|
16. listopadu 1999
Směrová světlav přední části vozu Š105-Rapid Přední směrové světlomety u vozidel Š105 - Rapid jsou dvou
typů. Starší provedení kdy byly směrová světla v nárazníku bylo od roku
1984 nahrazeno provedením se směrovými světly po boku hlavních světel.
Na obrázku je vlevo starší provedení, vpravo novější.
Starší typ je schodný s přednímy směrovými světly z vozidel Š100/110
a je nerozebiratelný. Tyto svítilny byly použity ve dvou typech nárazníků
a to železných pochromovaných a na prepregových náraznících, které se montovaly
na mezitypy (83´). Svítilna je přimontována jedním šroubem k profilovanému
nárazníku za plastem, nebo k nárazníku samotnému. Původně bylo zemnění vedeno
přímo svítílnou, toto řešení však není spolehlivé, proto doporučuji použít
objímky žárovky, které mají konektor i na zem a zem přivést kabelem z spolehlivého
kontaktu. Umístěním v nárazníku svítilny hodně trpěly povětrnostními vlivy,
stějně jako klakson se přestěhovaly výše. Umístěním světel k hlavním světlům
odpadla mimo jiné například vyjímka na směrová světla umístěná níž než
povoluje zákon. Také viditelnost světel se zlepšila. Nový typ směrového
světlometu je rozebiratelný a má vyměnitelné předni "sklo". Celkově má
však tato konstrukce jednu chybu, matky od šroubů, které drží přávě čelní
kryt jsou v plastu a pokud šroub za roky mírně zrezne a nejde snadno povolit,
což je logické, začne se matka v plastu protáčet, matka bohužel není ze
zadní strany přístupná, takže v takovémto případě zbývá pouze šroub vyrvat
nebo odvrtat. Obvykle však není sundavání krytu nutné, žárovku 21W (21W
u všech blinkrů starých i nových) je možné vyměnit i ze zadní strany, stejně
tak je to možné i zepředu, pokud se vám podaří šrouby povolit. Samotné
směrové světlo je přiděláno na dvou šroubech do stěny chladiče. Přední
maska je uchycena dvěma šrouby v tělese směrového světla. Pokud přemýšlíte
o zlepšení svého vozidla s použítím nových směrových světel koukněte se
do rubriky karoserie / přestavba.
Na obrázku je vidět
montážní komplet předního směrového světla nového typu a bočního směrového
světla.
Současně se zavedením předních směrových světel vedle hlavních světel
se začaly montovat i boční směrové svítilny. Tato změna byla nutná pro
mezinárodní předpis EHK 48, který udává, že v třetině délky osobního vozidla
by mělo být umístěno boční směrové světlo.Současně se zavedením tohoto
směrového světla byl upraven i sdružený přepínač Lukas, umístěný pod volantem,
kde přibyl další vývod právě pro boční světla. Svítilna samotná se skládá
ze dvou dílů a dvou těsnění, jak je názorně vidět na obrázku. Výměna 4W
žárovky je možná po odšroubování vnějšího krytu.
Zapojení směrových světel:
- přední směrová světla černý kabel
- boční levé černý kabel
- boční pravé červený kabel
Na závěr ještě jedna malá zajímavost o které zatím třeba ještě nevíte,
občas jsou k vidění
a sehnání tyto průhledné kryty předních směrových světel, které dávají
vozidlu podobný vzhled jako mají například Felicie. Při jejich použití
je nutné zárověň použít barevné - oranžové žárovky, z typu Favorit, nebo
Felicia.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|