ŠKODA techweb [homepage]
Světla
23. května 2006

Oprava mlhového světla

u Felicie


Článek je určen pro "začátečníky" zdatní opraváři to jistě znají nazpaměť.
Bolestí staršího typu Felicie jsou mlhovky které často dostanou "zásah". Není však třeba poškozenou mlhovku zahazovat a hned draze kupovat novou. V potřebách autodílů se za cenu kolem sto korun dá sehnat náhradní sklo, čož je většinou jediná poškozená součást. Opravu provádíme co nejdříve po poškození. Pokud zůstane sklo dlouhodobě rozbité, dovnitř pak nadměrně vnikají nečistoty, voda, vlhkost a rychle se pak ničí parabola. Celá oprava trvá cca hodinku práce (tmel však tvrdne několik hodin). Nejdříve opatrně plochým šroubovákem vypáčíme kryt mlhovky. Je vcelku jedno odkud začneme, kryt drží na čtyřech plastových zoubcích ve všech okrajích. Po vyndání krytu vidíme tři křížové šrouby.

Šroub se zelenou šipkou slouží k seřizování sklonu mlhovky (směrově seřiditelná není). Dva šrouby umístěné na bocích(červené šipky), ve středu mlhového světla, drží světlomet v nárazníku. Oba tyto šrouby vyšroubujeme. Zde je první možný zádrhel, šrouby nemusí jít vyšroubovat. Pokud tomu tak je, nemá cenu zde používat nějaký sprej (WD, šroubík apod), k závitu šroubu se nedostane. Nejjednodušší možnost je pak hlavu šroubu odvrtat a po vyndání mlhovky se dostaneme k odhalenému tělu šroubu (cca 8mm) což stačí pro uchopení do sika kleští apod. také již potom si lze pomoci nějakým sprejem. Při vyndavání mlhovky odpojíme dva konektory faston.

Vyndáme žárovku aby nedošla další manipulací nějakého poškození a nedotýkame se přitom jako u všech halogenových žárovek skleněné části.
Mlhovku si odneseme na nějaký pracovní stůl, aby se nám lépe dělalo, rozložíme pod ní noviny, nebo něco podobného, protože není jisté zda se nám podaří sklo vyndat aniž by se část vysypala. Způsob vyndání skla z plastového lemu záleží na typu poškození skla. V případě poškození jako je na fotce (dvě cca půlky) šlo sklo bez dalšího rozbití vyndat tímto způsobem: malým plochým šroubovákem vraženým mezi plast a sklo se sklo místně nadzvedlo od plastu asi 3mm, pak šel obvod skla objet nožem na koberce a půlka skla byla asi za minutu venku, stejně tak šla druhá půlka. Při větším poškození si dovedu představit, že je vyndavání skla daleko pracnější.
Dále očistíme plastový profil U v plastu od zbytků tmelu (lepidla) opět se osvědčil nožík na koberce a plochý šroubovák.  Nyní máme dobře přístupnou parabolu. Parabolu vyčistíme pokud je hodně zanesená nejdříve vodou a pak např. lihem a vyleštíme. Paraboly jsou poměrně kvalitní, takže i u 10 let starých felicií je není potřeba měnit, nebo opravovat. Odmastíme také okraj nového skla. Nyní použijeme vhodné lepidlo, jaké je po ruce, nejlepší je samozřejmně k tomu určený tmel, velké balení (kterého se nespotřebuje ani desetina) stojí kolem 100kč. Lze také použít tavný plast,viděl jsem, že to drží přilepené i chemoprénem, to bych však už nedoporučoval. Přilepené sklo resp. lepidlo/tmel necháme zaschnout podle návodu výrobce, u tmelu jsou to řádově hodiny (až 24hodin). Jen malá odbočka, s vozidlem bez mlhového světla lze jezdit, jen doporučuji nechat šrouby v závitech, aby se do závitů např. při dešti nedostaly nečistoty. Po zaschnutí, namontujeme zpět do světlometu žárovku, připojíme konektory faston a přišroubujeme mlhovku dvěma křížovými šrouby. Kryt zatím nenasazovat, nandáme ho až po seřízení světla. Článek o šeřizování mlhových světel najdete zde. Po seřízení už jen zaklapneme rámeček a vše je hotovo...

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (6):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů