|
16. listopadu 1999
Dvojvláknová zadní světlapro Š120 s horizontálnímy světly Ve starších vozidlech například Š1000MB, či Š1203 se používaly
v zadních skupinových svítilnách dvojvláknové žárovky. A někoho z
českých koumáků napadlo, jak by to vypadalo, pokud se použijí tyto dvouvláknové
žárovky v zadních světlech "novějších" vozů Škoda 120 s horizontálnímy
světly. Když jsem si toto vylepšení poprvé zabudovával do vozidla, tak
to bylo z čistě estetického důvodu, protože se mi to líbylo. Teď, když
jsem o tom začal psát článek, tak jsem se začal zajímat i o jiné aspekty.
Zjistil jsem, že to možná ten český koumák pouze okoukal, protože takto
dělaná světla má např. Peugeot 405, kdy má dvě obrysové žárovky vedle sebe
(ve dvou svítilnách) a obě fungují zároveň i jako brzdové. Pokud se zabývám
legálností těchto úprav tak samozřejmně že nejsou povolené jako jakýkoliv
jiný zásah do vozidla, ale podle mého soudu spíše bezpečnosti provozu přidávají,
protože pokud mi přestane svítit jedna obrysová žárovka, tak stále na té
straně vozu svítí alespoň ta druhá. Taktéž brzdová světla jsou tuplovaná,
takže je nelze přehlédnout.
Na obrázku je dvouvláknová
žárovka 5/21W.Pro zajímavost, větší vlákno je 5W, menší 21W.
Tato žárovka tedy může suplovat svým příkonem obrysové a brzdové světlomety,
zapojení kterým se budu zabývat, předpokládá umístění dvou těchto žárovek
na každou stranu vozidla, kdy při zapnutých obrysových světlech svítí 4x5W
a při brzdových světlech 4x21W. Problém při připojení je s paticí, původní
vozy, které měli aplikované tyto žárovky, měli patice integrální ve světlometu
a nelze je tedy použít pro naše účely, bohužel v současné době mi není
známo, že by se na trhu vyskytovala patice vhodná pro toto použití. Proto
je nutné patici vyrobyt, zručnému mechanikovi výroby (předělání) čtyř patic
pro zadní světla zabere tak 2 hodiny času. Jinou možností je patici použít
pouze jako držák žárovky a uzemnění a oba vodiče světel připájet přímo
na žárovku, tato verze však sebou nese nevýhodu nemožnosti výměny žárovky
v polních podmínkách, nebo je nutno upravit elektroinstalaci na konektory
a mít jednu žárovku s napájenými kabely připravenou. Dále je nutno namontovat
další kabely pro žárovky a to tak, že na každé straně vozidla od obrysového
natáhneme ještě jeden kabel k brzdovému a naopak. Zda výsledek stojí za
tu námahu posuďte sami.
Na obrázku jsou rozsvícené
obrysové světla.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|