ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
9. července 2002

Osvětlení motoru

a odpínač světel


Jistě se někomu z Vás stalo, že jste si potřebovali posvítit do motoru, ať už z důvodu poruchy,
nebo třeba jenom posvítit na ruční benzínovou pumpu, když někde déle stojíte a nechcete si ušpinit čistou bundu o motor.
Já jsem na to šel tak, že jsem si sehnal světýlko ze žigula. Proč ze žigula? Protože je v takovém hezkém plechu, že stačí vyvrtat jednu dírku a světýlko je přibastlené. Navíc na sobě má vypínač.Ale horší je kde vzít + ? Je na to jednoduchá rada: po chvilce hledání jsem ho objevil na alternátoru. Je to ten nejsilnější černej kabel s očkem (ten vede přímo na baterii).

Pozn. tento kabel nemá pojistku, tu je tam vhodné vřadit, nebo vzít plus jinde kde je již jištěn. chipmen

Lampička do kufru
Tam je ještě nemám, ale je to vymyšlené.Až někde splaším dvě světélka ze škodovky, tak na ně udělám díry v přepážce mezi kufrem a tím místem, kde je ventilátor atd. Tam je totiž zase +, stačí pouze rozdvojit ten kabel co vede ke zdířce na přenosku.

K oběma světélkům si ještě můžete přidat kostrové spínače, jako jsou u dveří a bude to všechno automatický. P.S.: až budete zapojovat světýlka ze škodovky neobtěžujte se zkoumáním jak světýlko funguje. Jsou na něm tři vývody, ten samotný je + a ty dva co jsou u sebe? Ten krajní je - na kostru takže jestli bude světélko zacvaknuté přímo v plechu který je ukostřen tak nemusíte zapojovat. Ten blíže středu je na automatický spínač.

Další místo, kam se mi podařilo dát světýlko, je odkládací přihrádka. Stačí na něj vypilovat díru z boku v přihrádce (bacha, zezadu se nevejde) co nejblíže zadní straně. Nacvaknout světýlko a z obou krajů napojit dráty. Ty se připojí k drátům, které vedou za přihrádkou (zelený a červený). Světýlko se bude řídit podle světýlek nad dveřmi a vypínačem na světýlku se dá vypnout.
 

Odpínání světel
Řešil jsem problém, jak vyřešit vypínání potkávacích světel po zaparkování. Protože podle nové vyhlášky musíte svítit snad i v garáži, je nejlepší sednout do auta nastartovat a zapnout světla. Alespoň to všem doporučuji, protože za vypnutá světla Vám napaří prý až litr pokutu (nevím nezkoušel jsem to :-) ). Je sice pravda, že se prodávají různé pípáky, ale nelíbí se mně, jak pípají, nebo by měly být spíš na sluchátka, aby byly slyšet. A vůbec...
Jel jsem s kámošem filckou. Když zastavil a vypnul klíček, tak se zhasly potkávačky a zůstaly svítit jen parkovačky. Tomu říkám "charašo" mašinka. Proto mě napadlo, když to maká u filcky, proč ne u 105? Vyndal jsem ze 105 přepínač a byl mile potěšen. Jenom tři dráty:

Přepínač a číslování na něm:                       Barva drátu:                          Funkce:
30                                                             Žlutá                      Vstup 12V
58                                                             Červená                Výstup parkovačky
Asi 56,nevím                                            Černá                    Výstup na lukase

Takže mě napadlo jednoduché řešení:
Přerušil jsem černý drát a napájel mezi oba konce drátu spínací relé (vstup na kotvu je výstup od přepínače a výstup od kotvy je drát vedoucí k lukasovi). Ovládací cívka je zapojená mezi 2 pojistku na pojistkovce a druhý konec cívky je ukostřen.
Výsledek? Okruh parkovaček zůstal v původním stavu. Okruh potkávaček a dálkových je přerušen kontakty relé, takže když máte přepínač na druhé poloze a vypnutý klíček, dostane se napětí jenom k relé a konec. Jakmile zapnete klíček, relé sepne a vede dál.
Logicky z toho vyplývá, že bez zapnutého klíčku zapnete jenom parkovačky klopené a dálková světla ani náhodou. Tím pádem, jakmile zhasnete motor, je možné zapnout jenom parkovačky.

Autor článku: PP (Petr Prchal)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (10):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů