|
2. července 2003
Přísady Bishop´s Originalvše pro a proti
Článek vyjadřuje pouze stanovisko autora, nikoliv redakce.
V článcích „Přísady do paliv a maziv I – III“ jsem se snažil o
osvětlení problematiky všemožných přísad do motorových kapalin, což mnoho
lidí pochopilo jako skrytou reklamu. Přišly různé komentáře, které buď
potvrzovaly mé vývody, nebo mne naopak nařkly z pomluvy. Někteří jedinci
nechtěli a dodnes nechtějí pochopit, že článek byl napsán jako popis všech
dostupných přísad (nebo těch, které znám a co jsou nejvíce propagovány)
a jak (ne)fungují. Jenže skutečně funkční přísada, která za něco stojí
je pouze jedna, že to prodejcům ostatních přísad narušilo obchod je mi
úplně jedno, to si měli uvědomit dříve, než se k prodeji odhodlali. Holt
to je riziko podnikání… Chcete informace na to vaše „tunění“? Chcete. Tak
tady je máte.
Z tohoto důvodu jsem se rozhodl napsat samostatný článek jen o přípravcích
Bishop´s Original (lze ho nazvat „Přísady… IV“). Aby dušičky některých
jedinců měly klid, rovnou prohlašuji, že jde o reklamu. Napsat uvedený
článek bylo moje svobodné rozhodnutí a nikdo z firmy B´Original Havířov
mne k tomu nevyzýval ani nenutil, pouze mi poskytli všechny možné informace,
které měli k dispozici. Jako odměnu „reklamní agentuře“ jsem dostal přísady
do oleje za účelem provést slibovaný test na vlastním vozidle (který ovšem
platím ze svého).
Výrobky Bishop nejsou nějak zvlášť silně propagovány (na reklamu v televizi
nemá české zastoupení peníze, jde o samostatný ekonomický subjekt, který
není z USA nijak dotován (výrobky normálně nakupuje jako každý jiný obchodník)
a tak jen poskytuji více přesnějších informací, než které jsou obsaženy
na internetových stránkách. Že mnoho z vás o Bishopovi nikdy neslyšelo
není vůbec nic divného, uvědomíme-li si, že co není v televizi a dalších
velkých médiích, se k vám prakticky nedostane, pokud nebydlíte zrovna vedle.
Já osobně jsem o Bishopovi slyšel jen několikrát bez dalších bližších údajů
a považoval jsem ho za „dalšího z řady“. Skutečně pouze důkladný průzkum
a shánění informací z nezávislých zdrojů odhalí pravdu, která pro vás nemusí
být vůbec příjemná. Určitá specifika při aplikaci prakticky nějakou velkou
reklamní kampaň vylučují, zaplavit trh přípravky sice není velkým problémem,
ale nesprávné použití (lidé s oblibou nečtou návody) a určité odlišnosti
proti ostatním (v předchozích článcích uvedeným) přísadám v takovém systému
prodeje Bishopa znevýhodňují. Také ode mne neuslyšíte, že bez přísad Bishop
nejste schopni samostatného života, či vašim vozidlům škodíte jejich nepoužitím
(tak, jak se vám snaží namluvit výrobci švindlů z předešlých článků). O
jejich používání si na základě níže uvedených informací a třeba i vlastním
ověření referencí a po ekonomické rozvaze rozhodněte sami. Každopádně stále
platí, že kvalitní olej a jeho včasná výměna pro provoz vozidla dostačuje,
nepoužitím jakéhokoliv dalšího přípravku v žádném případě motoru neublížíte.
Nejdříve trochu historie o vzniku firmy Bishop. John E. Bishop
senior se krátce po absolvování vysoké školy přestěhoval do New Orleans,
kde začal pracovat v petrolejářské společnosti na pozici středního managementu.
V roce 1962 zde ukončil pracovní poměr a založil společnost Allied Speciality
Chemical Company, kde se věnoval výrobě a distribuci speciálních chemikálií
pro olejářské a příbuzné společnosti.
V roce 1968 tuto společnost prodal, tím získal kapitál na výzkum
a začal se naplno věnovat výzkumu problému s povrchy kovů, který objevil
při řešení určitého úkolu pro jednoho ze svých odběratelů. Co ho nejvíce
zaujalo bylo zjištění řady odborníků v oblasti metalurgie, že:
„95% veškerých mechanických závad jde na vrub tření a třením
vzniklé teploty“.
Po několika letech výzkumu vyvinul a zdokonalil mazací látku
k ochraně povrchu kovů a celou technologii nazval permanentně difúzním
mazivem – PfLTM.
V roce 1975 se přestěhoval s rodinou do Texasu a založil výrobní společnost.
Svůj výrobek začal dodávat do průmyslových podniků a obchodů s potřebami
pro motoristy. Výroba a distribuce přípravku jednou firmou vedla k nízkým
obratům při prodeji, proto se rozhodl založit oddělenou distribuční firmu,
která by se zabývala pouze prodejem. Po roce hledání kvalitního managementu
založil v roce 1978 s dalšími třemi společníky společnost Petrolon, kde
měl 25%-ní podíl a která začala distribuovat jeho produkt systémem MLM
(známý distributorský systém Multi Level Marketing (více – úrovňový – prodej),
kterým se u nás prodávají např. kosmetika Avon, Oriflame atd. a který se
u nás často podvodně provozoval jako „letadlo“). Výrobku byl dán název
Slick 50 a pro podporu prodeje bylo do výrobku přidáno nepatrné množství
PTFE (teflonu) – v uvedené době byl PTFE na vzestupu, vysvětlovat americkému
spotřebiteli něco o přesné funkci něčeho, čemu vůbec nerozumí, jaksi postrádalo
smysl a tak tento miniaturní podvůdek byl přijatelným řešením. Ovšem toto
řešení bylo šlápnutím vedle, jeho společníci, kteří byli sice schopní obchodníci,
ale o chemii a mazivech skoro nic nevěděli, byli přesvědčeni, že tajemství
PfL technologie spočívá jen a pouze v teflonu a on je tím prostředkem,
který má na svědomí ony vlastnosti výrobku. Když je to tak jednoduché,
tak proč tam dále Bishopa trpět - rozhodli se Johna „vystrnadit“ z obchodu
a vydali si ochranné známky na jeho patenty. Začali vyrábět sami výrobek,
který nebyl ničím jiným, než směsí normálního oleje a PTFE a použili pro
něj již úspěšně zavedený název Slick 50. John Bishop díky tomuto podvodu
nebyl schopen pokračovat ve své práci téměř dva roky a utrpěl značné ztráty.
Výsledkem byla žaloba na společníky a ukončení veškerých dodávek pro firmu
Petrolon. Soudní spor se táhl až do roku 1994. Nový výrobek, prodávaný
firmou Petrolon začal mít řadu problémů díky množství poškozených motorů.
Z tohoto důvodu byla firma Petrolon prodána firmě Quaker State, která (aniž
snad věděla o problémech, nebo jen zlatokopecky chtěla zbohatnout na slávě
originálního Slicku 50), prodej uvedeného neoriginálního Slicku 50 převzala.
FTC se však důsledně zaměřila na jejich klamavou reklamu a „odměnila“ je
pokutou 10 mil. USD. Firma Quaker State stále ještě prodává neoriginální
Slick 50 u nás a zaštiťuje se testy na původní Bishopův výrobek.
Originální výrobky Johna Bishopa s úspěchem využívaly profesionální
závodní stáje jako např. Newman – Haas, Layton – House March, All American
Racing včetně předních jezdců jako např. Dan Gurney, Freddy Spencer a Mario
Andretti. Společnost Johna Bishopa stála při zrodu Velké ceny USA. Mimo
jiné sponzorovala Velkou cenu Long Beach v roce 1979 přenášenou živě ABC
Wide World of Sports a řadu dalších akcí.
V roce 1994 skončil soudní proces s firmou Petrolon. Rozhodnutím soudu
od uvedeného data nesměla žádná z firem využívat referencí na originální
Slick 50 ani uvádět jakákoli spojení se jménem John Bishop. Své originální
výrobky začal prodávat pod soukromou značkou Bishop´s Original. V roce
2000 expandoval se svými produkty do společnosti Xcel Plus International
a pod touto značkou jsou jeho výrobky prodávány v USA. Výrobky přímo distribuované
z centra v Houstonu jsou (konkrétně do ČR) dodávány pod původním označením
Bishop´s Original. John Bishop, po nepříjemných zkušenost s původním internetovým
providerem, předal celé své webové stránky firmě Xcel PlusTM ( http://xcelplus.com
), jde o převzaté texty z původního webu. Kliknutím na odkaz Lubrilon na
uvedených stránkách se otevře celý přehled veškerých značek, pod kterými
byly jeho výrobky prodávány včetně časového zařazení (stránky Xcel Plus
jsou skutečně identické s původními stránkami Bishop´s Original). Originální
stránky se jménem Bishop již neexistují. John Bishop se angažuje i v jiných
aktivitách a přísady již netvoří základ jeho existence, postupně se do
podniku zapojuje jeho rodina (John již má přes 60 let). I z tohoto důvodu
webová prezentace přísad pod jeho jménem ztrácí význam.
V průběhu let byla jeho originální receptura podrobena řadě oficiálních
testů na motorových zkušebnách. Ty prokázaly, že tento přípravek „jednoduše
funguje“. Patentová ochrana již sice vypršela, ale nikomu se zatím nepodařilo
do dnešního dne jeho technologii zkopírovat. Sám Bishop vždy s úsměvem
říká: „Je to něco jako Coca Cola – pokud se vám povede přijít na způsob
výroby, je to vaše“.
Bishop nevyrábí pouze přísady do motorových a převodových olejů, v
nabídce jsou i autokosmetika a čistící přípravky pro mytí motorů atd.
Výrobky Bishop´s Original v České republice – historie vzniku firmy.
Nynějším prodejcem přípravků Bishop´s Original je firma B Original s.r.o.
se sídlem v Havířově. Vznik firmy nebyl zrovna jednoduchý.
V roce 1991 se ing. Vladimír Poláček poprvé setkal s přísadou do oleje
zvanou Metabond. Jednalo se o kanadský výrobek, který mu byl představen
jedním Němcem v rámci řešení nové technologie dobývání slojí pod Lázněmi
Darkov. Tehdy zastával funkci vedoucího projektanta Závodu 2 Dolu 1. máj
v Karviné. Vzhledem k tomu, že se jako technik intenzivně zajímal o veškeré
technické novinky a uvedená přísada mu byla předvedena na demonstračním
přístroji, rozhodl se této látce věnovat daleko větší pozornost a výsledkem
byl jeho odchod ze zaměstnání na dráhu soukromého podnikatele. V roce 1994
spolu s dalšími společníky založil MLM firmu, která distribuovala velice
úspěšně Metabond. Postupně pronikal do tajů chemie maziv a snažil se ověřit
výrobcem udávané vlastnosti výrobku. Prvním překvapením byla změna výrobku
v roce 1994, z původní tmavě černohnědé olejové kapaliny na poloprůhlednou
hnědou kapalinu se zcela odlišnou vůní oproti původnímu provedení. Druhým
velmi nepříjemným zjištěním byl výsledek testů na zkušebně Tatry Kopřivnice,
kde se potvrdilo to nejhorší. Přípravek ničí motory kvůli obsahu síry a
fosforu, tedy vysoce korozívních substancí. Dalším „kopnutím pod koleno“
byl kolaps jeho motoru ve Fiatu Regata 1,7 D, který se při zcela normální
jízdě po dálnici zadřel tak, až to hezké nebylo (motor měl najeto 95 000
km a byl 3x ošetřen falešným Metabondem). Tehdy se mu začaly otevírat oči
a začal intenzivně pátrat po podstatě tzv. mikromolekulárních látek. Po
dalším pátrání se dostal k řadě dokumentů, potvrzujících jeho podezření,
že „zázračné přísady“ do olejů, vyrobené na bázi chlorových uhlovodíků,
jsou škodlivé pro motory a způsobují jejich nebezpečnou korozi. V okamžiku,
kdy obdržel výsledky zkušebny Tatry Kopřivnice, obvinil dodavatele v Německu
z podvodu a zatajování důležitých skutečností a prakticky v průběhu jednoho
měsíce ukončil činnost ve firmě METABOND ČR s.r.o., kde do té doby vykonával
funkci technického ředitele. (O co přesně šlo – na zkoušky mu byl poskytnut
originální Bishopův přípravek, ale jelikož od určitého roku nebylo možné
Bishopovy přísady legálně získávat a prodávat pod jinou obchodní značkou,
začala se „blbým východoevropanům“ dodávat přísada na úplně jiné bázi.
Původní zkoušky a testy s originálním přípravkem, provedenými i u německé
TÜV, byly velmi povzbuzující a u nás tehdy nikoho nenapadlo, že by snad
někdo z kapitalistické ciziny byl schopen takového podvodu. To platí i
o teflonovém Slicku 50.)
Protože to bylo velmi nepříjemné probuzení, snažil se dopátrat vynálezce
původních mikromolekulárních přísad. Dlouho se nedařilo, až v průběhu roku
1997 prostřednictvím jednoho výrobce leteckých motorů v ČR získal kontakt
do USA na pozdějšího společníka, který byl v přímém kontaktu s J.Bishopem.
Díky němu dostal telefonní číslo na Johna Bishopa. Při telefonickém rozhovoru
řekl Bishopovi, že má zájem o jeho přípravky pouze v případě, že neobsahují
kovové částice, teflon nebo chlórové resp. fluorové sloučeniny. Bishop
poznal, že rozumí problematice a proto se rozhodl pro určitou formu spolupráce.
Po přímém rozhovoru s ním mu byly zaslány vzorky a technická dokumentace,
včetně mnoha referencí. Po jejich prostudování a provedení základních chemických
zkoušek zjistil, že tyto výroky mají veškeré potřebné a deklarované vlastnosti
a že se jedná o originální látku, kterou předtím hledal.
Na základě této skutečnosti byla v roce 1998 založena firma VEPOS
LUBE s.r.o. se sídlem v Březové nad Svitavou, kterou tvořili 3 společníci.
V roce 2000 se však kvůli neshodám mezi českými společníky rozpadla a následně
vznikla společnost B ORIGINAL s.r.o. se sídlem v Havířově, která je nyní
autorizovaným dovozcem výrobků Bishop´s Original do ČR a je jediným zástupcem
Johna Bishopa. (Zánik původní firmy a vznik firmy nové byl složitější (úmrtí
amerického společníka při letecké nehodě, následné handrkování s našimi
úřady o uznání jeho úmrtního listu atd.), ale to sem zrovna nepatří.) Není
mu známo, že by zde byl jiný odběratel Bishopových výrobků. Pravděpodobně
se nikdo jiný o originálních produktech firmy Bishop´s Original nedozvěděl,
nebo měl špatné zkušenosti s „pančovanými“ přísadami, příp. po ničem nepátral.
Bishopovy aktivity se zaměřovaly na oblast Ameriky, Afriky, Austrálie a
východní Asie, Evropa byla jaksi mimo, dodnes nevíme proč. (Původní Slick
50 se dovážel do Norska, Švédska, Francie, Rakouska, Belgie a Švýcarska,
od roku 1985 ale jakýkoliv dovoz originálních výrobků do Evropy prakticky
ustal.) Bishop si dlouhodobě ověřoval, zda se jedná o seriózního partnera,
který nebude zkreslovat informace a bude se snažit pravdivě informovat
o jeho produktech. Dokonce k tomu účelu využil informací svých přátel,
kteří mají své obchodní aktivity v ČR. Po zhruba ročním ověřování byla
firmě poskytnuta exkluzivita.
Aby opět nedošlo k mrzutostem, během celého období spolupráce s Johnem
Bishopem se snažil si ověřit veškeré údaje, které mu byly poskytnuty. Na
zkušebně Minervy Boskovice si ověřil snížení tření a tzv. nouzový dlouhodobý
chod. Od uživatelů olejů Elf navíc získal výsledky měření opotřebení motorů
systémem Elf ANAC. U Českých drah běží třetím rokem testy na dvou motorových
jednotkách. Ve všech případech byly potvrzeny pozitivní účinky přísad Bishop´s
Original. Další testy byly prováděny na nákladních vozidlech při částečné
spoluúčasti na nákladech (dodávky přípravku a testování olejů na náklady
B Original s.r.o.). V polovině roku 2002 došlo k typicky české události
– vykradení auta v Praze, kdy měl jednání se svými prodejci, zmizely všechny
originální dokumenty o prováděných testech (zajímavé, že by bezdomovci
chtěli odevzdat sběr?), většinu z nich se již nepodařilo plně obnovit (hlavně
zahraniční testování).
Teď k názvům – v USA se distribucí výrobků zabývá zmiňovaná firma Xcel
PlusTM, takto jsou Bishopovy výrobky označovány, tato firma má na starosti
i vývoz na ostatní kontinenty, ceny má tomu úměrné (výrazně dražší, než
je cena pro ČR). Pro ČR se dodává pod názvem Bishop´s Original. Firemní
barva Bishopa je nachová, tato barva se objevuje na všech etiketách jeho
výrobků.
Ing. Poláček se dlouhodobě zajímá o veškeré druhy přísad do olejů,
aby měl přehled o konkurenci. Shodli jsme se na jednom: na našem trhu je
obrovské množství různých „zázračných“ vodiček a přípravků, které nemají
kolikrát ani nejzákladnější dokumentaci, kterou vyžadují naše zákony. Bezostyšně
jsou lidé klamáni a bohužel není odvolání (často ani u ČOI). Tito zlatokopové
bezohledně prodávají přípravky, které motorům nesvědčí, dříve získané peníze
vkládají do bombastické reklamy, která na české zákazníky působí velmi
přesvědčivým dojmem, protože našinci nemají možnost srovnání, o pokutách
a „vyhazovu“ z USA nemají ani potuchy. Výroba těchto přípravků je levná
a na ceně je často i 1 000%-ni zisk. To se to potom zadává reklama do televize…
Výrobky Bishop v žádném supermarketu nenajdete. Je to proto, protože
je nutno zákazníkovi vysvětlit možná rizika při nevhodně zvoleném použití
a také mu přesně popsat, jak se s výrobkem správně zachází. Přístup k zákazníkovi
je zcela odlišný, anonymita se prostě nenosí. Prodejem se zabývají také
nezávislí distributoři, pokud má někdo zájem prodávat, má dveře otevřené.
Pokud vím, nabízí 4 čerpací stanice naftu již ošetřenou aditivem od Bishopa.
Jak vlastně Bishopovy přísady do maziv fungují?
Určité informace jsem poskytl v článku „Přísady I“. Tyto ale nejsou
vyčerpávající a tak bych to zkusil znovu. Celý princip je založen na poznatku,
že minimálního opotřebení a snížení tření je možné dosáhnout pouze při
souvislé vrstvě oleje mezi třecími plochami, olej obě plochy od sebe oddělí
a tak nedojde k přímému dotyku kovu na kov. (Ropný olej byl vyhodnocen
jako jediné schopné mazivo s komplexními vlastnostmi, důležitými pro funkci
spalovacího motoru. Zatím nebyla vyvinuta technologie nebo látka, která
by olej plnohodnotně nahradila.) Problémem je nedokonalé opracování styčných
ploch, které je ale nezbytné pro udržení mazacího oleje na povrchu kovů.
Známe to z konstrukce motoru, kdy se plocha válce pouze honuje, ačkoliv
máme další možnosti vyhlazení povrchu, jako finišování a superfinišování.
Příliš hladká plocha neumožní mazacímu oleji přilnout k povrchu kovu (olej
nemá adhezní vlastnosti lepidel, na povrchu kovů zvlášť dobře nedrží),
mazací film se velmi lehce trhá a součásti jsou nedostatečně mazány. Honování
sice umožní udržení oleje na povrchu kovu (tolik se pohybem součástí nestírá),
ale zase je problém v určité drsnosti, mikroskopické výčnělky na obou plochách
jsou často vyšší, než tloušťka olejového filmu a při vzájemném pohybu o
sebe třou. Tím vzniká nechtěné tření a nadměrně se zvyšuje teplota povrchu,
která negativně ovlivňuje kvalitu oleje. Hroty se sice postupně obrousí,
ovšem obroušený materiál ještě nějakou dobu působí mezi třecími plochami
jako brusná pasta a způsobuje další opotřebení ploch s další tvorbou hrotů.
Použití olejů s vyšší viskozitou je sice částečným řešením, ale vysoká
viskozita zvyšuje odpor pohybu součástí a tak je jejich přínos diskutabilní.
Principem Bishopových přísad je vytvoření vrstvy velmi odolné olejnaté
látky, která překrývá hroty na kluzných plochách materiálu, ale zároveň
nepůsobí zvýšený odpor pohybu součástí. (Normálního odporu je dosaženo
mazacím olejem, který má předepsanou viskozitu a který je pro chod motoru
nezbytný.) Přísada nesměla vyžadovat úpravy technologie výroby motorů ani
olejů, protože k tomu by Bishop žádnou automobilku a rafinérii jen tak
nedonutil. Princip působení tedy spočívá ve vytvoření valenčních vazeb
molekul vyšších uhlovodíků (několikanásobně hydrogenované naftenické nebo
parafinické destiláty) prostřednictvím jednoho kyslíku na protipól na kovovém
povrchu (kyslík je důležitý, bez něho to nefunguje). Jednotlivé molekuly
jsou dlouhé řetězce 8 – 15 uhlíků. Využívá se chemická i fyzikální adsorpce
maziva, hlavně fyzikální adsorbce polárních molekul na aktivovaný povrch
kovu. Takto vytvořený „koberec" je velice stabilní a odolává vysokému přetížení.
Princip „difúze do povrchu" spočívá v pronikání těchto molekul do mikrotrhlinek
na kovovém povrchu, podobně jako je tomu u některých druhů lepidel. Pokud
by se motor po aplikaci přísady demontoval, na povrchu třecích ploch bychom
našli velmi pružnou a odolnou látku, která se podobá „zrosolovatělému“
oleji. Tato vrstva má tloušťku 1 – 2 ?m. Na tuto vrstvu se dále navazuje
motorový olej (dochází k difúzi oleje do „koberce“), který je na ní velmi
pevně držen, normálně nesteče ani za několik měsíců. Tato difúze má kladný
vliv na spotřebu oleje, protože tento je na podkladu celkem pevně držen
a pístní kroužky ho tak lehce nepřehazují sem a tam. Na rozdíl od ostatních
typů přísad nedochází k chemickému působení látky na kov, přísada s kovy
nereaguje, pouze se zakotví v mikrotrhlinkách materiálu. Účinky přípravku
však nespočívají pouze v nosné kostře přípravku. Na tu jsou pak navázána
další speciální aditiva, která pak dokážou další věci (blíže nespecifikováno).
Přísadu je možné odstranit z válců dvěma způsoby – oškrábáním mechanickou
cestou a ponecháním na působení času, v principu jde o látku na ropném
základě a tak podobně jako motorové oleje podléhá stárnutí. Jistě by se
dal najít další způsob odstranění látky po demontáži motoru, ale v praktickém
provozu mohou nastat pouze tyto dvě možnosti.
Proč se mluví o permanentní difúzi – látka není navázána chemicky,
tudíž je možné mechanické vytrhávání jednotlivých řetězců z povrchu kovu,
ale tyto jsou ihned nahrazeny řetězcem novým, proto tedy permanentní difúze.
Difúze trvá vlastně „permanentně“ po celou dobu životnosti ochranného povlaku.
Nevím nakolik je předchozí popis srozumitelný, ale více by snad řeklo
složení přísady, kterou nikdo, kromě výrobce, nezná. Každopádně bych shrnul
působení přísady takto: vytvoří se velmi pevně zakotvená vrstva ropného
produktu s mazací účinkem na povrchu kovu, která na sobě velmi dobře drží
olej, který nestéká ani při dlouhodobějším odstavení z provozu. Jelikož
na všech třecích plochách je neustále přítomen olej, nemá k nim přístup
vzduch a tak součásti výrazně méně korodují. I po dlouhé době nečinnosti
motoru po nastartování neběží motor nasucho, tím klesá opotřebení a zmenší
se i výkon, potřebný ke spouštění. Protože je motor téměř dokonale mazán,
klesají mechanické ztráty, motor má vyšší výkon a nižší spotřebu paliva
a oleje. Nárůst výkonu a pokles spotřeby sice není v desítkách procent
(není to ani z principu funkce spalovacího motoru možné), ale důležitější
je prodloužení životnosti motoru, které je způsobeno výraznějším oddělením
třecích dvojic olejovým filmem, který se méně trhá, v případě přetržení
olejového filmu působí zakotvený „koberec“ jako nouzová mazací vrstva a
umožňuje motoru po určitou dobu pracovat bez olejové náplně (tento jev
zjištěn při provozních zkouškách a také poznatky z praxe při haváriích
olejových systémů, Bishop se o něm oficiálně nezmiňuje, nechce aby se toho
někdo chytil a doporučoval jízdy s minimální olejovou náplní atd.). Absence
horkých míst v motoru z působení tření prodlužuje životnost oleje, který
si své vlastnosti zachovává po delší dobu, proto maže velmi dobře i v době,
kdy je předepsána výměna olejové náplně, kdy za normálních okolností olej
již určité vlastnosti ztrácí. John Bishop se snažil vyvinout takový přípravek,
který donutí olej mazat tak, jak se sluší a patří na jeho typ a kategorii.
Jízda bez oleje se uvádí pouze v referencích, kdy některá letadla dokázala
bez olejové náplně doletět na nepříliš vzdálená letiště, případně některé
vozidlo po proražení vany ještě asi 30 min. jelo, aniž by se motor poškodil
(po odstranění závady a doplnění oleje se dále pokračovalo v jízdě). Olej
v motoru má také chladící funkci pro součásti, které nejsou chlazeny kapalinou
nebo vzduchem, která se nedá jen tak nahradit, proto nikdo z rozumných
lidí bez oleje nepojede. Bishopovy přípravky v žádném případě olej nenahrazují,
pouze umožní v případě nouze krátkodobý provoz bez něj. Bez oleje se totiž
obejde pouze takové zařízení, kde nedojde ke styku „třecích“ dvojic za
pohybu součástí a zatím mi není známo, že by takové zařízení někdo vyrobil.
Teď tedy praxe. Přísada se dokáže navázat na povrch kovu, který je zbaven
všech nečistot typu karbon, lakové úsady, saze atd., nemusí být absolutně
čistý jako při nanášení PTFE, mazací olej nevadí, ten na povrchu pevně
nedrží. Po nalití předepsaného množství (5% objemu olejové náplně) do motoru
se začne za působení teploty, určitého minimálního tlaku a běhu motoru,
kdy je přípravek roznášen olejovou náplní do všech příslušných míst, čištění
vnitřních ploch motoru od uvedených úsad, teprve po jejich vyčištění začne
postupně docházet k difúzi látky do povrchu kovu. Olej v motoru se účastní
pochodu difúze pouze tolik, že roznáší přísadu po motoru a odplavuje rozpuštěné
nečistoty. Přísada aktivuje povrch kovu, na který se potom naváží polarizované
molekuly přípravku. Dokud není motor důkladně zevnitř vyčištěn, k navázání
přísady nedojde, proto musí být motor po určitou dobu v provozu (nemusí
běžet nepřetržitě, běžný provoz plně vyhovuje), většinou se udává 2 500
km pro osobní a 5 000 km pro nákladní vozidla, teprve poté začne přípravek
plnit svoji funkci. Po dobu aplikace se nesmí z motoru vypustit olej, jinak
se difúze přeruší, zbylá přísada se totiž vypustí s olejem.
Doporučuje se následující postup:
Nové motory – motor musí být po záběhu, u osobních aut minimálně 10
– 15 000 km, u nákladních asi 30 000 km. Nalít do čistého oleje, nebo maximálně
do ujetých cca 3 000 km, ujet předepsané kilometry a olej vyměnit. Účinky
přísady se projevují postupně. Záleží na stavu motoru, množství úsad a
stupni opotřebení. Pokud má někdo eminentní zájem o prokazatelné ověření
účinků, je vhodné odebrat vzorky oleje před aplikací přísady, nechat udělat
jeho rozbor a totéž provést v okamžiku výměny oleje ošetřeného přísadou.
Tak si ověříte vliv přísady na snížení opotřebení motoru (množství kovových
částic v oleji, přítomnost nežádoucích látek typu chlór, síra, fosfor,
celkové opotřebení oleje a míra ztráty aditiv), což je vlastně to nejdůležitější.
Pro uživatele olejů Total, Elf je tento rozbor za minimální poplatek. Nepoužívat
žádné přídavné čistící prostředky na odstranění černých kalů a karbonu,
přísada si poradí sama!!! Jestliže se od začátku používá olej syntetický,
případně kvalitní zahraniční olej polosyntetický, je množství úsad v motoru
malé a příliš kvalitu oleje neovlivní.
Staré motory – motory, které mají najeto hodně přes 100 000 km, záleží
také na používaném typu oleje (u Super Mogulu je i 80 000 km hodně). Zde
se postupuje stejně, jen se před aplikací receptury doporučuje provést
odkalení motoru pomocí odkalovací přísady. Ta odstraní převážnou část veškerých
škodlivých úsad z motoru a navázání přípravku trvá již výrazně kratší dobu,
protože povrch kovu je již očištěn. Pokud se projevuje zvýšená spotřeba
oleje, je vhodné použít prostředek k uvolnění pístních kroužků, který „otestuje“
motor a ukáže, zda je nutná GO. Pokud jsou pístní kroužky pouze přichycené
karbonem, uvolní je, kompresní tlaky a tlak oleje se zvednou a následně
poklesne spotřeba oleje. U starých motorů hrozí při předchozím neodkalení
uvolnění velkého množství úsad, které mohou vést k poškození motoru! Z
tohoto důvodu před aplikací kontaktujte prodejce, nebo přímo ing. Poláčka
a konzultujte s ním přesný postup aplikace, aby se předešlo nemilým překvapením.
Velmi staré motory – pokud má motor najeto tolik, že se blíží udávané
životnosti, má vyšší spotřebu oleje a začíná ztrácet výkon, použití přísady
již nebude mít větší smysl, protože jednotlivé důležité součásti motoru
(hlavně pístní kroužky) budou natolik opotřebené, že aplikace jakékoliv
přísady ztratí smysl (kroužky a další díly se tím neobnoví). Bishop osobně
považuje používání jeho přísad do hodně ojetých motorů za vyhozené peníze.
Další aplikace přísady: Bez ohledu na to, jestli jde o nový nebo
starý motor – pokud se nenajede za období jednoho roku více než 100 000
– 150 000 km, stačí pouze nalít přísadu při výměně oleje, vrstva přísady
je ještě funkční, povrch se tedy nemusí čistit od usazenin. Navázání přísady
se projeví dříve (několik stovek kilometrů, platí i pro velké naftové motory),
protože čištění od úsad odpadá. Při velkém proběhu kilometrů u nákladních
vozidel s minerální olejovou náplní staršího typu oleje bych spíše doporučoval
každou 2. – 3. výměnu použití čističe motoru na odstranění černých kalů
a následně použití uvolňovače pístních kroužků (popis bude dále v textu).
Tím se z motoru odstraní karbon a další nečistoty, s kterými přísada bude
zbytečně po aplikaci bojovat (není tak inteligentní, aby poznala kde se
karbon nachází, jestli na stěnách nebo kluzných plochách).
Pokud jste dobře četli, je vám nyní jasné, že Bishopovy přípravky nejde
jen tak demonstrovat na nějakých zkušebních strojích, protože neúčinkují
ihned, ale až po určité době. Zákazníka tedy nejde jednoduše oblbovat usměvavými
slečnami a přidáváním závaží.
Přísada v oleji navíc zvyšuje antikorozní vlastnosti oleje, olejový
film nestéká z vnitřního povrchu motoru a chrání jej i při dlouhodobém
odstavení. Trvanlivost ochrany je jeden rok, nebo 100 000 km u osobních
a až 150 000 km u nákladních vozidel (co přijde dříve). Přísada není univerzální,
pro benzínové, naftové motory osobních vozidel a motory nákladních vozidel
existují speciální receptury, které by se neměly zaměňovat. Totéž platí
i pro motory dvoudobé, motory zahradní techniky atd. Každopádně žádný přípravek
není věčný, déle než rok nevydrží žádná receptura pro motory od Bishopa
(receptury pro převodovky nemají dobu aplikace omezenou, lze je použít
i u trvalých náplní jednorázově na celou dobu životnosti). Při používání
přísady je nutné dbát na co nejlepší filtraci vzduchu, křemičité látky
v oleji působí jako brusivo a zkracují dobu působení přísady i na polovinu
doby. Negativní působení křemičitých látek na vrstvu byla prokázána při
testech s motorovou jednotkou Českých drah, u tohoto testu byla věnována
velká péče sledování provozu a testování vzorků oleje, na základě uvedeného
zjištění byla netěsnost filtrační skupiny odhalena a následně odstraněna,
od té doby se nadměrné množství křemíku v oleji neobjevilo. Při použití
přísady často klesne spotřeba oleje, a to i dost výrazně. Je to způsobeno
tím, že se při čištění vnitřních ploch motoru vyčistí i oblast pístních
kroužků, kterým se zvětší pohyblivost, na druhé straně silnější mazací
vrstva různě dotěsní pohyblivé části proti „nedovolenému“ pohybu. Difúzně
zakotvený olej v „koberci“ má menší možnost pohybu, pístní skupina způsobuje
menší vynášení oleje do spalovacího prostoru. (Pokles spotřeby oleje dosáhnul
u amerického leteckého pístového motoru s přeplňováním Teledyne Continental
TS 10 – 520 KCB 217 kW skoro 75%.) Zvýší se tlak oleje asi o 0,5 bar a
klesne jeho teplota asi o 10 – 15 %. Oficiálně změřený pokles tření v motoru
byl okolo 30%, což na výkonu dělá asi 11 – 15 % zisku. Čím je konstrukce
motoru starší a motor větší, tím jsou výsledky lepší. Uvedené hodnoty patří
mezi nejlepší a platí pro americkou produkci, v evropských motorech jsou
dosažené hodnoty zhruba poloviční. Nárůst výkonu většinou nepřesahuje 5%,
spotřeba paliva asi 2 – 5%. Akcelerace motoru při brzdové zkoušce se zvýší
asi o 15% (doba měření, kdy se motor spustí a od nejnižších provozních
otáček se vytáčí pod plným plynem do otáček maximálních, se o uvedených
cca 15% zkrátila, nejde tedy o akceleraci vozidla, jak je normálně udáváno
v technických údajích k vozidlu).
Vytvořená ochranná vrstva byla také oficiálně změřena. Měření prováděl
Franklinův ústav následujícím způsobem: přípravkem ošetřený klikový hřídel
byl rozřezán na tři části (metoda řezání nezveřejněna), jedna z částí
byla důkladně v ultrazvukové myčce očištěna, další byla ponechána neočištěná
a poté byl povrch dílů poniklován (opět neudáno jakým způsobem). Pod elektronovým
mikroskopem se zvětšením 10 000x byla jasně vrstva přísady u obou vzorků
viditelná, ani ultrazvuk nebyl schopen navázanou přísadu odstranit. Na
rozdíl od ostatních přípravků na jiné bázi než PTFE, které udávají nulovou
tloušťku a tak vlastně nedokazatelnost přítomnosti, Bishopova látka vidět
je, i když jen pod mikroskopem.
Popis přísad:
Přísady jsou z důvodu špatných zkušeností se zneužíváním názvů označovány
atypicky jako „Receptura xxx“ (Formula xxx) a slovním označením funkce.
Písmeno G značí určení pro benzínové motory a písmeno D je určeno pro motory
naftové. Přísad je celá řada, budu se více věnovat přísadám, určeným do
motorových vozidel.
Přísady do olejů:
Receptura 460 – g (354 ml), přísada do olejů benzínových motorů osobních
vozidel:
Přísada je určena do motorů s objemem až 7,5 l a objemu olejové náplně
až 6,0 l. Balení se aplikuje celé bez ohledu na to, jestli má motor obsah
menší. Aplikuje se do nové olejové náplně, příp. by nemělo po výměně oleje
být najeto více, než 3 000 km, po nalití se motor nechá 2 – 3 min. v chodu,
aby se přísada promíchala s olejem, okamžitá jízda není nutná. Motor by
se ale neměl odstavit z provozu, nedošlo by k navázání přísady na třecí
plochy. Přesný popis aplikace jsem uvedl výše. Nemělo by dojít k výměně
olejové náplně dříve, než dojde k navázání přísady na povrch kovu, tedy
minimálně po 2 500 km.
Receptura 400 – d (354 ml), přísada do olejů naftových motorů osobních
a malých nákladních vozidel:
Přísada je určena pro vznětové motory do objemu 7,3 l a objemu olejové
náplně 7,8 l. Pro aplikaci platí totéž, co u předchozí receptury. Z důvodu
nižších provozních otáček se doporučuje ujet více kilometrů, asi 3 000
– 3 500.
Receptura 906 GDC (946 ml), přísada do motorů nákladních vozidel všech
typů:
Přísada ošetří až 20 l olejové náplně, dávkuje se v poměru 1 : 20.
Pro aplikaci platí totéž, co u předchozích receptur, pouze z důvodu zhruba
polovičních provozních otáček motoru trvá navázání přísady až 5 000 km.
Receptura 9061 (50 ml), přísada do olejů čtyřdobých motorů zahradní
techniky:
Míchá se v poměru 1 : 20 s olejem, jinak platí prakticky totéž, co
u předchozích receptur.
Receptura 240 (50 ml), přísada do dvoudobých motorů:
Používá se do všech typů dvoudobých motorů, 25 ml přísady se smíchá
s připravenou směsí 2 l benzínu a oleje a tato připravená směs se vyjede.
Motor je ošetřen na období 6 měsíců. Přísada má odlišné složení proti přísadám
do čtyřdobých motorů z důvodu jiného typu mazání, nesmí se zaměnit.
Pozn.: Pokud nedojde při první aplikaci ke zlepšení, či dojde
k malému snížení výkonu motoru, je to způsobeno tím, že se olej zahustil
velkým množstvím rozpuštěných úsad a tím se zvýšil odpor pohybu součástí
motoru. Většinou pomůže výměna oleje, je vhodné opět aplikovat přísadu,
původní dávka se pravděpodobně vyčerpala rozpouštěním úsad a nemusí být
navázána v dostatečném množství. Navázání přísady potom trvá kratší dobu,
plochy jsou již vyčištěny. (Tento postup doporučuje přímo John Bishop,
z prstu jsem si ho nevycucal.)
Receptura 451 (118 ml), přísada do mechanických převodovek osobních
automobilů:
Přísada se používá pří výměně oleje, ošetří až 4 l olejové náplně.
Používá se vždy při výměně oleje. Obsah lahvičky se smíchá s olejem a nalije
se do převodovky. Provozem dojde k postupnému navázání přísady na povrch
kovu. Nesmí se používat do automatických převodovek!
Receptura 4x4 (236 ml), přísada do převodovek vozidel s pohonem všech
čtyř kol:
Převodovky vozidel 4x4 mívají ve společné skříni s převodovkou i mezinápravový
diferenciál, složení přísady je tomu uzpůsobeno. Ošetří až 4 l oleje, aplikuje
se každou výměnu oleje stejně, jako předchozí receptura. Nesmí se použít
do automatické převodovky!
Receptura 127 (236 ml), přísada do automatických převodovek:
Jediná přísada určená pro automatické převodovky, opět ošetří až 4
l oleje a aplikuje se každou výměnu oleje. Od ostatních přísad se liší
svou červenou barvou pro zabránění záměny.
Receptura 842 (946 ml), přísada do mechanických převodovek obecně:
Přísada se míchá v poměru asi 1 : 12 s převodovým olejem, v případě
nepříznivých podmínek 1 : 8. Aplikuje se spolu s výměnou oleje. Nepoužívat
do automatické převodovky!
Receptura 844 (946 ml), přísada do diferenciálů:
Platí opět vše, co je uvedeno u předchozí receptury. Vhodné do hypoidních
převodů, ovšem hypoidní olej přísada nenahrazuje, musí se použít v každém
případě!
Pozn.: Receptury 842 a 844 jsou určeny do převodovek nákladních
vozidel, stavebních strojů a průmyslových převodovek. Rozdíl mezi nimi
je v koncentraci, pokud je převod velmi namáhaný, používá se č. 844. Na
rozdíl od přísad do motorů nejsou přísady do převodovek omezeny časem,
podmínky působení jsou jiné a tak vydrží ve funkci po celou dobu předepsané
životnosti oleje. U celoživotnostních náplní to platí také!
K recepturám, určených do převodovek, svým způsobem patří i Receptura
31900 (vícelitrová balení), přísada určená do hydraulických systémů. Míchá
se s hydraulickou kapalinou v poměru 1 : 10 – 1 : 40. Byl proveden pokus
ve zkušebně Minervy Boskovice, kde se zkoušelo ošetření vodící drážky držáku
pouzdra cívky v tělese chapače. Držák z chromniklové oceli a chapač z oceli
podle ČSN 14 220 zrovna nepatří ke optimálním kluzným dvojicím. Byla použita
kombinace receptury č. 31900 a bílého těžkého oleje v poměru 1 : 20. Kluzné
plochy byly namazány pouhými třemi kapkami uvedené směsi. Stroj byl uveden
do chodu a pomocí dynamometru byla měřena třecí ztráta. Provoz zařízení
byl ukončen vždy po osmi hodinách nepřetržitého provozu, následný den bylo
měření opakováno. Každý den se opakovalo totéž, z původního maximálního
příkonu po zahřátí poklesl příkon zařízení na prakticky totožnou hodnotu,
která byla asi o 50 – 60% nižší. Po celou dobu byla dvojice mazána původními
třemi kapkami oleje, další mazání nebylo provedeno. Po 28 dnech byl test
ukončen z důvodu normálního ukončení testu podle zadání. I po této době
byly výsledky v uvedeném rozsahu poklesu tření. Celý průběh testu je zdokumentován
a mám i grafické zpracování výsledků, ovšem je to x-tá kopie (originál
byl ukraden s dalšími věcmi z auta) a tak její naskenovaná podoba je velmi
nekvalitní (ale zaslat k posouzení ji mohu komukoliv).
Receptura XLO – G 7500, XLO – D 3500 (946 ml), stabilizátory motorových
olejů:
Určeno pro stavební stroje. Problémem provozu stavebních strojů je
prostředí, v kterém pracují – např. hluboké jámy, kde se vzduch prakticky
nehne. Olejové chladiče jsou často okamžitě zanesené prachem a neúčinkují
s dostatečným výkonem. Olejové náplně jsou namáhány vysokými teplotami
po dlouhou dobu, teploty často překračují nejvyšší povolené hodnoty. Z
těchto důvodů vznikly uvedené přísady, které napomáhají stabilizaci motorových
olejů, aby se zbytečně nezkracovala jejich výměnná lhůta. Pro osobní vozidla
praktický význam nemají, podle mne by to byly vyhozené peníze.
Přísady do paliv:
Receptura 462, 463 (463 – 75 ml, 462 – 946 ml a větší), celoroční přísada
do nafty:
Přísada se používá podobně jako ostatní komerční přísady do nafty,
jak jsem uvedl v článku „Paliva motorových vozidel“. Proti nim má navíc
schopnost vázat vodu a nerozlišuje se zimní a letní provedení, rozdílu
se dosahuje velikostí dávky, v létě postačí 1 : 5 000, v zimě až
1 : 1 000, záleží na okolní teplotě (při 1 : 1000 dokáže udržet naftu tekutou
i při -33° C). Návod je na obalu. Doporučuje se používat trvale, postupně
vyčistí celý palivový systém a udržuje ho v čistotě, konzervuje spalovací
prostor.
Receptura 333 – G (354 ml), přípravek k ošetření hlav válců benzínových
motorů:
Nejde o přísadu typu Aral, Shell V – Power atd. Používá se jednorázově
při každé výměně oleje. Balení se nalije do 40 – 80 l benzínu, u škodovek
se dávka rozdělí na dvě části a vždy jedna polovina se nalije před tankování
do téměř prázdné nádrže, potom se dotankuje do plné, totéž s druhou dávkou
při následujícím tankování, opět vyjet nádrž téměř do konce. Jestliže měl
motor vysokou spotřebu oleje z důvodu pronikání oleje přes vodítka ventilů,
použije se dvojnásobná dávka přísady (do 160 l benzínu). Přísada vyčistí
kompletně palivový systém a sací trakt motoru, úsady na ventilech a ve
spalovacím prostoru. Vyčištěný kov je ošetřen látkou, která kov chrání
celkem dost dlouhou dobu proti opotřebení. Osobně jsem to ještě neměl možnost
vyzkoušet, ale ošetření hlavy má vyřešit problém motorů s měkkými sedly
při provozu na LPG nebo bezolovnatý benzín (ovšem správný předstih a předepsaná
vůle jsou důležité také). Znovu opakuji – nejde o preventivní aditivum,
používá se jednorázově, v jiné koncentraci nemá přiměřenou účinnost. Využití
má při provozu na LPG, při provozu na benzín je možné po jednom použití
receptury jezdit na aditivovaná paliva, které motor budou udržovat v čistotě
(vše závisí na ekonomické rozvaze, jestli jezdit na dražší benzín, nebo
jednou za čas použít tuto recepturu).
Tato receptura se může použít i pro odkarbonování dvoudobých motorů,
ovšem vyčistí motor, silně zakarbonovaný výfuk bude nutno vyčistit jinak
(mechanicky, vypálením atd.). Postup je stejný jako u čtyřdobých motorů.
Receptura 696 – D (354 ml), přípravek k ošetření hlav válců naftových
motorů:
Přísada má stejné použití jako č. 333 – G, ale nedokáže vyčistit sací
ventily shora, protože přes ně proudí pouze čistý vzduch. Postup aplikace
je shodný s Recepturou 333 – G. Celý systém vstřikování vyčistí a namaže,
nějakým záhadným způsobem dokáže vyčistit i spalovací prostor.
Pozn.: Receptura 696 – D může u dlouho neošetřovaných motorů (mnoho
desítek tisíc kilometrů) způsobit uvolnění úsad v takové míře, že se něco
někde ucpe. Z tohoto důvodu je lepší použít nejdříve přísadu do nafty,
vyjet minimálně 5 – 6 nádrží a teprve poté použít 696 – D. Tuto vlastnost
nemá jen Bishopova přísada, stejný účinek může mít jednorázový čistič od
kterékoliv jiné firmy.
Všechny tři receptury palivový systém dlouhodobě konzervují.
Čistící přísady:
Receptura 501 ( 354 ml), prostředek k odkalení motorů:
Používá se k vyčistění vnitřku motoru od karbonu, lakových úsad a černých
kalů u motorů, které mají najeto mnoho kilometrů, nebo jezdily na nekvalitní
oleje. Nalije se celé balení do olejové náplně před výměnou oleje a poté
se volným tempem ujede 25 – 40 km. Po jízdě se olej ihned vypustí. Jde
o ropnou látku, která nezanechává v motoru nežádoucí zbytky, nemusí se
vyplachovat. Doporučuje se používat hlavně při používání minerálních olejů
každou třetí výměnu. Pokud je po vyčištění motoru aplikována Receptura
460 – G (nebo 400 – D), další použití této přísady již není nutné.
Receptura 560 (946 ml), prostředek k uvolnění pístních kroužků:
Používá se pouze ve spojení s Recepturou 501. Po aplikaci Receptury
501 se nahradí litr nového oleje tímto přípravkem a přísada se nechá účinkovat
do další výměny oleje. Čištění oblasti pístních kroužků probíhá velmi pomalu,
proto tak dlouhá doba aplikace. Je to způsobeno jiným typem karbonových
úsad, které vznikají vlivem vysokých teplot v drážkách pístu, přísada nesmí
připustit uvolnění velkého množství úsad najednou, pístní kroužky by se
mohly na určitou dobu znehybnit ještě více. Přísada dokončí kompletně čištění
motoru, poté je vhodné použít některou z receptur do olejů. Čističe jsou
totiž natolik účinné, že odstraní všechny úsady z motoru (i ty kladné),
pokud bude takto ošetřen motor s mnoha ujetými kilometry, může (ale nemusí,
záleží na okolnostech) dojít k rychlejšímu opotřebení motoru z důvodu zvětšených
vůlí. Tomuto by měla některá z přísad do olejů odpomoci.
Ostatní přípravky:
Kromě uvedených přísad Bishop vyvinul mazací tuky na zcela odlišné bázi,
než se běžně používají, Základem nejsou lithná ani vápenatá mýdla, ale
bentonit, montmorillonit, ropné látky a syntetický hliník. Vyznačují se
hlavně tím, že nemají bod skápnutí. Plně nahrazují klasická maziva. Používají
se s velkým úspěchem tam, kde se musí zajistit mazání za vysokých teplot
a také při mazání jaderných zařízení. Obecně způsobí pokles odporu otáčení
běžných valivých ložisek proti mazání klasickými tuky, rozdíl dosahuje
15 – 20%. Nesmí se s klasickými mazacími tuky míchat, původní mazivo se
musí úplně odstranit. Zvláštním typem je aerosolový typ, který se dá použít
jako látka na ochranu dutin karosérie, vyznačuje se vysokou odolností působení
korozívních prostředí.
Receptura 1771, 1773 je výrobek, který se uplatňuje v mazání drobných
mechanizmů, jako jsou zámky, řetězy, šicí stroje atd. Velmi dobré vlastnosti
vykazuje při ochraně ostří obráběcích nástrojů, výrazně prodlužuje jejich
životnost. Běžnými nástroji, které jsou určené na obrábění uhlíkové oceli,
je možné po ošetření tímto přípravkem obrábět nerezový materiál (bez ošetření
to jde také, ale nástroje se rychle otupí).
Přípravek ExStink je určený na odstraňování zápachů všeho druhu, počínaje
zápachem plastických materiálů, konče zápachem barev libovolného druhu.
V sortimentu jsou dále přísady pro výrobu paliv, hlavně pro stabilizaci
bionafty jak při výrobě, tak při skladování.
Další výrobky jsou určeny pro autokosmetiku a čištění zamaštěných povrchů
(motory, převodovky, podlahy garáží atd.).
Ceny jednotlivých přípravků jsou uvedeny na webových stránkách B Original
Havířov.
Co lze od přípravků očekávat?
Žádné zázraky typu „klesla nám spotřeba u Felicie 1,6 z 9 na 6 litrů“
(tímto tvrzením mi „krmil uši“ prodejce Prolongu LUJA dealer v Křižíkové
ulici v Praze 8 asi před 4-mi lety). Po přečtení několika desítek referencí
z různých firem a od soukromých osob bych výsledky shrnul asi takto:
-
pokles spotřeby paliva a oleje, procentuálně u oleje výraznější než
u paliva
-
pokles hlučnosti zařízení, zvláště u převodovek a diferenciálů
-
zlepšení startovatelnosti v zimě, výraznější u naftových motorů s
aditivem v naftě
-
subjektivně posuzované zvýšení výkonu a živosti motoru
-
výrazné prodloužení životnosti
-
u naftových motorů pokles kouřivosti
-
zvýšení kompresních tlaků
-
zvýšení tlaku oleje v mazacím systému motoru
-
po demontáži motoru zjištěna čistota vnitřních ploch téměř na úrovni
nového motoru
-
dlouhodobá stabilita výkonových parametrů
-
absence přehřívání motoru při plném zatížení (ovšem v kolonách při
pomalé jízdě se motor přehřeje vždy, pokud se nezapne včas větrák chladiče,
přehřátí ale nastává později)
-
pokles teploty oleje asi o 10 – 15%
-
u motorů Š 781, které se zdály zralé na předčasnou GO, se po použití
receptur č. 501, 560 a 460 – G vše zlepšilo natolik, že byly ponechány
dále v provozu
-
výrazné zlepšení všech technických parametrů u zemědělské techniky,
pokud byla ošetřena kompletně včetně hydraulických systémů
Co od přípravků očekávat nelze?
