ŠKODA techweb [homepage]
Světla
16. listopadu 1999

Směrová světla

v přední části vozu Š105-Rapid


Přední směrové světlomety  u vozidel Š105 - Rapid jsou dvou typů. Starší provedení kdy byly směrová světla v nárazníku bylo od roku 1984 nahrazeno provedením se směrovými světly po boku hlavních světel.


Na obrázku je vlevo starší provedení, vpravo novější.
Starší typ je schodný s přednímy směrovými světly z vozidel Š100/110 a je nerozebiratelný. Tyto svítilny byly použity ve dvou typech nárazníků a to železných pochromovaných a na prepregových náraznících, které se montovaly na mezitypy (83´). Svítilna je přimontována jedním šroubem k profilovanému nárazníku za plastem, nebo k nárazníku samotnému. Původně bylo zemnění vedeno přímo svítílnou, toto řešení však není spolehlivé, proto doporučuji použít objímky žárovky, které mají konektor i na zem a zem přivést kabelem z spolehlivého kontaktu. Umístěním v nárazníku svítilny hodně trpěly povětrnostními vlivy, stějně jako klakson se přestěhovaly výše. Umístěním světel k hlavním světlům odpadla mimo jiné například vyjímka na směrová světla umístěná níž než povoluje zákon. Také viditelnost světel se zlepšila. Nový typ směrového světlometu je rozebiratelný a má vyměnitelné předni "sklo". Celkově má však tato konstrukce jednu chybu, matky od šroubů, které drží přávě čelní kryt jsou v plastu a pokud šroub za roky mírně zrezne a nejde snadno povolit, což je logické, začne se matka v plastu protáčet, matka bohužel není ze zadní strany přístupná, takže v takovémto případě zbývá pouze šroub vyrvat nebo odvrtat. Obvykle však není sundavání krytu nutné, žárovku 21W (21W u všech blinkrů starých i nových) je možné vyměnit i ze zadní strany, stejně tak je to možné i zepředu, pokud se vám podaří šrouby povolit. Samotné směrové světlo je přiděláno na dvou šroubech do stěny chladiče. Přední maska je uchycena dvěma šrouby v tělese směrového světla. Pokud přemýšlíte o zlepšení svého vozidla s použítím nových směrových světel koukněte se do rubriky karoserie / přestavba.

Na obrázku je vidět montážní komplet předního směrového světla nového typu a bočního směrového světla.
Současně se zavedením předních směrových světel vedle hlavních světel se začaly montovat i boční směrové svítilny. Tato změna byla nutná pro mezinárodní předpis EHK 48, který udává, že v třetině délky osobního vozidla by mělo být umístěno boční směrové světlo.Současně se zavedením tohoto směrového světla byl upraven i sdružený přepínač Lukas, umístěný pod volantem, kde přibyl další vývod právě pro boční světla. Svítilna samotná se skládá ze dvou dílů a dvou těsnění, jak je názorně vidět na obrázku. Výměna 4W žárovky je možná po odšroubování vnějšího krytu.

Zapojení směrových světel:
 - přední směrová světla černý kabel
 - boční levé černý kabel
 - boční pravé červený kabel

Na závěr ještě jedna malá zajímavost o které zatím třeba ještě nevíte,

občas jsou k vidění a sehnání tyto průhledné kryty předních směrových světel, které dávají vozidlu podobný vzhled jako mají například Felicie. Při jejich použití je nutné zárověň použít barevné - oranžové žárovky, z typu Favorit, nebo Felicia.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (35):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů