|
19. listopadu 2001
Zástavba zrcátek z VW Golf do Škodovkypodrobný návod Jednou z věcí, které mi vadily na mojí škodovce byla vnější zrcátka.
V levém jsem viděl uprostřed příčku dveří, pravé bylo stále rozštelované
a obě se při jízdě nepříjemně chvěla. Když jsem měnil pravé dveře, které
neměly ještě díry na zrcátko, tak mi bylo líto je vrtat pro originální
a začal jsem se rozhlížet po jiné variantě. Zde na TW je umístěno mnoho
různých variant, ale mně zcela nevyhovovala žádná. Představoval jsem si
zrcátko s vnitřním ovládáním, které by se snadno umístilo do dveří, bylo
tak podobné originálu a nevyžadovalo příliš velké úpravy. Když jsem hledal,
z jakého auta by se dala použít, našel jsem pouze několik takových vozů.
Takováto zrcátka má například Daewoo Matiz, Audi 80, americké automobily
a VW Golf II. První tři typy jsou cenově příliš vzdálené mé peněžence a
některé i dost vzhledově masivní, proto jsem se rozhodl pro Golfa.
Tato zrcátka jsou svým tvarem podobná originálu, ale mají pěkný zakulacený
tvar.
Když je budete
shánět, tak požadujte zrcátka z VW Golf II do roku 87, mezi vrakáčníky
zvaný „dvojka Golf ještě s příčkou“. Tento typ má okno rozdělené příčkou
podobně jako škodovka. Novější typ dvojky má okno celistvé a zrcátko umístěné
v okně. Při nákupu musíte dostat tělo zrcátka, plastovou podložku a kryt
šroubů. Kryt šroubů by neměl být moc ožvýkaný, špatně pak drží. Je dobré
si ještě vyžádat plech se závity pro šrouby ze dveří, šrouby, matku ovladače,
pryžovou manžetu ovladače a čepičku ovladače. Za obě zrcátka jsem zaplatil
dohromady 400 Kč, což je podle mě slušné a cena nových originálů by se
jí možná blížila. Sehnal jsem je na inzerát. Na vrakáčích jsem se nesetkal
z úspěchem, buď neměli tak staré díly, nebo za jedno zrcátko chtěli i 800
Kč. Ještě upozorním, že je dobré si prohlédnout, zda není někde zrcátko
vysleplé či jinak poškozené, je to k vidění dost často a nové sklo v autopotřebách
stojí cca 300 Kč.
Před
montáží je nutné si rozmyslet a vyzkoušet umístění zrcátek. Při tom trochu
vadí ovládací kabel, ale s pomocí druhé osoby to jde. Pokud se podíváte
na jejich umístění na Golfu, uvidíte umístění až za příčkou. Je to dobré
z hlediska viditelnosti, ale na mém autě by se mi to asi nelíbilo. Rozhodl
jsem se pro umístění vepředu. Nejdříve jsem montoval zrcátko levé. Umístil
jsem ho maximálně vepředu, tak aby ve výhledu nepřekážela příčka. Nutno
dodat, že měřím 192 cm a proto mám sedačku vždy zcela vzadu. I přes tento
nepříznivý úhel je zrcátko viditelné celé. Umístil jsem ho dle nákresu.
Příčné či výškové umístění jde obtížněji vyzkoušet a ustavit tak zrcátko
do vodorovné roviny. Já jsem ho zvolil dle nákresu a zrcátko je mírně skloněné
dolů, proto kdo by chtěl zrcátko vodorovně, tak ho musí posunout trochu
níže. Ideální by bylo zrcátko rozmontovat, odpojit kabel a moci ho tak
přesně přiložit. To jsem však nedělal. Ještě je nutné připomenout, že levé
zrcátko nejde při tomto umístění zcela sklopit ke karosérii. Brání tomu
rám dveří. Pokud někdo nemívá sedačku zcela vzadu, nebo sklápění nutně
potřebuje, může zrcátko posunout dozadu a sklopit půjde. Pravé zrcátko
je umístěno odlišně. Je posunuto dozadu na vzdálenost cca 90 mm. Je tak
dobře viditelné. Umístění originálních zrcátek je rovněž v nestejné vzdálenosti.
Toto zrcátko jde sklápět ke karosérii bez problémů.
Montáž započneme
nakreslením potřebných otvorů. Do polohy dle nákresu jsem přiložil plastovou
podložku a obkreslil umístění děr. Jde o dvě díry podle průměru použitých
šroubů a jednu velkou díru kterou vede ovládací kabel a je jí nutno prostrčit
ovladač. Střední díra má průměr cca 21 mm s vybráním ve dvou místech. Já
jsem ji dělal pomocí rotačního pilníku ve vrtačce. Potřebný rozměr vyzkoušíte
při práci. U levých dveří jsem použil jednu díru po původním zrcátku, druhou
jsem zakytoval a celek pak přestříkal barvou. Druhé dveře jsem měl bez
otvorů. Po ošetření otvorů barvou je možné namontovat zrcátka. Pokud máte
podkladní plech se závity, tak přišroubujete zrcátko do plechu a pokud
ne, musíte použít matky a podložky. Po našroubování je možno nasadit krytku
šroubů.
Uvnitř vozu je nutné umístit ovladač. Je možné ho umístit kamkoliv
v dosahu kabelu. Golf ho má ve výplni dveří a tomu je přizpůsobena i manžeta.
Mně se manžeta příliš nelíbila a jako nejlepší místo se mi zdálo umístění
na horní lakované straně dveří. Pro toto umístění je tato manžeta špatně
použitelná. Použil jsem proto manžetu a matici z Favorita, která je ke
koupi v autodílech za cca 20 Kč. Montáž je jednoduchá, vyvrtá se otvor
o velikosti cca 18 mm, asi 50 mm před příčkou, do něj se zasune ovladač
zářezem nahoru, utáhne se matka a nasadí manžeta. Pokud má někdo v těchto
místech IPURové lišty, tak musí ovladač umístit do plechu dveří pod výplň,
ve výplni udělat otvor a po namontování výplně dveří použít originál manžetu.
Dobré by mohlo být využít otvoru po kličce pro vlastníky elektrických oken.
Při hledání vhodného místa není dobré kabel přílišně natahovat, protože
se tím omezuje chod zrcátka.
Tímto je montáž ukončena a je možné zrcátka nastavit. Umístěním
zrcátek více vepředu, než je má Golf, je dáno to, že při sedačce posunuté
až dozadu je správný výhled nastavený až v krajní poloze ovladače. Nijak
to výhled neomezuje a kdo nemívá sedačku až nadoraz má možnost štelovat
libovolně.
Z touto úpravou jezdím už několik měsíců a jsem s ní maximálně
spokojen. Jak z hlediska vzhledového, tak z hlediska funkčního mi plně
vyhovuje. Ve výhledu mi nepřekáží příčka dveří, zrcátka se při zavírání
dveří či při jízdě ani nehnou a na parkovišti vám je nerozšteluje každý,
kdo projde okolo.
Autor článku: JUC (Jan Soukup)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|