|
27. října 1999
Záměna přistrojových deseku vozidel Škoda 105-Rapid Po celou dobu výroby typu 742 tj. vozidel Škoda 105-136
byly vyráběny čtyři typy přístrojových desek. Všechny typy jsou montážně
záměnné a proto se bude tento článek zabývat možností výměn těchto přístrojových
desek.
Nejdříve se seznámíme s našimi čtyřmi adepty:
Úplně nahoře je nejhorší typ, který se dával do vozů v provedení S
(např Š105S), u tohoto typu je zřejmně nejvetší odpor k němu. Druhý typ
uprostřed je typ standartní v provedení s kulatým sdruženým přistrojem
s kontrolkami, je jednoduchý a přehledný, dával se do typů L a (např.
Š120L), tato přistrojová deska se vyráběla po celou dobu výroby typu a
jedinou podstatnou změnou prošla v roce 80 kdy přibylo na tachometr denní
počítadlo kilometrů. Další typ vychází opět z prostředního obrázku, ale
je osazen otáčkoměrem, tento typ byl používán u lepších typů výbav vozů
GL a GLS a Garde. Poslední typ nahradil v roce 87 předchozí typ s otáčkoměrem
v lepších výbavách např. Š135, Š136 Rapid.
Všechny tyto přístrojové desky jsou přišroubovány čtyřmi šrouby v rozích
a mají mechanický otáčkoměr. Těžistě záměny jednoho typu za jiný jsou dvě,
jednodušší je to s náhonem rychloměru, přístrojovky 1 a 3 ho mají uprostřed,
zatímco přístrojovka 2 ho má od středu vlevo. Dle typu montované desky
je tedy nutno prostrčit náhon rychloměru ze zavazadlového prostoru správným
otvorem a druhý zaslepit, jinak do kabiny táhne.
Na obrázku je vidět
protažení rychloměru pro přístrojovou desku s kulatými přístroji, druhá
díra je jednoduše zaslepená víčkem od destilované vody.
Druhým problémem může být neúplnost elektroinstalace pro lepší přístrojovou
desku, případně jiné zapojení, vlastně jediný kabel který by mohl chybět
je kabel k otáčkoměru, ten je možné natáhnout od svorkovnice přístrojovky,
tak jako je tažen zbytek svazku do motoru, tj. po pravé straně tunelu dozadu,
pod sedačkou, pod pravou zadní sedačkou je průchodka do nosníku, nosníkem
až k motoru, zde se kabel zakončí konektroem faston a připojí na cívku
vývod č.1. U starších vozidel je také možné že chybí i kontrolka na tlumená
světla, pak je nutno kabel dovést od přepínače světel.
Zde je zapojení svorkovnice podle roku výroby, po celou dobu se v podstatě
měnilo zapojení jen dvou kolíků takže by jste neměli mít problémy s případnou
záměnou.
Původní zapojení svorkovnic do r.79
Velká svorkovnice 10 kolíků
1 dálková světla
2 mazání
3 teploměr
4 alternátor
5 kontrolka paliva
6 levé směrové světlo
7 pravé směrové světlo
8 brzdy
9 mlhovky
10 nepoužito
Malá svorkovnice 6 kolíků
1 osvětlení přístrojů
2 přívod od pojistky č.2
3 palivoměr (žlutá)
4 palivoměr (modrá)
5 otáčkoměr
6 ukostření
Původní zapojení svorkovnic do r.79-83
Velká svorkovnice 10 kolíků
1 dálková světla
2 mazání
3 teploměr
4 alternátor
5 kontrolka paliva
6 levé směrové světlo
7 pravé směrové světlo
8 brzdy
9 vyhřívané okno
10 nepoužito
Malá svorkovnice 6 kolíků
1 osvětlení přístrojů
2 přívod od pojistky č.2
3 palivoměr (žlutá)
4 palivoměr (modrá)
5 otáčkoměr
6 ukostření
Původní zapojení svorkovnic do r.83-88
Velká svorkovnice 10 kolíků
1 dálková světla
2 mazání
3 teploměr
4 alternátor
5 kontrolka paliva
6 levé směrové světlo
7 pravé směrové světlo
8 brzdy
9 vyhřívané okno
10 mlhovka
Malá svorkovnice 6 kolíků
1 osvětlení přístrojů
2 přívod od pojistky č.2
3 palivoměr (žlutá)
4 palivoměr (modrá)
5 otáčkoměr
6 ukostření
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|