozor, abychom diody nezničili přílišným teplem. Proto je dobré vývod chytit
mezi diodou a letovaným spojem do tenkých kleští, pinzety či peánu, aby se
teplo odvádělo pryč. Po sletování zkrátíme vývody na co nejmenší délku. Nyní ke každé řadě přiletujeme dvojlinku, na krajní katodu bílý vodič (zem),
na krajní anodu červený vodič (+12V). Jelikož máme zapojeno šest diod v sérii
(úbytek napětí na každé diodě je přibližně 2V), není potřeba k diodám dávat do
série ještě odpor. Výsledek by měl vypadat nějak takto. Poznámka: podle mého soudu je stejně potřeba omezit průtok proudu odporem. Chipmen
Pro jistotu si ještě každou řadu diod ozkoušíme nanečisto zapojit, zda
opravdu svítí, abychom se ujistili, že jsme náhodou nějakou diodu neotočili,
případně zda není nějaká dioda poškozená. Červený vodič připojíme na +12V, bílý
na zem a diody by se měly rozsvítit. Teď nám zbývá jen zamontovat diody do automobilu. Sejmeme středový panel,
vyšroubujeme 2 šrouby držící panel táhel topení a panel s
táhly vyjmeme. Všechna táhla umístíme do střední polohy a
černý plastový kryt posuneme na jednu stranu, abychom do něj mohli přistupovat
zespodu. Dovnitř plastového krytu nalepíme připravené řady diod. K lepení můžeme
například použít pistoli na plastové lepidlo nebo lepidlo Chemoprén. Já jsem
kvůli zhoršené přístupnosti ke krytu použil druhou variantu. Ta má i výhodu, že
nepotřebujeme zásuvku 220V. Krajní diody lepíme k boku krytu, aby svítily
směrem na nás (při lepení). Prostřední diody vlepíme naplocho na širší plastový
pás krytu, aby svítily směrem na prostřední táhlo. Tento způsob umístění jsem zvolil, protože diody nejsou mechanicky namáhány,
v plastovém krytu je místo na více diod a světlo je měkce rozptýleno odrazem od
lesklé kostry táhel, což působí příjemným dojmem. Umístění diod je patrné z obrázků: Nyní přijde na řadu elektrické zapojení. Dvojlinky vedoucí od diod
prostrčíme mezi kovovou kostrou táhel a plastovým krytem směrem dolů (při
pohledu na zamontovaná táhla). Bílé vodiče připojíme na kostru automobilu,
červené vodiče na pojistku číslo 4 (osvětlení přístrojové desky). Zkusíme
rozsvítit světla - pokud je vše v pořádku, všechny diody by se měly rozsvítit. Nakonec vrátíme středový panel zpět na své místo. Nejprve zamontujeme táhla
do panelu pomocí dvou šroubů. Poté panel vrátíme na zpět své místo a zespodu
přichytíme dvěma šrouby. A jak to nakonec vypadá "v akci"?
Autor článku: Brain (Petr Kulhavý)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|