|
23. května 2006
Oprava mlhového světlau Felicie Článek je určen pro "začátečníky" zdatní opraváři to jistě znají
nazpaměť.
Bolestí staršího typu Felicie jsou mlhovky které často dostanou "zásah".
Není však třeba poškozenou mlhovku zahazovat a hned draze kupovat novou.
V potřebách autodílů se za cenu kolem sto korun dá sehnat náhradní sklo,
čož je většinou jediná poškozená součást. Opravu provádíme co nejdříve
po poškození. Pokud zůstane sklo dlouhodobě rozbité, dovnitř pak nadměrně
vnikají nečistoty, voda, vlhkost a rychle se pak ničí parabola. Celá oprava
trvá cca hodinku práce (tmel však tvrdne několik hodin). Nejdříve opatrně
plochým šroubovákem vypáčíme kryt mlhovky. Je vcelku jedno odkud začneme,
kryt drží na čtyřech plastových zoubcích ve všech okrajích. Po vyndání
krytu vidíme tři křížové šrouby.
Šroub se zelenou šipkou slouží k seřizování sklonu mlhovky (směrově
seřiditelná není). Dva šrouby umístěné na bocích(červené šipky), ve středu
mlhového světla, drží světlomet v nárazníku. Oba tyto šrouby vyšroubujeme.
Zde je první možný zádrhel, šrouby nemusí jít vyšroubovat. Pokud tomu tak
je, nemá cenu zde používat nějaký sprej (WD, šroubík apod), k závitu šroubu
se nedostane. Nejjednodušší možnost je pak hlavu šroubu odvrtat a po vyndání
mlhovky se dostaneme k odhalenému tělu šroubu (cca 8mm) což stačí pro uchopení
do sika kleští apod. také již potom si lze pomoci nějakým sprejem. Při
vyndavání mlhovky odpojíme dva konektory faston.
Vyndáme žárovku aby nedošla další manipulací nějakého poškození a nedotýkame
se přitom jako u všech halogenových žárovek skleněné části.
Mlhovku si odneseme na nějaký pracovní stůl, aby se nám lépe dělalo,
rozložíme pod ní noviny, nebo něco podobného, protože není jisté zda se
nám podaří sklo vyndat aniž by se část vysypala. Způsob vyndání skla z
plastového lemu záleží na typu poškození skla. V případě poškození jako
je na fotce (dvě cca půlky) šlo sklo bez dalšího rozbití vyndat tímto způsobem:
malým plochým šroubovákem vraženým mezi plast a sklo se sklo místně nadzvedlo
od plastu asi 3mm, pak šel obvod skla objet nožem na koberce a půlka skla
byla asi za minutu venku, stejně tak šla druhá půlka. Při větším poškození
si dovedu představit, že je vyndavání skla daleko pracnější.
Dále očistíme plastový profil U v plastu od zbytků tmelu (lepidla)
opět se osvědčil nožík na koberce a plochý šroubovák. Nyní máme dobře
přístupnou parabolu. Parabolu vyčistíme pokud je hodně zanesená nejdříve
vodou a pak např. lihem a vyleštíme. Paraboly jsou poměrně kvalitní, takže
i u 10 let starých felicií je není potřeba měnit, nebo opravovat. Odmastíme
také okraj nového skla. Nyní použijeme vhodné lepidlo, jaké je po ruce,
nejlepší je samozřejmně k tomu určený tmel, velké balení (kterého se nespotřebuje
ani desetina) stojí kolem 100kč. Lze také použít tavný plast,viděl jsem,
že to drží přilepené i chemoprénem, to bych však už nedoporučoval. Přilepené
sklo resp. lepidlo/tmel necháme zaschnout podle návodu výrobce, u tmelu
jsou to řádově hodiny (až 24hodin). Jen malá odbočka, s vozidlem bez mlhového
světla lze jezdit, jen doporučuji nechat šrouby v závitech, aby se do závitů
např. při dešti nedostaly nečistoty. Po zaschnutí, namontujeme zpět do
světlometu žárovku, připojíme konektory faston a přišroubujeme mlhovku
dvěma křížovými šrouby. Kryt zatím nenasazovat, nandáme ho až po seřízení
světla. Článek o šeřizování mlhových světel najdete zde.
Po seřízení už jen zaklapneme rámeček a vše je hotovo...
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|