|
20. června 2003Přísady do paliv a mazivdíl III.Chlórové přísady:
Někdo používá „úspěšně“ Prolong dlouhou dobu a „nic se mu s motorem
nestalo“ – jednoduché vysvětlení: jak jsem zjistil, doporučuje se
použít první dávku v plném množství (poměr 1:10) a při dalších výměnách
oleje aplikovat pouze „udržovací“ množství přípravku, které vytvoří v kombinaci
s olejem procentuální množství chlóru pod 0,3%, někdy i méně. Chlór se
v motoru chová podobně jako síra, takže u dieselů, které jezdí na oleje
podle API CF-4, mohou příslušná aditiva z velké části chlór neutralizovat.
Moderní oleje mají aditiva natolik výkonná, že negativní působení chlóru
mohou potlačovat i u benzínových motorů. Při další udržovací aplikaci uvedené
množství Prolongu prakticky nevytvoří nic jak z hlediska výkonu, ochrany
atd., tak také z hlediska koroze. Po výměně oleje jede motor vždy o trochu
lépe, protože nová náplň má předepsanou viskozitu, na rozdíl od použitého
oleje, který je vždy hustější. Tento jev pozvolna zanikne, aniž si toho
řidič všimne. Proto se mu zdá, že přísada i v malém množství něco s motorem
udělala a tak na ni nedá dopustit. Problém nastává v případě používání
olejů nízké výkonnostní specifikace, tyto oleje chlór velmi rychle rozloží
a negativní výsledek je na světě.
Jak to vlastně historicky s tím chlórem v olejích bylo: jeho tlakové
vlastnosti byly známy již delší dobu, teprve v době, kdy se podařilo vyrobit
příslušnou sloučeninu chlóru, která byla stabilnější než samotný chlór
(tento jako samostatný prvek, který je normálně v plynném stavu, by z oleje
vyprchal dříve, než by se dostal ke spotřebiteli), začaly pokusy s jeho
přidáváním do olejů. Kritické množství bylo okolo 1%, nikdo nevyráběl olej
s vyšší koncentrací chlóru. Zjistilo se, že účinnost těchto chlórových
sloučenin trvá okolo 6 000 km. Časté dolévání oleje (spotřeba přes 1 l/1000
km nebyla žádnou zvláštností) obnovovalo mazací schopnost oleje a tak motory
vydržely dlouhou dobu v provozu. Jelikož se olej měnil dříve, než je uvedená
hodnota, chlór relativně dlouhou dobu vyhovoval. Životnost motorů nebyla
nijak vysoká z hlediska použitých materiálů a navíc byly motory relativně
studené, teplota chladící kapaliny nepřekračovala 80° C a vzhledem k nízkému
litrovému výkonu tehdejších motorů i olej míval teploty nižší. Chlór tedy
neměl příliš dobré podmínky ke svému destruktivnímu působení a tak se udržel
ve technologii výroby olejů dost dlouho, ještě po II. světové válce byl
chlór součástí olejů některých výrobců. Požadavky na zvýšení životnosti
a měrného výkonu vedly k zavádění jiných materiálů do konstrukce motoru,
chlór některé z nich silně napadal. Začala se tedy hledat náhrada za něj
a ve velmi krátké době se přešlo na ZDDP. Znovu opakuji, že uvedené množství
nikdy nepřekročilo 1%, většinou se jeho hodnota pohybovala okolo 0,6%.
Chlór se ještě dlouho používal jako součást řezných olejů, dnes z ekologického
hlediska se od jeho používání upouští i zde.
Prolong má ještě tu drzost, že na svých stránkách napíše něco úplně
jiného v popisu účinku své přísady, než je skutečnost a pod to přiloží
podpis prof. Kováře z ČZU. Prof. Kovář nic takového nepsal ani se pod to
nepodepsal (ověřeno dotazem), jde o sprosté zneužití jména. Dnešní praxí
je, že si kdekdo nechá udělat rozbor nebo testy čehokoli, pokud výsledek
neodpovídá požadavku, bez mrknutí oka si hodnoty upraví k obrazu svému
a s originálním podpisem testujícího odborníka vydává za platné, případně
uvedou, že jejich výrobek byl testován tam a tam, ovšem bez udání jakéhokoliv
výsledků (o tomto postupu už někdo psal v komentářích). Prof. Kovář se
s tímto zneužíváním jeho jména setkal již několikrát a velmi zvažuje další
testování pro takové firmy. Nedělejte si proto iluze o solidnosti firem,
solidní firma méně mluví a více koná. Solidní firma zákazníka přesvědčuje
výsledky své práce, nejdříve odvede práci a po zkouškách funkce teprve
požaduje peníze, ne naopak. Solidní firma má všechnu dokumentaci v pořádku
a vysvětlení principů a funkcí je srozumitelné, někdy sice jen odborníkům,
ale aspoň jim, když už to nejde obecně všem.
Ještě k tomu fosgenu – při spalování PTFE pravděpodobně fosgen nevzniká,
jeho vývin nastává při spalování PVC. Každopádně ale nějaká jedovatá látka
na základě fluorovodíku vznikat bude, s největší pravděpodobností bude
jedovatá, nebo aspoň zdraví škodlivá. Spalování čistého PTFE na vzduchu
vznikne něco jiného, než při hoření PTFE ve spalovacím prostoru motoru,
kde je přítomen olej. Tak mi to vysvětlil jeden chemik (pravidelný návštěvník
techwebu), který o problému ví více než já. Před několika dny se objevil
v Blesku článeček, kde Američané objevili Ameriku – silně přehřáli suchou
teflonovou pánev a nechali nadýchat vzniklých výparů nějakého papouška
(přesně si nevzpomenu, který že to pták to byl), papoušek nepřežil.
Patent – kouzelné slovo, za které se schovávají různé firmy se svými
výrobky a snaží se budit zdání supertechnologie. Patent je pouze právní
ochrana autorských práv, patentový úřad nezkoumá, jestli předmět patentu
je funkční. Patentovat se dá např. princip funkce, technické řešení, chemický
vzorec, technologie výroby a mnoho dalších věcí. Patent získáte po šetření
patentového úřadu, že vámi uvedené řešení je nové a nebylo ještě nikde
publikované nebo zprovozněné (šetření nějakou dobu trvá, někdy i dva roky).
Patentový úřad nezkoumá, jestli výrobek, který podléhá patentové ochraně,
je skutečně později vyráběn podle podkladů v patentové přihlášce. Patentovou
ochranu je nutno platit, v čím více státech je ochrana vyžadována, tím
více to stojí peněz. Podle mých informací patent platí 15 let (jestli nebyla
udělána v posledních letech změna), potom je předmět patentu volně k dispozici.
Patentová ochrana je svým způsobem brzdou rozvoje, zakoupení licence k
využívání patentu prodražuje následnou výrobu a často se nevyplatí (licence
se kupují pouze v případě, že vlastní vývoj je příliš pozadu, nebo není
k dispozici vhodná technologie).
Dále bych chtěl uvést na pravou míru různé atesty renomovaných zkušeben.
Zkušebna dostane do rukou vzorek, který podrobí důkladnému zkoumání a podle
výsledků testování napíše závěrečný protokol. Podle tohoto protokolu dojde
ke schválení výroby (pokud výroba schválení podléhá) s tím, že kontrolní
orgán má možnost kdykoli provést namátkovou kontrolu, jestli výrobek splňuje
předepsané parametry. Tyto kontroly se dělají tak možná ve farmaceutickém
průmyslu a při vojenské výrobě, u běžných strojírenských výrobků si nepamatuji,
že by někdy přišla nějaká kontrola z venku (stojí to peníze, kterých nikdo
nemá nazbyt, většinou se spoléhá na solidnost výrobce, který při nedodržení
parametrů výrobku riskuje velký počet reklamací). Občas si výrobce finálního
výrobku sám otestuje dodávky od subdodavatelů, ovšem to je zcela jiný případ.
Takto se dá zneužít jakýkoli výrobek – např. koupím Bishopa, kterého naliji
do svého obalu a nechám provést testy, všechny parametry vyhoví, výsledky
se také ukáží a tak zcela jistě dostanu velmi dobré hodnocení s doporučením.
Na tomto základě začnu prodávat normální čistý syntetický olej, případně
do něj namíchám nějakou nesmyslnou přísadu. Výrobek, který je potom na
trhu, nemusí vůbec odpovídat tomu, co bylo testováno ve zkušebně, ale všechny
podklady k výrobku pro zákazníka budu mít „košer“.
ISO 900x – opět mnoho povyku pro nic, jde vlastně pouze a jenom o další
byrokracii (na 10 minut práce je zapotřebí hodinu papírovat, znám to od
nás z firmy). ISO vůbec kvalitu nezaručuje, jde pouze o způsob řízení podniku,
kde je na vše nějaký prováděcí předpis a protokol, kdy jsou přesně definováni
odpovědní pracovníci, kteří v případě nějakého průšvihu vše odskáčí. ISO
snad zaručí rovnoměrnost výroby (předepisuje se používání pouze shodného
materiálu podle předpisu konstruktéra, žádné náhražky se nepovolují), ale
technická úroveň výrobku a kvalita výroby je odvislá od schopností konstruktérů
a disciplíny výrobních pracovníků, takže pokud si Prolong napíše na titulní
stranu webových stránek, že má ISO, tak to znamená, že vyrábí svůj produkt
stále ze stejných ingrediencí a stejným postupem, nic víc. Je jasné, že
velká firma která má ISO, je na tom z hlediska fungování lépe, než stejně
velká firma bez něj (větší pořádek), ale o technické úrovni jejich výrobků
to neříká zhola nic.
Jak se prokazuje švindl?
Špatně. Bývá to dost velký problém a na tom všechny tyto firmy staví
svoji existenci, prokázat někomu, že jeho výrobek má za následek havárii
nebo poruchu zařízení (zvlášť při dnešní úplatnosti úředních osob a schopnosti
právníků najít nějakou kličku v zákonech) je bez přesného postupu nemožné.
