ŠKODA techweb [homepage]
Světla
2. listopadu 1999

Zadní skupinové svítilny

vozidel Škoda 105-Rapid


Za celou dobu výroby byly vozidla Škoda typové řady 742 vybavována vzadu dvěma druhy skupinových svítilen. Přelomový rok byl 1984, kdy vozidlo proběhlo celou řadou větších změn, nevyjímaje podvozek a karoserii.



Na obrázku vlevo je novejší provedení světla - horizontální, na obrázku vpravo starší provedení svislé tvz. kapka.
Svislý typ má čtyři žárovky a jsou zapojeny takto (v pořadí odshora dolu):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
U svislého typu zadních skupinových světel je osvětlení spz řešeno dalším osvětlovacím tělesem, které je umístěno nad spz a jsou v něm dvě žárovky malé 5W. Výměna všech těchto žárovek je možná z motorového prostoru, veškěré jejich patice jsou schodné a vyndávají se pootočením o cca 90 stupňů a vysunutím (bajonet).
Horizontální typ má pět žárovek a jsou zapojeny takto (nejdříve horní, zvenku dovnitř):
- obrysové světlo, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- brzdové světlo, červený kabel, žárovka velká 21W
- osvětlení spz, žlutý kabel, žárovka malá 5W
- směrové světlo, černý kabel, žárovka velká 21W
- zpětné světlo, zelený kabel, žárovka velká 21W
Všechny žárovky jsou přístupné z motorového prostoru, vyndavání patic je stejné jako u starého typu. Zapojení kabelů dle barev se po celou dobu výroby neměnilo. Akorát u vozidel Š105 do roku 78 nejsou zapojeny zpětné světlomety.



Na obrázku je vidět horizontální skupinová svítilna, pohled z motoru, vedle jednotlivých patic se žárovkami jsou vidět barevné tečky reprezentující stejně barevné kabely, které mají být k těmto objímkám připojeny, tak nemůže dojít k záměně.
Světlomet svislý je držen v zadním čele dvěma maticemi, horizontální typ třemi, po odmontování těch matic a vyndání patic s žárovkami je možné vyjmout světla ven z čela. Dále je možno světla rozdělat na zadní reflektorovou část a přední průhledný kryt, mezi je těsnění, jak je vidět na obrazcích úplně nahoře, v případě horizontálního světla je jěště před úplnou demontáží nutno odšroubovat matku odrazky a tu vyndat.
Všechny žárovky mají společnou zem, ta je pak svedena na očko, které je kostřenou pod jednou z matic. Zde je také možný zdroj problémů s náhodným rozsvěcováním světel, kdy například při zapnutí směrového světla pohasíná brzdové apod., v takovémto případě stačí pořádně očistit zemnící očko, karoserii a použít novou vějířovou podložku (samozřejmně mezi karoserii a očko).

Pokud se vám jeden typ světel nelíbí, je možné ho nahradit druhým, obvykle to bývá náhrada starých svislých světel (kapky) na novější horizontální, při této modernizaci je nutné vyměnit i zadní čelo. Zadní čela jsou záměnná, mají stejné rozměry a jsou uchyceny na stejných místech - 6 šroubů. Na různých vrakovištích se dají levně sehnat celá zadní čela i se světlomety, záměnu zvládne i lehký domácí kutil. S elektroinstalací by neměli nastat problémy, barvy kabelů se neměnily. Záměna nepodléhá hlášení na DI.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (11):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů