ŠKODA techweb [homepage]
Motor
21. srpna 2003

Optozapalování pro Š742

popis funkce, stavba


Toto vlastní zapalování vzniklo kombinací snad všech typů („Fojtík“, Favorit, klasika) a také za spolupráce pana Čecha.
Celé zapalování je závislé hlavně na funkci snímače a proto musíme vysílací LEDku budit konstantním proudem. Nejde ji zapojit jenom přes odpor, protože by jsme nenašli optimální hodnotu. Při startování poklesne napětí až na 7V a naopak při chodu motoru se napětí vyšplhá klidně nad 14V - je nutno použít zdroj proudu. Stabilizátor napětí LM317 (TO92), zapojený jako zdroj proudu, se na to dobře hodí, kvůli rozsahu provozní teploty (-40 až 120 stC) a také malé ceně. S odporem 120R je výsledný proud asi 10mA.
Dále máme přijímač – tranzistor. Přes odpor 1Kohm se spíná BC640, který budí BU931. Odpory 33R/2W jsem použil kvůli menším rozměrům a lepším parametrům oproti jednomu pětiwatovému „mackovi“ . Transily P6KE180 jsou zapojené v sérii = vrcholové napětí je 360V. Transily nedoporučuji vynechat, protože jinak se může odpálit Bučko (například při vypadnutém VN kabelu od cívky, ke svíčkám, při poruše svíčky….atd). Kondenzátor 33nF/1000V prodlužuje dobu trvání jiskry a dodá jí správnou barvu.
A teď máme dvě možnosti : spokojit se ze slabší jiskrou ve vyšších otáčkách a nechat původní cívku, nebo použít cívku z Favorita a mít plnou jiskru minimálně do 5000 ot/min. Druhá možnost má ale své proti. Musíme navíc zapojit omezovač proudu přes snímací odpor 0R1/5W, tranzistor BC 639 a odpor 27R ,ale také musíme BUčko namontovat na pěkný kus chladiče. A to kvůli neměnnému úhlu sepnutí, který u Favorita řeší obvod L482. V tomto případě je úhel sepnutí asi 70st a je dán poměrem úhlů lopatek clony (úhel a = 27st, b = 63st). Zvětšováním se nedosáhne žádného podstatného zlepšení plnění, ale budou větší ztráty na cívce a tranzistoru BU931. Doporučuji nechat těch 70%.
Při výrobě „hvězdice“ se vyplatí být přesný, sestupné hrany musí být přesně po 90st, jinak bude mít každý válec jiný předstih. U náběžné hrany zase tak o moc nejde. Hvězdice je vyrobená z pozinkovaného plechu 0,5mm a je přišroubovaná + přilepená na spodek palce. Podle polohy snímače musíme vypodložit mezeru mezi hvězdicí a palcem. Při připevňování hvězdice k palci doporučuji toto provádět přímo na rozdělovači. Natočit palec na 1.válec (zářez na okraji rozdělovače) a clonou otáčet až do místa přerušení. V tomto místě označit polohu (lihovým fixem) clony a palce. Snímač je připevněn na konzolce z pozinkovaného plechu 1mm, který je přichycen na 2 šroubky místo původního přerušovače. V takové poloze může fungovat podtlaková regulace. Snímač je připojen stíněnou dvojlinkou.
Snímač je zakoupený u firmy GES a má označení TCST 2103. Cena kolem 30Kč. Součástky na plošném spoji je nutno ochránit před prachem, vodou, olejem, vlhkostí, zalakovat ze spodu i ze zhora. A výsledek celé této srandy??? Lepší jiskra = lepší startování, za studena bez sytiče (teď v létě), lepší volnoběh, kultivovaný chod motoru. Kromě nastavení předstihu na stroboskopu žádné seřizování (ventily, karburátor asi před 5000 km). Takže poměrně levně a jednoduše máme vcelku spolehlivé a silné zapalování.


Obr.1 Zapojení s klasickou cívkou s vyřazeným předřadným odporem
 


Obr.2 Zapojení s Favorit cívkou


 

Obr.3 Clona – hvězdice (pohled shora)


Obr.4 Použitá optozávora


Obr.5 Umístění v autě


Obr.6 Pohled na „jednotku ECU“


Obr.7 Palec s clonou


Obr.8 Rozdělovač a optozávora


Obr.9 Rozdělovač a palec

Autor článku: Tonna (Antonín Liška)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (108):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů