|
25. března 2005Údržba a opravy brzd Favorit 93+návodTento text není ani omylem "autorizovaný", brzdy jsou bezpečnostně kritický
systém a proto vždy nejprve zvážím, jestli oprava v autorizovaném servisu není
vhodnější než vlastní pokusy. K testování brzd je nutno přistupovat obezřetně, 4-proudová frekventovaná
silnice s dětmi na přechodu asi nebude to pravé místo. Pískání - rozlišit samovolné pískání (bez zmáčknutí pedálu) a písknutí na
začátku a konci brždění. Samovolně pískají desky v důsledku vibrací třmene (vůle
na čepech, házivost kotouče, náboje), při brždění pískají v důsledku opotřebení,
nevhodné kombinace obložení/kotouč, drhnutí okrajů desek (přireznutí k těhlici)
a nebo chybného předpětí pružin desek. Kopou do pedálu - zvlněný kotouč nebo ovalita bubnů, rozlišit to jde pomocí
brždění pouze ruční brzdou. Špatně brzdí, pedál se propadá (pomáhá ho napumpovat) - netěsnosti (obvykle
THV, potom pístky, šroubové spoje), zavzdušnění okruhu. Netěsnosti jdou poznat
podle mokrého vzhledu - proplývání brzdovky. Ačkoliv napumpování pedálu patří ke
klasice zavzdušněného okruhu, tak je potřeba jednak pumpovat velmi rychle,
jednak si uvědomit, že jedna malá bublinka nekde uprostřed trubky se
"napumpovává" velmi špatně - a je příčinou "měkkosti" pedálu. Abnormálně se hřejí, vadnou - ovalita/házivost, váznutí pístků (zanedbání
mazání pod manžetami), opotřebení desek, vadná brzdovka. Syčí, za chodu motoru při opakovaném sešlápnutí pedál tvrdne, pri sešláplém
pedálu kolísá volnoběh - netěsnost na posilovači. Při brždění táhne na jednu stranu (zatáčí) - seklý pístek nebo vada (obvykle
silentblok) na zavěšení. Favorit má brzdy dvouokruhoví do kříže. Pedál brzdí dole a to se sníženým účinkem - kritická vada jednoho okruhu,
nejčasteji teče/netěsní, méně často je např. vadná pružina v THV aj. 2x ročně (při denním provozu) brzdy kompetně omýt tlakovou vodou, kontrola
tloušťky obložení, povrchu kotouče, orientačně házivost kotouče (např.
spároměrkou mezi kotouč a pístkovou desku), namazat čepy (Lucas Synheso GLK1,
Orelube GLK1/3, nikdy ne "bežné" vazelíny jako A00, Molyka ap.), pístky pod
manžetami (dto. pístky, možno použít ještě Lucas Breox Fluid, v žádném případě
ne brzdovku, WD, oleje), kontrola brzdových hadic na praskliny povrchu a
brzdových trubek na korozi. Občas (vždy s výměnou desek) - zkontrolovat vůle čepů třmenů v těhlici pomocí
abnormálního čepu. Nové komponenty je nutné zajíždět, ideální je trasa cca 100km po okreskách s
minimálním provozem a z toho plynoucí předvídavé a velmi opatrné dobrždování -
pozor na přehřátí. DOT 3 - výměna 1x ročně, DOT 4 jednou za 2 roky, vyměnit jde pumpováním
pedálu a postupným upouštěním odvzdušňovacímí šrouby, doporučují se dva,
rozepřením pedálu brzdy o věnec volantu to zvládne i jeden, ale naběhá se. gola a očkoplochá sada (7,10,11,13,14,16,17), momentový klíč, závitové
jistící lepidlo, 1ks ABN čepu, šupléra, spároměrky, kovový kartáček Kus provázku/drátu na přivázání třmenu k rozpěře blatníku. 2-ramenný stahovák na vytažení pístků a truhla-svorka na jejich
zatlačení. cca 1-2m hadičky k ostřikovači, tyč s úchytem mezi pedál a volant na
odvzdušňování nebo a kompresorek ... Pomož si jak umíš, občas někde něco přirezne, takže dojde na rozbrus, rády se
zalamují odvzdušňovací šrouby (zvláště v prasátkách), proto se po povolení vždy
vymění za nový (je to levnější než celé prasátko i s trubkama) Z demontovaného třmenu sundám hadici a odvzdušňovací šroub, vytáhnu pístek,
umeju horkou vodou a nastříkám WD nebo Konkorem - potom ho lze bez rizika
odložit do skříně k pozdější repasi. U THV 22,2mm nelze repasovat THV a prasátka. Vždy vyměňuji gumové součásti (manžety+těsnění pístku+hadice)- je to za pár
korun a je to poznat. Vadná hadice - bezpečnostní riziko, rychlé stárnutí brzdovky (táhne
vodu). Pro bezchybnou funkci je potřeba obrousit (kartáč do flexy, karborundová
frézka) všechny plochy, kde dosedají desky. zeleně - vývrt pístku je potřeba projet nehtem, jestli není příliš otlačený,
doporučuji přebrousit/přelapovat, ovšem pozor na ovality - měla by to být
válcová plocha. červeně - plošky pro manžetu a těsnění je potřeba velmi pečlivě vybrousit a
vykartáčovat od rzi, jinak to netěsní. Vzhledem k rozměrům i přes vyšší cenu je
výhodná práce s mikrofrézkou (fortunka, Dremel ap.) Určit použitelnost právě vytaženého pístku není nejjednodušší - je potřeba
pečlivým pohledem (lupa) určit, jestli nedošlo k dolíkové korozi funkční plochy,
typicky v kruzích okolo těsnění v důsledku zanedbání konzervace pod manžetou a
staré brzdovky (obsahuje inhibitory koroze, ale nikoliv neomezeně). Dobrý pístek
se přelapuje, je možno funkční plochu přeleštit (zlepší se těsnost), zápich pro
manžetu důkladně odrezit. Vytahování pístků: Stlaceny vzduch, olej ap na pistky se pouziva, ale je to
zbytecne pracne - kdyz za to lapnes 2R stahovakem podeprenym plochym klicem, je
venku raz dva a prst Ti to neskripne. Čepy třmenu - mám v zásobě vždy alespoň jeden ABN čep, který vždy zkusím
nasadit - pokud to jde a nedrhne, je nutné ho tam nechat. Čepy a pouzdra pro ně
se čistí benzínem (je potřeba dostat ven kovový otěr) a mažou vysokoteplotní,
hydrofobní vazelínou (Lucas, Orelube). Šrouby, pokud nejsou orezlé nebo jinak
poškozené, očistím od tmelu, vnitřní závity v třmenu projedu závitníkem a za
použití jistícího závitového lepidla (střední Loxeal, Loctite) používám
znovu. Tj. vždy je potřeba zkontrolovat manžetu, vazelínu čepu, kýváním vůli v
pouzdru (způsobuje kmitání celého třmenu a vazelínou tomu odpomoci nelze),
předpětí pružin desek (nasazený třmen s deskami musí klást pružný odpor už cca
5-10mm před nasednutím šroubu čepu, jinak desky poletují ve vzduchu a
zlobí). Závady asi nejlépe popisuje dokument od Bremba, jezdit se dá s
lecčím, ale pořádně brzdit pouze s bezchybnými kotouči. Házivost se orientačně
dá zjistit spároměrkou vsouvanou mezi desku kotouč - vůle se vymezuje především
(měřitelná pouze) házením kotouče. Před měřením tímto způsobem použiju hlavu a
ruční brzdu k zastavení, jinak nenaměřím nic. Vždy je potřeba kartáčem a hadrem očistit dosedací plochy kotouče a náboje
kola, doporučuje se konzervace velmi tenkou vrstvou hydrofobní vazelíny.
Jakákoliv nečistota, nerovnost se znásobí a způsobuje házivost kotouče na
obvodu. Přídržný šroubek se dotahuje pouze lehce ("dvěma prsty"), nemá spadnout
kam a má pouze zabránit protáčení kotouče při nasazování kola. Kotouče z Ochcáfky, díky korozi je pekne vidět, jak nekteré desky nedoléhají
zcela přesně, pedál lehce vibruje na začátku brždění (neplést si s aktivací
ABS). Komponenty se snažím kupovat od Lucasů, desky od Boschů taky v celku ujdou,
kotouče vzhledem k ceně (cca 300 za kus) nemá smysl repasovat, třmeny ano. Hodně
špatný nápad jsou desky Fri-tech a jim podobné šikmooké šmejdy. Na všechny závity doporučuji použít závitové lepidlo, jinak je obrovský
problém s demontáží. Šrouby čepů se podle předpisů mají dávat vždy nové (kvůli
jistícímu tmelu), bez problémů jdou použít očištěné v kombinaci s jistícím
lepidlem. Pod velkou manžetu pístku nikdy nepatří olej, běžná vazelína, brzdovka
a podobně - pouze BreoxFluid a silikonová vazelína. Trubky se mění v případě jakékoliv povrchové koroze, problém je s demontáží
(vzadu to jde dobře rozbrusem, zábavné je sundávání pružných podložek pro spoje
trubka-hadice), při montáži je potřeba zkontrolovat, jestli o něco nedřou -
vepředu o řídící tyče a palivové vedení, vzadu o gumový nátrubek nádrže. Pro představu - s dobrými brzdami za sucha, 20stC, 130km/h, plné sešlápnutí
pedálu - je slyšet kvílení přetížených pneumatik, od předních kol se valí šedý
kouř (pálí/obrušují se desky a gumy), auto brzdí rovně, pedál se nepropadá,
nekope, nevibruje a je tvrdý, na asfaltu zbydou dvě rovnoměrné stopy po brždění,
nesmí být znatelný pokles brzdné síly, nedoporučuji dělat často (vyvážení pneu).
Za vlhka, zimní pneu - pískají gumy, auto nesmí během brždění samovolně zatočit.
Kvalita brzdění je významně ovlivněná i stavem nápravy - tlumiče, silentbloky.
Vlasta: Já sem řešil něco podobného, při intenzivním sešlápnutí klesal pedál
velmi pomaličku dolu... Už mě to přivádělo k šílenství, brzdovka viditelně
neubejvala (pak jsem zjistil, že se ztrácí, ale trvalo to alespoň tři měsíce, a
nádobka byla pořád plná). Vyměnil jsem nejdřív zadní prasátka(když už jsem je
koupil, protože jsem si myslel že nějaké teče), protože jsem neviděl žádnej únik
tak gumičky do brzdovýho válce, když to dělalo to samý tak novej brzdovej válec,
no a nakonec to teklo z omezovače tlaku na zadní kola, který jediný zůstali
původní. Takže mám GO Brzd:-) Honza: Co se týče těsnosti trubek - měnil jsem v zimě vyteklé "prasátko"
(váleček) a koupil jsem i trubky, pro sichr.Doma jsem si všiml přírub a silně
jsem slzel....Takový zmetky nepovedený bych rád osobně narval polskému výrobci
mezi hýždě, a to dost hluboko, aby si pamatoval, že řízení a brzdy musí být na
každým autě vždy ve stoprocentním stavu! Takže trubky jdou do šmelcu a sháním
český nebo jakýkoliv, ale s kuželovou přírubou, ne s křivým,neforemným a plným
špon zakončením, jako šmejd made in Rzeczpospolita Polska,honosící se nápisem
ISO xxxxx na trubkách....Pak se nedivte, že to teče! Díly brzd - fakt opravovat,
co má smysl, těch pár korun, co stojí nový a kvalitní díly, se právě na brzdách
nevyplatí šetřit. Desky jsem zatím neměnil, jsou tlustý, na 120 jsem měl jen
origa ŠKODA a pak FERODO Target (aftermarket),když jsem koupil Fa a 120 stála
půl roku v průjezdu, při šrotování jsem si všiml, že třecí materiál FERODA se
úplně oddělil od plechových desek! rosta: na starych obrabecich strojich se casto vyskytuje zavada, ze proteka
hydraulika prave ve spojich na soubeni (i na novych komponentech). pomaha
zalapovat konec trubky - sedlo protikusu. to jde ovsem za predpokladu, ze je vse
vymontovano a je mozno vse dukladne omyt v benzinu a ofoukat i zevnitr. Desky REMSA, martin: supr brzdi, dokud se to trochu nezahreje-tim myslim
ostrejsi przdeni z krapet vyssi rychlosti, staci jednou. pak uz to je o poznani
horsi. ale je to popularni u servisaku, je to zkoro zadara,hodne mekky, takze to
nepiska a svinsky spini kola. celkove docela srac desky-muj nazor a zkusenost
Petr: Tu vazelínu dávám třeba i na závity a kužely odvzdušňováků a ještě jsem
žádný z nich při rozborce neutrhnul. Sundání bubnů = povolení zadního ložiska. Šroubovákem jedu po pružině
samostavu, na hoře zapáčím (nahoru), dokud to necvakne (díru nastavit
vlevo/vpravo od prasátka, viz treba Cendrych nebo techweb) Šroubovákem se
opatrně odpáčí krytka, ořechem 25 povolím ložisko (pozor na spinu), vezmes 3) s
paknami vymen i cipky, ktere je drzi uprostred, namaz treci plochy ustroji a
ZKONTROLUJ, jestli nova pakna bude sedet na bubnu zcela presne, jinak zabrousit
smirglem! 4) az budes skladat lozisko, do kuzeliku natlacis litnou vazelinu
konzistence 2-3 (napr mogul LT2/3), budes to dotahovat opatrne a pred zajistenim
musi byt podlozka posuvna (s odporem, ale prece, zkousim pacit sroubovakem).
Pokud lozisko je rezave, vydrene, kuzeliky vyloupane, neotaci se zlehka (jakoby
usekuje)= vymenit - staci kontrolovat vnejsi, rukou, odejde prvni. Vymena je
trivialni, potrebujes akorat duralove valecky spravneho prumeru na naklepnuti,
ven jde velmi opatrne tupym sroubovakem, lepe 3 cipym trnem, rozmery v
cendrychovi jsou na stare Fako (tj. jine). - budes-li chvili skemrat a nebudes
spechat, vytocim Ti je (smluvni uhrada materialu a prace cca 200Kc bez uctenky).
Autor článku: R.S. (Richard Steklý)
|
|
|||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|