|
18. října 2006
Xenony potřetíaneb jak dostat bixenony do Felicie Je to již poměrně dávno, co jsem psal poslední článek o "xenonech",
za tu dobu jsem se samozřejmně k něčemu opět připletl, takže navazuji na
předešlé články dalším vývojovým stupněm. Nečekejte žádný návod a výkresy,
celé to byla zástavba adhoc s řešením problémů podle potřeby. Snažil jsem
se dostat bixenony a kompaktním čočkovém provedení do Felicie. Samožřejmně
ne jen tak, mělo to pár pravidel, první, co nejméně narušit původní okoli,
tj. zabudovat je do původních světlometů a druhé, co nejméně zasahovat
do elektroinstalace vozidla. Jen pro přesnost jednalo se o starší typ Felicie
(do rv.97) ten má světlomety menší než nový model. Pro začátek jsem si
zajistil co jsem uznal za potřebné, dvě jednotky P.E.S. včetně veškeré
elektroniky a elektroinstalace a také jejich servoovládání a to včetně
směrového - tedy směrového naklápění podle natočení volantu.
Hned jak byly světlomety venku bylo jasné, že největší problém bude
s místem. Celek je velice kompaktní, a proto je problém s jakoukoliv úpravou.
Pro začátek jsem světlomet rozebral na prvočinitele. Začal experimentovat
s tím, jak jednotku včetně serv s rámem tam nacpat, usoudil jsem, že Titanik
prostě na Vltavu nedostanu :( ze světel by při této úpravě zůstal prakticky
jen část od držáku dopředu tj. asi tak 2cm po obvodu... Na tak radikální
úpravu jsem neměl náladu, takže jsem trošku ubral a "PSI" vyndal z rámů
a serv a hned to vypadalo s prostorem daleko lépe, vlastně hlavní problém
byl s hloubkou. Vyhozením rámu z plánu nastal ale další problém, předpokládaný
způsob uchycení se musel změnit, hlavně vzhledem k způsobu naklápění. Nejjednodušší
bylo použít původní systém, tedy systém naklápění původního reflektoru,
přes hydrokorektor. Použil jsem původní systém uchycení přes silentbloky
a místo reflektoru zde přimontoval držák a krycí plech. Krycí plech byl
jednoduše udělán tak že jsem obkreslil původní reflektory. Jednotky máme
tedy umístěné, naklápění funguje, protože naštěstí je těžiště vhodně umístěno.
Zadní část jsem kompletně odřízl, celý tubus je z něčeho jako laminát,
ale v méně pevném provedení, u Helly asi šetřili. Výhoda je tak pro nás,
celou zadní část uděláme novou z laminátu. Pak nastává logicky další problém,
vzhledem k nerozebiratelnosti je nutné vyřešit bezporuchovost obrysového
osvětlení. Vybral jsem 10mm bílé led s vysokou svítivostí a vcelku velkým
vyzařovacím úhlem. Obrysovky tak máme doživotně vyřešené. V elektroinstalaci
jsem použil osvědčené ovládání přes relátka a diody s kondenzátorem, a
celou elektroniku přidělal z vnejšku na světlomet. Sice tak trošku ztloustnul,
ale ničemu v okolí nevadi, jediné co je potřeba přivést další napájení,
celá elektronika je tak ale vystavena povětrnostním vlivům, proto jsem
ji zalil do plastu. Místo skla pak samozřejmně přijdou čiré kryty, ty už
ale nejsou držené sponami, ale lepené, takže každé případné rozebíraní
je složitější. Seřízení probíhalo, vzhledem k stejnému uchycení, stejně
jako u normálního světlometu, regulace sklonu fungovala také stejně.
A výsledek?
Bixenony se na feldě opravdu často nevidí :-)
Možná to ještě pro lepší vzhled chtělo dát čiré překryty i blinkrům,
na to už ale nedošlo. Jinak dost lidí se za tím autem otáčelo, hlavně asi
proto, že ty světla tam vzhledem k zástavbě do originálu moc nevyčnívaly.
Policisté s touto úpravou stavěli třikrát, dvakrát s úsměvem a jednou to
řešili upozorněním.
Pro rýpaly (kteří mají pravdu) úprava je to samozřejmně neschválená
a prakticky nemá co na silnici dělat, no ona už taky, než jsem stihl napsat
článek, nejezdí...
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|