|
24. února 2005Výměna silentbloků na ramenech zadní nápravyNávod na opravu zadních ramen Š120Na STK mi při kontrole do závad napsali, že
mám vyměnit silentbloky na ramenech zadní nápravy. Jelikož mi bylo
řečeno, že gumové součásti mají efektivní životnost maximálně 5
let a ty na mém autě byly z roku 1987 a jejich stav opravdu
nebyl valný o opravě bylo rozhodnuto. Prostudoval jsem si dostupnou
literaturu a dospěl k názoru, že bych to měl zvládnout. Příprava: Je potřeba koupit následující součásti: 2x silentblok na zadní nápravu Š120 (Silentblok
je identický pro obě ramena) 2x pevnostní šroub M10x85 o pevnosti 8 (Neměli
je a tak jsem koupil větší M10x90, jde to také) s maticemi
a pružnými podložkami 6x pevnostní šroub M8x18 o pevnosti 8 s maticemi
a pružnými podložkami V rámci přípravy doporučuji den předem
nastříkat na vozidle šroub s maticí upevňující silentblok ke
karoserii uvolňovačem na šrouby např. Konkor. Oprava: Vozidlo se zvedne na opravované straně a odmontuje
se kolo. Podpěru umístíme tak, abychom se k ramenu se silentblokem
dobře dostali. Nyní povolíme matici na šroubu připevňujícím silentblok
ke karoserii. Je tam málo místa je potřeba použít normální nebo
očkový klíč 17. Šroub se pravděpodobně bude protáčet a tak je lepší
mít připravený i druhý klíč na přidržení šroubu. V tuto chvíli
ještě šroub nevytahujte. Pod zadní část ramene pod pružinu dáme
zvedák rameno zvedneme do vodorovné polohy. V tuto chvíli můžeme
šroub vytáhnout. Šroub je umístěn ve dvou vymezovacích vložkách,
které jsou vně nosníku. Před stlačením ramene je potřeba je oddělat.
Pokud byla na voze dodatečně dělána izolace nástřikem budou pravděpodobně
také postříkané touto izolací a budou na svých místech více držet.
Tento díl pečlivě uschovejte. Není potřeba jej měnit za nový. Uvolněné
rameno pak stlačíte směrem dolů. Můžete si pomoci nějakým předmětem.
Pokud silentbloky nebyly na vašem voze měněny, tak jsou přichyceny
třemi nýty. V příručce bylo uvedeno, že je možno nýty odsekat,
zbrousit nebo odvrtat. Zkusil jsem první možnost. Je tam málo místa
a není možné dát pořádnou ránu. Jelikož jsem neměl brusku, tak jsem
se rozhodl nýty odvrtat. Důlčíkem jsem si připravil místo pro vrtání
přesně ve středu nýtu a pustil se do vrtání vrtákem 4mm. Je potřeba
vrtat dosti hluboko, ale ne skrz. Není potřeba to zase přehnat a
hlavně si dávejte pozor ať neprorazíte nádrž. Pak jsem otvor převrtal
vrtákem 8mm. Zbytek hlavy jsem pak odsekl ostrým majzlem. Pokud
jste neudělali otvor přesně ve středu, tak to je trochu těžší. Nýt
pak je potřeba vyrazit. Na to jsem použil důlčík. Nýty to jsou kvalitní
a drží velice dobře. Jeden nýt mi nešel vůbec vyrazit a tak jsem
jej musel odvrtat vrtákem 8mm až do konce. Důležité během celého
postupu je nepoškodit rameno. Ta strana silentbloku, která je více
vystouplá patří směrem ven. Rameno i nosník jsem očistil a dal se
do montáže. Ta probíhá proti odstraňování nýtů už relativně snadno.
Vezmete silentblok a pomocí šroubů M8 jej přimontujete k rameni.
Šrouby jsou dost krátké a možná budete muset konec ramena stisknou
většími kleštěmi, abyste chytili alespoň první závit. Nezapomeňte
na pružné podložky. Tyto šrouby je potřeba pevně dotáhnout (klíč
13). Rameno dáte do původní polohy. Připravte se na to, že bude
trochu klást odpor. Z boku nosníku dáte vymezovací vložky. Rameno
vystředíte, aby vložky dobře zapadly a prostrčíte jimi nový šroub
M10 a zajistíte z druhé strany pružnou podložkou a maticí.
Matici příliš nedotahujte. Je potřeba ji dotáhnou na předepsaný
moment až bude vozidlo stát na rovné zemi a popojede se s ním,
aby se vůle srovnaly. Jakmile máte rameno přichyceno uvolníte zvedák
pod pružinou a namontujete kolo. Vozidlo spustíte na zem a opakujete
totéž na protější straně. Pak provedete dotažení matic M10 jak již
bylo uvedeno. Silentbloky je potřeba vyměnit oba dva. Oprava na
jedné straně vozu mi díky problémům s nýty trvala 1,5 hodiny. Výsledek: Ač se to nezdá výměna silentbloků vozu prospěla
a poklesla hladina zvuků způsobených přímo jízdou. Domnívám se také,
že vozidlo lépe sedí na silnici. Pozn. red.: Možná by stálo za zmínku, že je vhodné zkontrolovat
geometrii. Autor článku: MU7705 (Michal Uher)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|