-
GO motoru za chodu
-
zvýšení úsťové rychlosti střely o 1 m/s u střelných zbraní
Pojištění výrobků:
Pojišťovny jsou dnes převážně akciové společnosti. Je tomu tak proto,
že na založení pojišťovacího ústavu je nutný určitý minimální kapitál,
který se počítá v desítkách milionů korun, což většinou jednotlivec nemá.
Řešení, které se používalo v začátcích pojišťovnictví, že se vše řešilo
na základě jakoby družstevního vlastnictví, podobně jako u kampeliček,
je dnes nemožné. Akcionáři založili pojišťovnu za účelem nějakého zisku,
těžko lze předpokládat, že vloží svoje miliony někam, kde z nich nic mít
nebudou. Pojišťovny jsou dnes normální podnikatelské subjekty, které svou
činností musí vykazovat určitý zisk, nutný pro provoz společnosti a také
na výplaty dividend. Pojišťovny jsou z hlediska podvodů nejvíce napadané
ústavy, proto si každá pojišťovna důkladně proklepne každého klienta, u
kterého je vysoké riziko pojistného plnění. Znáte to sami – chcete-li si
nechat pojistit cokoliv větší hodnoty, musíte splňovat určitá kritéria,
stanovená pojišťovnou, jinak vás pojišťovna nepojistí. Základem pojišťovny
je totiž krytí náhodných a neodvratitelných škod, které mohou vzniknout
nezávisle na vůli a proti vůli pojištěného. Všimněte si, jak pojišťovny
dbají na ochranu a zabezpečení různých výtvarných děl, šperků, výstav starožitných
a historických předmětů, kde je vysoké riziko krádeže.
Proč o tom píši. Výrobky Bishop jsou totiž pojištěny proti možnému
vzniku škody. Pojišťovna Allianz by jistě nepojistila něco, kde hrozí vysoké
riziko pojistného plnění, zaplatit někomu několik stovek milionů korun
za vzniklé škody (mohlo by nastat např. u vojenské techniky, lokomotiv,
letadel) se jí asi nebude zdát jako správná podnikatelská aktivita. Už
toto o výrobku něco vypovídá. Neříká to sice nic o tom, jestli skutečně
fungují, ale vypovídá to vše o tom, jestli mají na jimi ošetřovaná zařízení
negativní vliv. Silně pochybuji o tom, že by v takovém případě pojišťovna
šla do tak vysokého rizika a smlouvu podepsala. Závěr si každý jistě udělá
sám.
Proč?
Několikrát se dostala „na přetřes“ otázka, proč tedy nedávají Bishopovu
přísadu do olejů všichni velcí výrobci olejů, když je tak perfektní? Na
to je odpověď jednoduše složitá. Za prvé je si třeba uvědomit určitou specifičnost
aplikace, přísada v každém litru oleje by se v mnoha případech (častější
výměny oleje, než za 1 rok) vůbec nevyužila, olej by pak byl zbytečně drahý.
Vyrábět pouze speciální typ oleje pro „roční“ použití se mi jako úspěšná
komerční záležitost nezdá, jako příklad uvádím vynikající prací prášek
na barevné prádlo Ariel Color, který byl pro nezájem zákazníků stažen z
trhu (a dodnes se hospodyňky diví, že jim barevné prádlo díky práškům na
bílé prádlo rychle bledne). Stačí si uvědomit, co ví běžný motorista o
olejích a jak by takové řešení dopadlo – např. po GO motoru okamžité použití
takového oleje by motoru v žádném případě neprospělo, záběh je nutný vždy.
Také není v zájmu tržní ekonomiky prodlužovat životnost spotřebních výrobků,
klesá prodej náhradních dílů i nových výrobků, a to kromě snížení zisků
výrobců zvyšuje nezaměstnanost. Za druhé: zkusil někdo z vás prorazit jako
fyzická osoba nebo malá firma proti gigantům? Gigant má stovky inženýrů,
kteří se celou dobu zabývají výzkumem a pro určitou zkostnatělost a „strategické“
zájmy společnosti nemají dost volnosti, nebo jenom elánu (také proč, když
jim více nezaplatí) vyvíjet něco převratného. Tak a teď vezměte svůj převratný
vynález a těmto inženýrům ho nabídněte – v tom momentě se stáváte nepřítelem
státu č. 1. Jmenovaní učiní vše pro to, aby z vás udělali pitomce (což
se jim v 99% případů zdaří, oni jsou někdo, vy jste jenom „debil z venku“).
Pokud by totiž váš vynález přijali, dali by tím najevo, že nic nedělají
nebo nic neumějí. Znemožní vás všemi dostupnými prostředky, testy vašeho
vynálezu vyjdou zcela spolehlivě hluboce minusové a ještě vás nařknou z
poškozování zájmů společnosti. Udělají z vás takového blba, že vás z toho
bude bolet hlava ještě deset let v důchodu. Dokázali jste totiž někde ve
sklepě s pilníkem, logaritmickým pravítkem a s minimálními náklady to,
o co si oni s plným vybavením a mnohamilionovým rozpočtem ani neškrtli.
V lepším případě vás po „otestování vynálezu“ (okopírují, co budou moci,
ukradou co jen půjde) slušně vypoklonkují, že nemají zájem, nebo v nejlepším
případě vás budou jednoduše ignorovat bez následků na zdraví duševní i
fyzické. Mám pokračovat dále? Za třetí: pokud by i váš vynález koupili,
nemáte jistotu, že ho nedají k ledu. Sice vám vyplatí pohádkovou odměnu,
ale donutí vás převést na ně všechna práva a tím jste ze hry, váš dobře
míněný úmysl skončí v šuplíku. Nebo budou chtít podíl ve vaší firmě, aby
mohli kontrolovat vaši další práci a případně vám házet klacky pod nohy.
Žádný skutečný vynálezce nevynalézá jen kvůli penězům, chce vidět své dílo
v praxi a tak na takové metody prostě nepřistoupí. Zkuste přijít s čistým
zdrojem obnovitelné energie – tím se zhroutí celý petrolejářský průmysl,
kromě pohádkových zisků společností přijdou o práci miliony lidí. Zde dokonce
riskujete fyzickou likvidaci své osoby! Je už jasné, že některé věci prostě
nejdou? Odpověď na otázku v záhlaví odstavce je tedy: Proto!
Rady na závěr:
Prodejem se – kromě mateřské firmy v Havířově – zabývají dealeři, pracující
na smlouvu (živnostenský list, to aby se více snažili), nejsou tedy zaměstnanci
firmy B Original s.r.o. a pokud by došlo k poškození vašich práv nesprávným
doporučením aplikace z jejich strany, jsou plně odpovědni oni, ne mateřská
firma. Podvodníků je na světě mnoho a opatrnosti není nikdy nazbyt, doporučuji
každému, kdo by potkal a chtěl od oficiálního dealera Bishopovy produkty,
aby provedl dvě věci:
1. Vyžádal si vizitku a dotazem na firmu (mailem, telefonem) si zkontroloval,
jestli tento člověk je skutečným dealerem firmy. Pokud není, jde o trestný
čin podvodu a klidně na něj zavolejte policii.
2. Podíval se dobře na webové stránky B Originál s.r.o., kde jsou všechna
balení zobrazena, jestliže dodané balení tvarem a provedením neodpovídá,
je to nějaký podvod a mohl by se vám dostat do ruky místo Bishopa třeba
nějaký Prolong atd. Řeči o tom, že je to rozlévané z velkých balení kvůli
ceně neobstojí, tyto podmínky dealeři nemají, dostávají výrobky v originálním
balení.
Jestliže jsou oba body splněny, není se čeho obávat. Další výrobky si
opět kupujte od něho, nebudete muset znovu nic ověřovat.
Proč o tom píši – tyto stránky čtou lidé různí a na základě uvedených
skutečností by někteří mohli dojít k názoru, že nejlépe lze získat peníze
od nezkušených důvěřivců, kterým se např. nabídne sleva atd. a prodá se
jim třeba obyčejný olej do šicího stroje. Nikde není napsáno, že konkurence,
které moje články pěkně napadly prodej, se nebude chtít nějak pomstít a
začne prodávat svoje šmejdy jako Bishopovy receptury a tím budou chtít
dosáhnout diskreditace firmy a jejich výrobků. O solidnosti těchto firem
si nedělám žádné iluze. Neobviňuji nikoho, jen na základě svých zkušeností
varuji.
Jestliže by naopak došlo ke kolapsu vašeho zařízení vlivem výrobku,
odpovědná je firma (reklamaci ale podle zákona řešíte s prodejcem, buď
s firmou, nebo s dealerem!). Nebojte se reklamovat, máte na to právo a
B Original s.r.o. se své zodpovědnosti nezříká! K reklamaci je nutné doložit
několik maličkostí, např. značku použitého oleje a způsob jeho získání,
používané palivo, počet ujetých kilometrů od aplikace atd. a hlavně paragon
o koupi výrobku, aby se prokázalo, jestli šlo skutečně o Bishopa a kdy
byl koupen (těžko budete po někom chtít, aby vám uznal reklamaci po dvouletém
provozu v motoru, kdy nebyl přípravek po roce obnovován). Co je ale nejdůležitější
– vzorek oleje z poškozeného motoru (převodovky), aby se mohl provést rozbor
na zjištění příčiny. Proto olej z poškozeného zařízení nikdy nelikvidujte!
Firma je pro takové případy pojištěna, pokud se ukáže, že došlo k pochybení
z její strany, škodu uhradí bez nějakého hádání. Budete-li postupovat odlišně,
nemusí být reklamace uznána! Nejlepší je si v případě poruchy zařízení
vyžádat informace přímo u firmy jak přesně postupovat.
Postřehy:
-
U nových aut provádějte aplikaci vždy až po záběhu a není od věci počkat
do uplynutí záruční doby. Stát se může cokoliv a pokud by se prokázalo,
že jste do motoru nalili něco nepovoleného (výrobce po dobu záruky zakazuje
prakticky vše, co nedoporučil sám), zaplatíte opravu ze svého. Závada nemusí
mít nic společného s Bishopem a tak nedostanete nic ani od něho.
-
Při pravidelné kontrole oleje sledujte jeho vizuální podobu, jakmile by
začal rychle houstnout či výrazně měnit barvu, je vhodné provést konzultaci
s prodejcem a vozidlo neprovozovat do té doby, než se zjistí příčina, předejde
se tak nemilým překvapením. Totéž platí i v případě, že se motor začne
chovat „nevychovaně“. Je-li již najeto dostatek kilometrů pro navázání
přísady, je vhodné olej vyměnit. Stává se totiž, že kamarádem přinášený
olej „za dvacku litr“ nemusí být nic extra, za dobu používání se v motoru
vytvoří mnoho úsad a pokud nebyl motor před použitím důkladně vyčištěn,
receptura tyto úsady rozpustí ve velkém množství, karbon se opět začne
srážet (nedostatek čistícího aditiva, které se již vyčerpalo) a může vytvořit
neprůchodnou vrstvu v olejových kanálech.
-
Praskne-li klika či se přetrhne ojnice, zlomí ventilová pružina nebo se
ulomí ventil, jde v 99,9% případů o vadu materiálů nebo jeho únavu a tady
s reklamací na Bishopa nepořídíte nic.
-
U motorů starých doporučuji před aplikací Receptur 460 - g nebo 400 – d
použít odkalovač, aby se motor zbavil nadbytečných úsad karbonu atd. Hrozí
nebezpečí, že si s nadměrným množstvím úsad receptura neporadí. Je to sice
dražší řešení, ale výsledek je potom jistý.
-
U motorů zralých na GO vám Bishop nepomůže, udělejte GO a přísadu použijte
po záběhu, nebo si kupte méně opotřebované auto (také vysoká spotřeba oleje
způsobí spálení velké části přísady dříve, než stačí odvést v motoru svou
práci). Uvedená „pohádková“ Avie byla riskantní podnik který vyšel, ale
který nemusí vyjít v dalším případě. Avie (podle mne) nebyla až tak moc
opotřebená, jejím problémem bylo velké množství úsad, které znehybnily
pístní kroužky (pokles tlaků a nárůst spotřeby oleje), po vyčištění a aplikaci
naftové receptury se poměry zlepšily natolik, že pokračuje dále v provozu
(a také trvale používá Recepturu 462 a 906 GDC).
-
Po aplikaci přísady přejděte na olej moderní konstrukce, třeba i minerální
(API minimálně SJ/CF). Vytváří méně černých kalů a karbonu. Výměna oleje
proběhne bez problémů, protože je motor zbaven nebezpečných úsad. Nejlépe
je olej vyměnit ihned (včetně filtru) po navázání přísady, protože se tak
zbavíte rozpuštěných úsad, které zbytečně zahustí olej. Jsou to sice náklady
navíc, ovšem ty se vám časem vrátí v menší spotřebě oleje a paliva a delší
životnosti zařízení. Nemyslím si ale, že by bylo vhodné do starších konstrukcí
motorů používat syntetický olej, polosyntetika a minerál vyhoví dostatečně.
-
U převodovek se odkalení nedělá, převodové oleje karbon nevytváří, protože
není přítomno palivo ani vysoké teploty. Přísada se dává vždy do nového
oleje a při jeho výměně, nic dalšího, kromě doporučeného postupu při výměně
oleje, není nutné provádět. Škoda Auto zakazuje cokoliv do celoživotnostních
náplní převodovek přidávat, jestli se rozhodnete přísadu použít, udělejte
tak až po záruční době. Neztratíte tak záruku v případě nějaké závady.
Do automatické převodovky použijte přísadu až po záruční době.
-
Před aplikací Receptury 240 se u dvoudobých motorů doporučuje použít Receptura
333 – G. Nejdříve motor důkladně vyčistit, potom „naimpregnovat“. Recepturu
č. 240 použít na jaře a na podzim tak, aby byl případně uskladněný stroj
přes zimu chráněn, životnost přísady je pouze 6 měsíců.
-
Všechny přísady do olejů a paliv jsou vytvořeny na ropné bázi, jejich spálením
se tedy katalyzátor ani jiné zařízení v motoru a výfukovém potrubí nepoškodí,
zplodiny svým složením zhruba odpovídají zplodinám ze spáleného oleje.
Vzhledem k množství, v kterém jsou v motoru obsažené a jak pozvolna se
uvolňují působením času, nelze v praxi ani určit množství jednotlivých
sledovaných složek ve výfukových plynech.
Ekonomická rozvaha:
Přípravku Bishop nepatří mezi haléřové zboží a tak si musí každý sám
spočítat, jestli se mu jejich používání vyplatí. U nákladních automobilů
se není o čem bavit, aplikace Receptury 906 – GDC „zvýší“ náklady o cca
1 haléř na ujetý kilometr, kdy zisk z poklesu spotřeby paliva a oleje se
dá počítat na desetihaléře na km, nehledě na prodloužení životnosti motoru.
Zhruba totéž se dá říci o Receptuře 462, 463. U osobních vozidel s malým
ročním proběhem je jistě výpočet méně optimistický, pouze receptury do
převodovek jsou ekonomicky únosné vždy, protože nejsou omezeny časem. Receptury
333 – G a 696 – D jsou jednorázového charakteru, vyčištění sacího traktu
a spalovacího prostoru je přínosné vždy (hlavně v případě používání LPG
je to velmi rychlé řešení, není nutné vyjíždět mnoho nádrží dražšího aditivovaného
benzínu po sobě).
Hlavní Receptury 460 – g, 400 – d a 906 – GDC mohou při velmi malém
ročním proběhu provoz prodražit, ale zase na druhé straně chrání motor
proti korozi, studené starty po dlouhé odstávce jim vadí výrazně méně,
než u neošetřeného motoru. Ostatní receptury jsou většinou jednorázového
charakteru, použijí se jen jednou před ošetřením přísadou do oleje a tím
jejich použití končí. Výjimkou je přísada do nafty, která je nutná z důvodu
udržování palivového systému v čistotě a hlavně v zimě zabraňuje zamrzání
nafty. Ovšem má své opodstatnění, při nákladech 0,08 Kč na kilometr se
díky snížení spotřeby dosahuje zisku. Jednoduchými počty dojdeme k závěru,
že při pouhém poklesu spotřeby benzínu o 0,5 l/100 km (nejčastěji udávaná
hodnota v referencích) se při 5 000 km ušetří asi 600,- Kč, úspora na oleji
by mohla dosáhnout 100 – 150 Kč (předpokládám používání oleje s cenou okolo
100 Kč/litr). Zvýšení životnosti nemá cenu při tak malém počtu ujetých
kilometrů počítat, auto daleko dříve zkoroduje, než se motor odporoučí
i bez přísady. Takže se náklady zhruba vrátí. Nakolik ohodnotit zlepšení
provozních vlastností – nejsem profesor ekonomie (někteří političtí umělci
uměli ohodnotit i státní vlajku a státní znak) a tak to ponechám na zvážení
každého z vás. Dosaďte si do výpočtu svůj konkrétní počet ujetých kilometrů
a sami posuďte, jestli je používání přípravků Bishop pro vás rentabilní.
Reference, oskenované faxy, 1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14.
Aktualizace 18.5.2004
Další reference, formát word.
Škodovkářům zdar!
Autor článku: CJ (Jiří Čech)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|