ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
17. března 2008

Kontrolky v přístrojovém štítu Š 136

a jejich výměna za LED


Zdravím všechny příznivce Škodovek, zvláště těch s motorem vzadu.

Jedna z prvních úprav, kterou jsem řešil na svém červeném autíčku Š 136 GL, byla výměna kontrolek v přístrojovém štítu. Jejich světlo bylo mdlé, bledé, nevýrazné, v případě osvětlení štítu sluníčkem nebylo světlo kontrolek prakticky vidět.

Jak silné žárovky v kontrolkách Š 136 vlastně jsou a v čem jsou „zasunuty“, není podle literatury jednoznačné. Návod k obsluze a údržbě Š 105 – 136 (vyd. XVIII / 1987) uvádí pro všechny typy škodovek žárovky 2 W a patice BA 9s, podobně jako Jerzy Jalowiecki ve své knize „Š 105 / 120 / 130, Garde, Rapid“. Naproti tomu Mario René Cedrych v knize „Aby jezdily i v roce 2000“ uvádí pro typ Š 136 (od počátku výroby) žárovky 1,2 W, tzv. bezpaticové. Osobně se přikláním k poslednímu zdroji, neboť v mém voze skutečně byly žárovky 1,2 W - takové malé baňky zasunuté svými ohnutými kontakty do „pouzder“, která byla vložena a pootočena ve zdířkách tištěného spoje přístrojového štítu (nevím jen, proč se těmto pouzdrům neříká patice, a celý systém je nazýván bezpaticový).

Nejprve mě tedy napadlo dát do pouzder silnější žárovky, než ty původní 1,2 W. To prakticky možné nebylo, silnější žárovka se do pouzdra nevejde. Vyměnit celé pouzdro za takové, které tvoří jeden celek se silnější žárovkou, také možné nebylo, tentokrát nepasovalo pouzdro do zdířky a kontaktů v tištěném spoji přístrojového štítu.

Nakonec jsem žárovky v původních pouzdrech nahradil LED. Zakoupil jsem příslušný počet LED (průměr 5 mm, čiré pouzdro, vysoce svítivé – kolem 5000 mcd, barva po rozsvícení červená, oranžová, zelená, modrá) a stejný počet rezistorů. Volbu odporu rezistorů jsem nechal na prodavači, chtěl jsem takové, aby po zapojení LEDky s rezistorem do série tento systém vydržel napětí 15 V. Rezistory jsem kupoval nadvakrát, pokaždé byly jinak barevně značené. Podle kódů jsem zjistil, že jedny by měly mít odpor 640 ohmů ty druhé 2200 ohmů. Fungují obojí.

Jeden drátek LEDky jsem zkrátil na asi 5 mm, stejně tak jeden drátek rezistoru, tyto zkrácené konce jsem přidržel vedle sebe a opatrně spájel. Podotýkám, že je jedno, který kontakt se zkrátí na LEDce (zda katodový nebo anodový) a který na rezistoru. Nyní jsem druhý drát rezistoru zkrátil tak, aby délka obou kontaktů byla stejná. Poté jsem oba kontakty na třikrát „složil“ směrem k LEDce tak, aby jejich délka byla opět přibližně stejná. Viz obrázek.


LED s rezistorem

Těmito „složenými“ kontakty jsem LEDku opatrně zasunul do pouzdra mezi měděné plíšky tak, aby se kontakty plus a mínus vzájemně nedotýkaly. Pro zpevnění a odizolování jsem doprostřed pouzdra mezi plíšky nakonec zasunul kousek zápalky. S tímto je třeba si poněkud pohrát, aby LEDka v pouzdru držela a přitom aby se kontakty plus a mínus nedotýkaly. Ještě před další montáží do přístrojové desky doporučuji ověřit funkčnost součástky připojením ke zdroji 15 V (pokud by LEDka nesvítila, zkuste nejprve prohodit kontakty zdroje).

Takto připravené pouzdro i s LEDkou jsem vložil do příslušné zdířky v tištěném spoji, pootočil a zapnul daný spotřebič. Pokud se LEDka nerozsvítí, je třeba pouzdro vyndat a otočit o 180 stupňů (nyní už na polaritě záleží, spálení možné není, LEDka při opačném zapojení prostě nesvítí).

Jelikož LEDka je spíše bodový zdroj světla, jako poslední, s čím jsem si musel vyhrát, bylo „vycentrování“ světla v kontrolce. Takže vložit a pootočit pouzdro ve zdířce (polarita už je vychytaná), zapnout spotřebič, v případě „šikmého“ svícení pouzdro vytáhnout, LEDku v pouzdru opatrně kousek vyhnout požadovaným směrem, vložit zpět a tak dokola, až LEDka svítí uprostřed kontrolky. Samozřejmostí u těchto manipulací je mít povytažený přístrojový štít a přívodní kabely zapojené.

Výše popsaným postupem jsem s jedinou výjimkou nahradil všechny žárovky v kontrolkách: červenými LEDkami dobíjení, mazání a brzdový systém, oranžovými rezervu paliva, vyhřívání zadního skla a zadní mlhovku, zelenými směrovky, modrou dálková světla. Onou výjimkou byla kontrolka obrysových a potkávacích světel, kde jsem nechal původní žárovku 1,2 W. Důvod byl ten, že při jízdě ve tmě kontrolka s výše popsanou zelenou LEDkou příliš oslňovala. Modrá LEDková kontrolka dálkových světel, jejíž intenzita je rovněž dost vysoká, se nepoužívá tak často, a navíc je z mého pohledu řidiče schována za volantem (ač by neměla být, že?).

Nahrazování žárovek bílými LEDkami nedoporučuji, kontrolky pak nesvítí barevně ale bíle. Žárovky osvětlení přístrojového štítu rovněž nedoporučuji nahrazovat bílými LEDkami, neboť rozptýlené světlo klasických žárovek je v tomto případě zcela vyhovující a dostačující.

Výše popsané zapojení mi funguje téměř rok bez jakýchkoliv problémů a k naprosté spokojenosti.

Poznámky redakce:

  • Při koupi LED je možné vybrat typ s vyšším vyzařovacím úhlem a tím se vyhnout „centrování“ LED.
  • Není vhodné nahrazovat kontrolku dobíjení, protože slouží zároveň jako zátěž pro regulátor nabíjení.
  • Přepólování LED může způsobit její poškození, u hodně LED je uváděno maximální závěrné napětí 5 V.
  • Snížení jasu LED je možné použitím rezistoru s větším odporem, LED nebude tolik oslňovat.

Autor článku: Martas (Martin Repisky)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (11):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů