|
27. března 2006Bílá zadní světla pro Feliciia zástavba Led diodSpokojenost jak to už bývá netrvala dlouho, asi po dvou třech dnech
se mi začalo zdát, že jedna část obrysového světla už nesvítí tak
červeně, tedy spíš růžově jako předtím. Nezdálo. Po letmém pohledu bylo
jasno, 5W obrysová žárovka z nějakého důvodu ztratila část své červené
vrstvy a svítila tak do oranžova. Tak jsem ji hned vyměnil a pohoda. Asi
tak za dva týdny jsem opět šel okolo zapnutých světel, už bylo jasno nebyla
to náhoda, tak jsem vyndal všechny žárovky, ty červené obrysové jsou obě
dvě na vyhození, příčinou je teplota žárovky která ničí lak. Jinak řečeno
životnost těchto „červených“ žárovek je asi 20hodin provozu, což při povinném
denním svícení je pár dní. Udělalo se to postupně na všech 7mi žárovkách
co tam byly, takže možná vadná série, jenže pak jsem viděl v okolí další
dvě Feldy, které mají stejná světla a svítily naprosto stejně mizerně,
to už se pomalu nedá nazvat ani růžovou, to je pomalu do žluta, takže to
není vada série. Hledání náhrady nabralo jasný směr, běžně v prodeji se
dají sehnat ledžárovky a to včetně těch 21/5W, ceny se však velmi liší
první prodejce je nabízel za cca 200kč/ks, při hledání se mi podařilo najít
prodejnu, kde se dají sehnat za 70/ks. Po montáži však opět přišlo vystřízlivění,
z plochy která je normálně osvětlena tj. asi 18x10cm byl osvětlen asi tak
5cm kroužek a vypadalo to úděsně. Jediné plus, červená byla opravdu červená,
ale jak výkon, tak osvětlení plochy bylo naprosto nedostačující.
Poslední možností je vždy vlastní výrobek, jak jinak. Začal jsem od
jednoduchého nákresu, pro pokrytí plochy jsem došel k dvaceti diodám na
světlo a pro dostatečný výkon jsem zvolil vhodné autoled, zmiňovat výhody
autoled oproti užití nějakých vysocesvítívých „obyč“ diod nemá smysl, prostě
proto že cena je v podstatě ta samá a už jen samotná zvýšená odolnost mechanické
montáže (díky 4 nožičkám, místo 2) je k nezaplacení. Diody jsem rozvrhnul
počtem a umístěním tak, aby při obrysovém světle byla nasvícena celá plocha
s menší intenzitou (diody s větším vyzařovacím úhlem a menší svítivostí)
a při brzdovém světle se značně zvýšila intenzita ve spodní polovině světla
(diody s malým vyzařovacím úhlem a vysokou svítivostí). Nechtěl jsem se
příliš namáhat a tak jsem pro osazení použil univerzální vrtaný plošný
spoj, z vnější strany jsem ho nastříkal stříbrnou barvou, takže ve světle
není vidět přechod mezi parabolou a deskou. Zbýval vyřešit poslední problém,
problém napájecího napětí diod. Ideální by byl nějaký pulzní transformátor
a pěkně stabilizované napětí, narážím na málo prostoru a cenu. Tak risknu
to, že svítivost prostě bude úměrná napětí v síti a reguluji pouze
odpory, spočítám je na cca 13,5V a testuji jak to bude svítit na řekněme
11,5V z akumulátoru, na stole všechno vypadá dobře. Demontuji tedy opět
světla a odlepím kryty, opět nastane čas destrukce, tentokrát průhledného
plexi, které směruje paprsky žárovek, to je teď již nežádoucí, navíc prostě
stojí v cestě. Plošný spoj zaříznu na míru a v rozích samořeznými šrouby
připevním, šrouby pak tavným plastem zajistím, aby je náhodou nenapadla
nějaká nekalá uvolňovací činnost. Chvíle uvažování jak k rozvodu přidělat
vodiče, rozhodoval jsem se mezi provrtáním a očkem na kabel a připájením,
nakonec jsem si řekl nejdřív zkusím pájku a když to nepůjde, vrtat se dá
vždy. Se silnou pájkou a pájecí kapalinou se dá pájet i na ten „plechový“
rozvod k žárovkám. Pak už jen vyzkoušet zda vše chodí a opět přilepit kryty.
Po montáži do auta následuje opět zkouška a vše funguje jak má. Zbývá už
tedy udělat jen nějaké běžné testy. Měření luxmetrem pro porovnání svítivosti
se nepodařilo, protože okolní světlo (v noci) dovolilo měření maximálně
z metru a to byly výsledky celkem neprůkazné. Tak jsem přistoupil k jednoduššímu
testu, dvě Felície vedle sebe a posuzoval subjektivně ze vzdálenosti 50
a 100 metrů ve dne i v noci, ve všech čtyřech případech mají podle mého
soudu diodová světla co se týká světelnosti, rozpoznatelnosti lehce navrch.
Ještě jsem se zabýval tím, nakolik takto upravené světlo může oslňovat,
brzdová světla bohužel ano, ale asi tak stejně jako normální brzdová světla.
Pokud mám tedy celkově zhodnotit přestavbu světel na bílá a zástavbu
led světelného zdroje, tak znovu bych se do toho už nepouštěl, je to zbytečné
hraní bez většího užitku.
7.2.2007 Aktualizace po delším používání světel - zkušenosti:
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|