ŠKODA techweb [homepage]
Karosérie
5. června 2006

Vyndavání koberce pro čištění

u vozidel Škoda Felicia


Řidiči,majitelé aut občas dojdou k nutnosti řešit neobvyklý problém. Jedním z těch, které dříve nebo později potkají snad každého je čištění vozidla po nějakém větším znečištění. Vmém případě to byl pejsek, který ležíc u nohou spolujezdce vykonal svojí (malou)potřebu. Bohužel ve vozidle nebyly gumové koberečky a díky tomu se to zjistilo, až když se vozidlem začal po několika týdnech šířit zápach, který znemožňoval vozidlo používat.
V prvním kole jsem se snažil vyčistit koberec všemožnými prostředky přímo ve vozidle, voda s práškem, jarem, všemožné čistící prostředky, které, div že nerozežraly koberec a zápach maximálně překryly. Samožřejmně ani pěnové vytírání koberce nepomohlo.  Po asi čtyřech hodinách marného snažení, jsem již bezradný použil čistou vodu, pod tlakem střikanou do koberce (něco jako menší wapka). Výsledek se dostavil, po asi tak pěti kbelících vysbírané vody již barva nebyla žlutá ale téměř čistá. Výsledek byl ale totálně mokrý koberec, proto jsem vysunul plastový práh a pod koberec dal dřevěné špalíčky, aby šel vzduch i pod koberec. Koberec uschnul asi za tři dny, filc umístěný zespoda koberce však vodu dokonale nasákl a i po týdnu byl zcela mokrý a začal zapáchat sám o sobě. Přestal jsem věřit na jednoduché řešení a vzal to od podlahy, doslovně.
Postup vyndavání předního koberce je následující: popis se liší v oblasti středního panelu podle provedení/výbavy, popisována je výbava GLX se středovým panelem až k řadící páce. Na konci krytu ruční brzdy, v malém kaslíku, vypáčíme krytku a odšroubujeme šroub.Za řadicí pákou vypáčíme kryt kde jsou osazeny spínače elektrického ovládání oken, odpojíme konektory, a vyšroubujeme šroub a také matku pod ním. Kožený návlek okolo řadicí páky převlékneme z konzoly.


Vyndáme vnitřní část z tmavšiho plastu. Uvolníme dvě matky pod autorádiem. Vyndáme středový panel(nutno manipulovat s řadicí pákou do vhodné polohy).Vyndáme při zatažené ruční brzdě zadní plastový panel.
Oba vnitřní plastové kryty prahů nadzvedneme v přední části a jak u řidiče, tak u spolujzdce uvolníme šroub bočního plastového krytu, oba kryty vyndáme. Poslední co musíme vyndat jsou obě přední sedačky. Pro lepši manipulaci sundáme opěrky hlavy.


Sedačky posuneme úplně dozadu a pomocí klíče (IMBUS 6) uvolníme dva přední šrouby, pro každou sedačku. Sedačky posuneme zcela dopředu a vyšroubujeme tři zadní šrouby imbus, vždy jeden na vnější straně a dva na vnitřní. Pak lze sedačky vyndat z vozidla.


Koberec pak již není pod ničím držen, doporučuji začít s vyndaváním u řidiče pod pedály, zde se s ním manipuluje obtížněji. Po vyndání koberce z vozidla je možno, pokud je to potřeba oddělit tlumící "filc" od koberce, po samostatném vyčištění je lze opět bodově slepit, vřele to doporučuji, přotože vypráním se trošku natáhl a přečnival by někde asi tak o 5cm....
Myslím že zmiňovat se o samotném čištění nemá přiliš smysl, v okamžiku kdy je koberec ven z vozidla, je čištění již hračkou. Koberec je vyschlý hodně rychle, během hodin. Filc však schne, zvláště pokud není perfektně vyždímán, až dny...
Takže zatím lze namontovat sedačky zpět a jezdit bez koberce, montáž je obrácená k demontáži, u sedaček začínáme šrouby v zadní části, žádné záludnosti vás nečekají.

Přestože to vypadá "hrozně" celá demontáž koberce z vozu trvala 35 minut. Tedy demontáž koberce, pořádné vyprání a montáž trvaly celkem sotva třetinu času co pokusy o čištění ve vozidle předtím...

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (17):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů