|
2. listopadu 1999
Zadní skupinové svítilnyvozidel Škoda 105-Rapid Za celou dobu výroby byly vozidla Škoda typové řady 742 vybavována
vzadu dvěma druhy skupinových svítilen. Přelomový rok byl 1984, kdy vozidlo
proběhlo celou řadou větších změn, nevyjímaje podvozek a karoserii.
Na obrázku vlevo je novejší provedení světla - horizontální, na obrázku
vpravo starší provedení svislé tvz. kapka.
Svislý typ má čtyři žárovky a jsou zapojeny takto (v pořadí odshora
dolu):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
U svislého typu zadních skupinových světel je osvětlení spz řešeno
dalším osvětlovacím tělesem, které je umístěno nad spz a jsou v něm dvě
žárovky malé 5W. Výměna všech těchto žárovek je možná z motorového prostoru,
veškěré jejich patice jsou schodné a vyndávají se pootočením o cca 90 stupňů
a vysunutím (bajonet).
Horizontální typ má pět žárovek a jsou zapojeny takto (nejdříve horní,
zvenku dovnitř):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- osvětlení spz, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
Všechny žárovky jsou přístupné z motorového prostoru, vyndavání patic
je stejné jako u starého typu. Zapojení kabelů dle barev se po celou dobu
výroby neměnilo. Akorát u vozidel Š105 do roku 78 nejsou zapojeny zpětné
světlomety.
Na obrázku je vidět horizontální skupinová svítilna, pohled z motoru,
vedle jednotlivých patic se žárovkami jsou vidět barevné tečky reprezentující
stejně barevné kabely, které mají být k těmto objímkám připojeny, tak nemůže
dojít k záměně.
Světlomet svislý je držen v zadním čele dvěma maticemi, horizontální
typ třemi, po odmontování těch matic a vyndání patic s žárovkami je možné
vyjmout světla ven z čela. Dále je možno světla rozdělat na zadní reflektorovou
část a přední průhledný kryt, mezi je těsnění, jak je vidět na obrazcích
úplně nahoře, v případě horizontálního světla je jěště před úplnou demontáží
nutno odšroubovat matku odrazky a tu vyndat.
Všechny žárovky mají společnou zem, ta je pak svedena na očko, které
je kostřenou pod jednou z matic. Zde je také možný zdroj problémů s náhodným
rozsvěcováním světel, kdy například při zapnutí směrového světla pohasíná
brzdové apod., v takovémto případě stačí pořádně očistit zemnící očko,
karoserii a použít novou vějířovou podložku (samozřejmně mezi karoserii
a očko).
Pokud se vám jeden typ světel nelíbí, je možné ho nahradit druhým, obvykle
to bývá náhrada starých svislých světel (kapky) na novější horizontální,
při této modernizaci je nutné vyměnit i zadní čelo. Zadní čela jsou záměnná,
mají stejné rozměry a jsou uchyceny na stejných místech - 6 šroubů. Na
různých vrakovištích se dají levně sehnat celá zadní čela i se světlomety,
záměnu zvládne i lehký domácí kutil. S elektroinstalací by neměli nastat
problémy, barvy kabelů se neměnily. Záměna nepodléhá hlášení na DI.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|