Posledním známým případem kolapsu motoru, o které jsem se dozvěděl,
je výše uvedená Octávie 1,6 55 kW, přečipovaná včetně vačky a dalších dílů
asi na 74 kW. Motor byl provozován na syntetický a později na polosyntetický
olej Havoline. V cca 50 000 km byl motor ošetřen Slickem 50 a zhruba ve
100 000 km byl aplikován Militec. Okolo 115 000 km se začaly ozývat z motoru
divné zvuky, jakoby klepání, jehož charakter mi byl úplně neznámý. Před
opravou motoru najeto cca 120 000 km. Nejdříve byl použit Slick 50, protože
se nic neprojevilo, byl použit Militec 1. Se Slickem se subjektivně motor
choval stejně, nebylo poznat změnu ani k lepšímu, ani k horšímu. Někdy
okolo 75 000 km byla zpozorována určitá spotřeba oleje, která se po aplikaci
Militecu 1 postupně začala zvyšovat (až 0,5 – 0,7 l/1000 km), motor sice
startoval, ale nějak otupěl, nepomohlo ani otestování všech systémů na
přístroji v Porsche Inter Auto Praha, motor se jevil podle přístroje naprosto
v pořádku (resp. všechny elektronické systémy a snímače). Po demontáži
bylo zjištěno následující – gufera na vodítkách, které byly použity z Felicie
1,3 MPi (při výměně vačky se preventivně vyměnily, ale protože nebyly k
dispozici originální, geniální mechanik použil tyto), byly jako kámen,
po stisknutí kleštěmi praskly a rozpadly se na několik kusů. Olej, který
se nalil na písty ve válcích u dvou z nich rychle protekl do motoru, při
prosvícení zespodu jasně okolo pístů prosvítalo. Jeden válec měl po celém
obvodu svislé škrábance po celé výšce válce. U pístu z tohoto válce bylo
vidět na dvou místech stopy od odírání a nešlo vymontovat stírací kroužek,
teprve větší násilí vedlo k úspěchu (vypadal jako by ho do drážky někdo
zalepil). U druhého pístu s nefunkčními kroužky byla demontáž relativně
normální, stačilo zatlačit šroubovákem do zámku kroužků a kroužky odskočily.
Motor byl bez výbrusu překroužkován kroužky Goetze, vyměněny gufera na
vodítkách a důkladně vypláchnut olejem a uveden opět do provozu (14. 6.
2003), zatím neznám praktický výsledek opravy, auto sice jede, ale spotřeba
oleje se zjistí až po delší době.
Byl jsem se podívat v Globusu Zličín, kde naposledy prodávali Motor
Up a PS 23. U Motor Up-u již neběží reklama na monitoru. PS 23 je s českým
popisem, vyroben někde v Pretorii, dovozce je nějaká firma s pražským P.O.
boxem (také se bojí udat svoji adresu). Prolong se sice v Globusu neprodává,
ale země původu Norsko (není členem EU) také o něčem svědčí. V Norsku totiž
nemusí dodržovat přísné regule EU o nakládání s nebezpečnými látkami. Otázkou
také
Jak se proti těmto praktikám chránit bez výše uvedeného postupu? Jednoduše
– nic jiného, než předepisuje výrobce, do motoru nedávat. Kvalitní olej
s přiměřenou dobou výměny vám jistě motor nepoškodí. Pokud skutečně chcete
zkusit nějakou novotu, nejdříve si zjistěte co nejvíce informací, nejvíce
se dozvíte od velkých provozovatelů vozových parků, kde se jistě nějaká
ta přísada zkoušela. Pokud uvidíte, že tento nebo onen přípravek se skutečně
delší dobu u takové firmy používá, je to o něčem a je možné ho vyzkoušet
(nebo aspoň příslušnou variantu přísady pro benzínový motor, velcí speditéři
mají převážně auta nákladní). Já jsem tento postup nepoužil a oddělal jsem
si motor…
Pro polemizanty typu pana Dudy mám jedno – zkuste zapátrat po informacích
podobně, jako jsem zapátral já, nechte udělat anonymní rozbor uvedených
přípravků u nezávislé zkušebny (není vhodné věřit všemu, co mi kdo z dodavatelů
dá do rukou), vyzpovídejte několik skutečných odborníků na tribotechniku
a teprve poté dělejte závěry. Pan Duda se stal asi obětí šikovně vedené
reklamy a přesvědčování dodavatelem, jeho přesvědčení je velké a teď nemůže
strávit svůj omyl. Výpady proti slovenštině nesvědčí o úrovni takového
člověka zvládat svoje emoce, jestli někdo není ochoten rozumně komunikovat,
já to rozhodně nejsem. Ovšem proč mám neustále opakovat to, co jsem dost
rozsáhle popsal ve třech článcích.
Škodovkářům zdar!
Autor článku: CJ (Jiří Čech)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|