|
8. listopadu 1999
Příčka motoruvozidel Škoda 105-Rapid Nosná příčka
motoru se několikrát v průběhu výroby měnila. Nikoliv však rozměrově, ale
proto, že složitým měřením byl objeven tzv. uzel ovlivňující vibrace projevující
se náhlým zvýšením hlučnosti v poměrně úzkém rozmezí otáček motoru. Pro
odstranění této závady začal výrobce vkládat a svarem upevňovat do trubky
příčky závaží, nebo pěchovat do příček suchý písek. Tím se dospělo i k
rozlišení příček pro vozy s kyvadlovou zadní nápravou a pro vozy s nápravou
s vlečenými rameny. Pro montáž jsou zmíněné skutečnosti bezpředmětné, ale
při nákupu náhradních dílů je nutné o nich vědět.
Na příčce jsou namontována čtaři pružná lůžka vytovřená spojením kovových
nosných desek s pryžovým blokem vulkanizací. Lůžka jsou v provozu namáhána
na střih a jejich životnost je omezená. Jakmile zjistíme oddělování pryže od
ocelové desky,je nutné lůžko vyměnit - měníme zpravidla současně všechny
čtyři lůžka. držáky (patky), kterými je k lůžkům upevněn motor, jsou opatřeny
zarážkami, které při úplné separaci lůžka zabraňují sklesnutí motoru pod
úroveň nosné příčky.
Při únavě lůžek dochází k poklesnutí motoru a tím i k naklonění převodovky.
Následkem může být drnčení táhla řazení, nebo i samovolné vypadávání rychlostních
stupňů při velkém propérování.
Demontáž příčky začínáme vyšroubováním čtyř matic M6, které drží krycí
plechy, a sundáním těchto plechů. Potom podložíme motor zvedákem v místě
vypoustěcí olejové zátky a zvedneme jej asi o 20 mm. Klíčem 17mm (GOLA
nebo očkový) uvolníme a vyšroubujeme dva šrouby M10x20, které upevňují
příčku ke karoserii. Potom uvolníme a zcela vyšroubujeme dva šrouby předních
lůžek a uvolníme dvěmatice zadních lůžek. Příčku vyvlékneme ze zářezů jejím
stlačením směrem dolů. Pružná lůžka zůstanou na patkách motoru. Jejich
uvolnění je nejsnažší pomocí úderů kladiva na sekáč přiložený na hranu
kovové desky lůžka přiléhající k patce, jinou možností odstranění je odvrtání
středového šroubu.
Při demontáži příčky a lůžek dáváme pozor, abychom nepoškodili ukostřovací
měděný pás vložený pod šroubová spojení. V případě, že je pás poškozený,
je vhodné jej vyměnit za nový a současně očistitdosedací plochy lůžeki
příčky až na holý plech, aby byl zajištěn elektrický kontakt. Tímto pásem
jsou totiž ukostřena všechna elektrická zařízení spojená s motorem.
Nová lůžka, po prostrčení jejich šroubů otvory v patkách sešroubujeme
a drobře rukou dotáhneme. Pod pravé přední lůžko nasadíme před našroubováním
šroubu měděný pás. Šrouby a matice dotáhneme jen lehce. Následuje přišroubuvání
přičky ke karoserii. Po dotažení šroubů příčky uvolníme zvedák tak, aby
motor trochu zatížil lůžka a zkontrolujeme, zda šrouby lůžek dolehly do
výřezů držáků. Potom teprve dotáhneme šrouby i matice lůžek. Namontováním
krycích plechů na horní plochu příčky a odstraněním zvedáku práci dokončíme.
Doporučení na závěr, není vhodné ihned na tuho dotáhnout příčku, nechte
ji lehce povolenou popojeďte nějakých 50 metrů a pak ji teprve dotáhněte
na pevno, během těch 50 metrů si přece jenom trochu "sedne".
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|