ŠKODA techweb [homepage]
Světla
27. března 2006

Bílá zadní světla pro Felicii

a zástavba Led diod


I když už tuningu moc nedám, občas se najde něco, co mne osloví. Před pár měsíci jsem v jednom regále obchůdku s náhradními díly pro škodovky našel pár bílých krytů na zadní světla na Felicii, vzhledem k příjemné ceně kolem 500,- kč jsem neváhal. Předpoklad, že kryty „nějak“ vyměním vzal,jak jistě už tušíte, rychle za své.
Co bylo od počátku jasné, je potřeba nejen „čirý“ kryt, ale i žárovky patřičné barvy, tedy dvě červené 21W, dvě červené 5W a dvě červené 21/5W. Najít ale prodejce těchto žárovek bylo horší než jsem předpokládal, ve většině obchodů, kde jsem našel prodávat tyto nebo jiné kryty, které vyžadují červený zdroj světla, prostě červené žárovky neměli. Nakonec jsem je sehnal po úmorném shánění asi po měsíci, pro jistotu jsem jich vzal tedy víc, abych s každým prasklým vláknem nemusel jezdit 15km do obchodu pro žárovku. Měl jsem tedy vše co jsem předpokládal že budu potřebovat.
Samotná demontáž světel z vozidla je velmi jednoduchá, odpojení konektoru a odšroubování třech matek, práce na pár minut. Vyndat víko se žárovkami je také jednoduché, odehneme čtyři packy a ven s ním. Tímto jednoduchá část končí, myslel jsem, že zvládnu původní kryt demontovat nějak tak aby v případě že se tento neosvědčí šel zase použít, omyl, to nelze. Kryt je tak důkladně přilepen, že ho nelze jinak než destrukčně sundat. Pak ale nastává další problém, nový kryt samozřejmě díky zbytkům lepidla a starého krytu nesedí, zkrátím to ručně by to trvalo asi věčnost a i s pomocí modelářské brusky to trvalo hodiny a výsledek stále ještě není takový jaký bych si představoval. Protože život už mě naučil, neočekával jsem že všechno vyjde napoprvé, a tak jsem nelepil světlomet hned stejným lepidlem, ale použil pouze tavný plast, který dostatečně drží a zároveň se pak dá ještě rozdělat. Nandal jsem nové červené žárovky a po montáži do vozidla se kochal tím jak to všechno bezva vypadá.  Takže shrnutí první části, připravit se na blbé odstraňování původního krytu a zdlouhavé vybrušování aby nový kryt seděl.

 

Spokojenost jak to už bývá netrvala dlouho, asi po dvou třech dnech se mi začalo zdát, že  jedna část obrysového světla už nesvítí tak červeně, tedy spíš růžově jako předtím. Nezdálo. Po letmém pohledu bylo jasno, 5W obrysová žárovka z nějakého důvodu ztratila část své červené vrstvy a svítila tak do oranžova. Tak jsem ji hned vyměnil a pohoda. Asi tak za dva týdny jsem opět šel okolo zapnutých světel, už bylo jasno nebyla to náhoda, tak jsem vyndal všechny žárovky, ty červené obrysové jsou obě dvě na vyhození, příčinou je teplota žárovky která ničí lak. Jinak řečeno životnost těchto „červených“ žárovek je asi 20hodin provozu, což při povinném denním svícení je pár dní. Udělalo se to postupně na všech 7mi žárovkách co tam byly, takže možná vadná série, jenže pak jsem viděl v okolí další dvě Feldy, které mají stejná světla a svítily naprosto stejně mizerně, to už se pomalu nedá nazvat ani růžovou, to je pomalu do žluta, takže to není vada série. Hledání náhrady nabralo jasný směr, běžně v prodeji se dají sehnat ledžárovky a to včetně těch 21/5W, ceny se však velmi liší první prodejce je nabízel za cca 200kč/ks, při hledání se mi podařilo najít prodejnu, kde se dají sehnat za 70/ks. Po montáži však opět přišlo vystřízlivění, z plochy která je normálně osvětlena tj. asi 18x10cm byl osvětlen asi tak 5cm kroužek a vypadalo to úděsně. Jediné plus, červená byla opravdu červená, ale jak výkon, tak osvětlení plochy bylo naprosto nedostačující.


Červené žárovky hned při prvním použití, i když to tak na fotce nevypadá svítí mezi růžovou a oranžovou...

Poslední možností je vždy vlastní výrobek, jak jinak. Začal jsem od jednoduchého nákresu, pro pokrytí plochy jsem došel k dvaceti diodám na světlo a pro dostatečný výkon jsem zvolil vhodné autoled, zmiňovat výhody autoled oproti užití nějakých vysocesvítívých „obyč“ diod nemá smysl, prostě proto že cena je v podstatě ta samá a už jen samotná zvýšená odolnost mechanické montáže (díky 4 nožičkám, místo 2) je k nezaplacení.  Diody jsem rozvrhnul počtem a umístěním tak, aby při obrysovém světle byla nasvícena celá plocha s menší intenzitou (diody s větším vyzařovacím úhlem a menší svítivostí) a při brzdovém světle se značně zvýšila intenzita ve spodní polovině světla (diody s malým vyzařovacím úhlem a vysokou svítivostí). Nechtěl jsem se příliš namáhat a tak jsem pro osazení použil univerzální vrtaný plošný spoj, z vnější strany jsem ho nastříkal stříbrnou barvou, takže ve světle není vidět přechod mezi parabolou a deskou. Zbýval vyřešit poslední problém, problém napájecího napětí diod. Ideální by byl nějaký pulzní transformátor a pěkně stabilizované napětí, narážím na málo prostoru a cenu. Tak risknu to, že  svítivost prostě bude úměrná napětí v síti a reguluji pouze odpory, spočítám je na cca 13,5V a testuji jak to bude svítit na řekněme 11,5V z akumulátoru, na stole všechno vypadá dobře. Demontuji tedy opět světla a odlepím kryty, opět nastane čas destrukce, tentokrát průhledného plexi, které směruje paprsky žárovek, to je teď již nežádoucí, navíc prostě stojí v cestě. Plošný spoj zaříznu na míru a v rozích samořeznými šrouby připevním, šrouby pak tavným plastem zajistím, aby je náhodou nenapadla nějaká nekalá uvolňovací činnost. Chvíle uvažování jak k rozvodu přidělat vodiče, rozhodoval jsem se mezi provrtáním a očkem na kabel a připájením, nakonec jsem si řekl nejdřív zkusím pájku a když to nepůjde, vrtat se dá vždy. Se silnou pájkou a pájecí kapalinou se dá pájet i na ten „plechový“ rozvod k žárovkám. Pak už jen vyzkoušet zda vše chodí a opět přilepit kryty. Po montáži do auta následuje opět zkouška a vše funguje jak má. Zbývá už tedy udělat jen nějaké běžné testy. Měření luxmetrem pro porovnání svítivosti se nepodařilo, protože okolní světlo (v noci) dovolilo měření maximálně z metru a to byly výsledky celkem neprůkazné. Tak jsem přistoupil k jednoduššímu testu, dvě Felície vedle sebe a posuzoval subjektivně ze vzdálenosti 50 a 100 metrů ve dne i v noci, ve všech čtyřech případech mají podle mého soudu diodová světla co se týká světelnosti, rozpoznatelnosti lehce navrch. Ještě jsem se zabýval tím, nakolik takto upravené světlo může oslňovat, brzdová světla bohužel ano, ale asi tak stejně jako normální brzdová světla.


Světlomet po odstranění vnitřního rozptylovacího plastu, s plošným spojem na kterém jsou diody.


Výsledek se nedá dostatečně fotografií zdokumentovat, z blízka je vidět samostatné diody (horní výřez) z pár metrů již světlo působí jako vcelku konstantně osvětlené.

Pokud mám tedy celkově zhodnotit přestavbu světel na bílá a zástavbu led světelného zdroje, tak znovu bych se do toho už nepouštěl, je to zbytečné hraní bez většího užitku.
Plusy

  •  auto vypadá celkově lépe
  •  nižší spotřeba diod oproti žárovkám
  •  vyšší životnost diod, pravděpodobně již nikdy více nebude potřeba na ně šáhnout
  •  rychlejší nástup brzdových světel
Mínusy
  •  hodně zblízka to díky nepovedenému lepení nevypadá nic moc
  •  výsledek nestojí za investovaný čas/peníze
  •  možné problémy s policií/stk

7.2.2007 Aktualizace po delším používání světel - zkušenosti:
- je potřeba tam dodelat odrazky, i když světla mají tu odraznou plochu, není červená, řešení nejjednodušší je koupit červené samolepící odrazky, bohužel tím jde design této úpravy do kytiček, ale bezpečnost má přednost
- druhá zásadní zkušenost je nabita občasnými jízdami za svým vozidlem, právě výhoda "rychlého" rozsvícení diod se mi zdá v praxi nevýhodou, protože rozsviceni brzd málo zřetelné, v další verzi bych volil buď výraznější diferenciaci místa, nebo světelného toku mezi oběma světly (obrysovým,brzdovým) pro zřetelnější brzdová světla

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (59):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů