|
25. září 2002Jak vyzrát nad korozíaneb jak si ušetřit spoustu času
Takže tady máte pár rad a tipů jak na to (životnosti jsou testované):
2) Další způsob ošetření je neběžnou "základovkou" s olovnatou složkou (FEST-B),
kde se postup očištění nemění. Snad jen v tom, že na tuto barvu už
nemusíme podle výrobce nanášet další vrstvy krycí barvy (podle mé zkušenosti
nesmíme - nedrží). Jen pro upřesnění - tato barva je určena na natírání střech
a jiných kovových částí, které jsou trvale vystaveny vlivům počasí. A výsledek
testu? 2 až 5 let, opět podle pečlivosti očištění.
Takže, když shrnu 1) a 2) na životnost a přidám k tomu námahu, kterou
jsme na toto vynaložili, je výsledek dost podprůměrný a použitelný pouze
na části, které nepřijdou do styku se solí a agresivními čisticími
prostředky. Protože tyto barvy jsou proti chemii stálé jen zlomkovou dobu.
3) Barva známá jako "Hamerit". Nenechte se zmást reklamou. Sice možná ušetříte
za základní nátěr, ale jakmile tuto barvu nanesete na rez, tak je ouvej. Ale to
vy už nepoznáte, protože tato barva umí udělat ochranný "krunýř". A ten, jak
jsem se dopátral, má strukturu mřížky, tudíž je porézní. A tak vám to pod
nátěrem hnije a vy o tom nevíte, protože tato barva vypadá i po 3 letech jako
nový nátěr. Proto pokud "Hamerit", tak dodržujte stejného postupu, jako kdybyste
měli "klasickou základovku". Druhá věc je, jestli se vám to za ty prachy
vyplatí.
4) Barva z české výroby "ANTIREZIN" je už pro naše použití naprosto nevhodná!
Jednak proto, že se ředí vodou a za druhé je ještě víc porézní než již
zmíněný "Hamerit". Co se týče použití přímo na rez? Opět nezbude nic jiného
než co jsem popsal v 1) a 2). Chytrá barva pro vaši kapsu!
5) Můj horký favorit. Dvousložková polyvinylbutyraluretanová "základovka". Zatím
všechny testy probíhají a některé už mají výsledky. Na těchto testech si dávám
obzvlášť záležet. Jméno barvy a všechny informace o ní popíšu v extra článku,
protože bude dosti obsáhlý. Tato barva je zvláštní tím, že ze zkorodovaného
místa odstraníme ulpívající zbytky rzi (oboucháme kladivem, oškrábneme šábrem
či ocelákem). Při této operaci si nijak zvlášť nemusíme dávat záležet. Dále
pak postižené místo odmastíme a barvu naneseme. Tento nátěr pak dále ošetříme
ještě jednou vrstvou doporučené barvy (polyuretan). A až na tuto vrstvu
můžeme nanášet barvy konzistence, která se nám zamlouvá (třeba industrolku).
A stálost? Velice dobrá, barva totiž dle testu odolala solnému roztoku (dešťová
voda + kuchyňská sůl) 14 dní bez změny povrchu. A to hlavní nakonec: barva
odolala i 3/4 hodiny 15% kyselině dusičné. Opět bez viditelných změn. Zatím
nemůžu popsat jak dlouho vydrží, protože jsem se zatím ještě nedostal do
"atmosférického" simulátoru. Ale řekl bych, že asi nejdéle ze všech.
6) a co se týče speciálních barev na spodky a podběhy (gumoasfalty a pod.)?
Zkušenosti mám asi jen se čtyřmi druhy. Po testech jsem zjistil, že největší
podíl na "držení" těchto barev má spodní nátěr. V mém testování nejlépe
obstály všechny druhy barev "BODY 9xx". Jsou stálé jak na podběhové části,
která trpí asi nejvíc na kamínky, tak i na dutiny, kde se rovněž kvalitně
naváže (stálost tak o 60% lepší než rezistin). Cena je poněkud vyšší,
ale výsledek stojí za to.
A co závěrem? Ať máte jakoukoli barvu, nezajímejte se o to, co je napsáno
na návodu. Zkuste využívat kontaktů výrobce a načerpejte od něho co nejvíce
z testovacích protokolů (testy dle ČSN či ISO nebo DIN), které každý solidní
výrobce velice rád zašle. A když je budete mít, máte vyhráno, protože v
nich najdete na co je právě ona barva a co od ní můžeme čekat. Autor článku: Forrest (Ondřej Kubíček)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|