|
24. dubna 2002Tuning versus vzhlednázor jednoho z čtenářů na design-tuningBudem si jen tak pohravat s myslenkama. Mozna se mnou nekdo nebude souhlasit.
V soucasny dobe je mozny sehnat spoustu plastovych, chromovych a jinych
doplnku a vylepsovatek na auta v ruznych cenach a kvalite. Uz hur se shaneji
doplnky do motoru a podvozku, vetsinou jsou patricne drahe. Mozna proto
se u spousty lidi omezuje tuning auta na plastove doplnky, tonovana skla,
chromovanou nalepku na vicko nadrze a koncovku vyfuku o prumeru trubky
do kamen, ktera dela hlavne hodne kravalu.
Kdo by chtel z tyhle manie vybocit, plati jak mourovatej, spousta firem
nabizi upravy vseho mozneho za desitky tisic korun. Co je ale vlastne ucelem
uprav? Ne vzdycky je to design a olepeny auto.
Pokud pominu moznost brutalniho tuningu, s motorem kolem 100kW, jsou
plasty typu Octavia WRC vpodstate zbytecny, auto muze vypadat celkem normalne.
Da se dokonce rict, ze tuning muze byt i "neviditelny" a presto muze
mit auto velmi slusne parametry a muze se s nim skvele jezdit.
Co je a co neni videt?
Na podvozku, ktery ma mit podle myho nazoru pri tuningu prioritu, je
videt kazdy centimetr a taky kazdy detail pocitite, ale ne kazdy zvenku
pozna, co ze to s tim podvozkem je, to auto proste jenom "vypada nejak
jinak". Urcite nejsou videt kvalitni tlumice a vyztuhy naprav (napriklad
montovane do verzi s tezsim motorem), ackoliv prave tyhle dily maji zasadni
vliv na chovani vozidla v narocnych podminkach - stejne jako kvalitni a
spravne nahustene gumy.
Porovnanim dvou obrazku se da hned poznat (mimo toho, ze to neupraveny
se vic leskne) rozdil mezi upravenym a neupravenym podvozkem, upraveny
podvozek ma sirsi zadni napravu (6cm), dalsi rozsireni (4cm) delaji (seriove)
disky 13 palcu, podvozek je snizeny pouzitim obuti 165/70 z Favorita, pruziny
jsou puvodni (jeste by tomu sluselo asi o 5cm snizit predek). Na prvni
pohled ale podobne upravy malokdo pozna (treba Chipmen ne..), ackoliv jizdni
vlastnosti se s puvodnimi nedaji vubec srovnavat.
Jinde na TechWebu se taky doctete, jak se serizuje geometrie u sportovnich
vozu, ani ta neni nikde videt, pritom je velice dulezita.
Podobnym zpusobem se da upravit i Favorit (bohuzel fotky tech neviditelne
upravenych jsem nesehnal) : vyztuha mezi predni tlumice nestoji moc penez,
neni videt a pritom je to nutnost, pokud chceme namontovat sportovni pruziny.
Spolu s plechovymi disky Lada 2101 (zvetsuji rozchod, uz jsem to parkrat
videl, zakryvaly je poklice) mame za cenu litych disku cely podvozek slusne
vylepseny a zvenku to vypada celkem normalne.
Motor poskytuje jeste vic prostoru pro neviditelny tuning, temer vsechny
typy z Mlade Boleslavi maji co dohanet, zvlaste ty starsi. Typicke je mizerne
slicovani soucastek saciho a vyfukoveho systemu S105/120. Lip je na tom
S130, saci potrubi ze 130ky je sirsi, presnejsi a hodi se i na starsi typy.
Dobrym vylestenim se neda nic zkazit, pri rozumnym jezdeni auto po uprave
dokonce min zere.
Obecne receno, pokud dobre nastudujete parametry soucastek z ruzne doby,
da se tuning motoru provest i pouzitim seriovych dilu z ruznych typu, potom
je takovy tuning skutecne neviditelny, protoze to vypada i zevnitr jako
uplne normalni motor, s mikrometrem tam nikdo nepoleze.
Tresnickou na dortu je potom sportovni vyfukovy system, na neupravenem
motoru je spis jenom pro ozdobu, na vyladenem je to koncert. Neviditelnost
je ovsem v tahu.
I vnitrek auta a karoserie muze podlehnout "neviditelnymu" tuningu.
Vysledky a zavery?
Praktickym vysledkem je moje plechovka, vyobrazena nahore. Napravy jsem
uz zminil, motor je S1000MB, karburator SEDR (osazeni nevim, nejspis na
120ku) , saci a vyfukovy potrubi S120, vse mirne opracovany, hlava S105,
bez uprav, odlehceny setrvacnik, vackovy hridel a par dalsich dilu S110R,
vylepseny chlazeni, na Super nebo Natural to jede asi 150km/h, max otacky
6300 (na trojku kolem 120ti), max vykon asi 40kW, ale musim priznat, ze
po zkusenostech v praxi bych jeste leccos udelal jinak. Co se tyce jizdnich
vlastnosti, predevsim to ztratilo velkou vetsinu pretacivosti (zadni naprava
sirsi nez predni), takze do zatacek uz nebrzdim. Jenom to holt na prvni
pohled je takova stara konzerva, ktera ma litrovej motor. Jenze neupraveny
Favorit ji jenom tezko ujede.
Zaver je jednoduchy:
Tyhle obrazky jsem vybral na I-netu, ktery z tech aut myslite, ze jezdi
lip?
Takze premyslejte, jak moc potrebujete skvely plasty za dva tisice,
kdyz za to muzete koupit novy vackovy hridel, ktery vam prida 5kW vykonu. Autor článku: Viky (Viktor Valenta)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|