19. listopadu 1999
Spojkyvozidel Š105-136
Funkce
Funkce spojky je velice jednoduchá je to mezikus mezi motorem a převodovkou,
který ovlivňuje vzájemné předávání sil. Hlavním posláním je časově omezené
odpojování motoru (hnací síly) od ústrojí převodovky, tak aby v převodoce
mohly synchrony (takové brzdy) přizpůsobit rychlosti hřídelů tak aby mohl
být zařazen jiný rychlostní stupeň. Spojky všech motorů jsou v podstatě
stejné hnaný kotouč (lamela) je spojený s převodovkou a je mezi setrvačníkem
a přítlačným kotoučem tisknut pomocí vinutých pružin, nebo talířové pružiny.
Tento popis platí nejen pro celou řadu vozů Škoda, ale i pro zahraniční
vozidla která používají obdobného schématu, akorát používají výlučně talířové
pružiny.
Typy spojek
V celé výrobní řadě vozidel Škoda 105 - Rapid byly zastavovány dva
typy spojek. První typ má kotouč s vinutými pružinami a byl postupně mezi
rokem 82-84 nahrazen kotoučem s talířovou pružinou. Přesnější určení
roku kdy došlo k přechodu bohužel není možné, vzhledem k různým sestavám
převodovek spojek a motorů v daném období. Dále se spojky s talířovoou
pružinou dělí na spojky o prům. 180mm a o prům. 190mm. Zde je situace o
něco jasnější, přelomový byl rok 84, kdy se začaly montovat spojky o prům.190.
Tento typ spojky je výroby TAZ Trnava.
Na obrázku je vlevo starší typ spojky s vinutými pružinami, a vpravo
novější typ s talířovou pružinou.
Provozní funkce
Nad spojkovým pedálem je umístěn hlavní spojkový válec, ten má nádobku
na brzdovou kapalinu společnou se systémem brzd. Dále od hlavního válce
vede potrubí do zadní části vozidla, kde nad převodovkou končí pružným
zapojením hadicí v pracovním válci spojky. Tento pracovní válec spojky
vysouvá vypínací ústrojí, které přes ložisko tlačí na středpřítlačných
pák (nebo talíře) a tím uvolňuje přítlačný kotouč tak, že se může hnaný
kotouč volně otáčet.
Další články se budou zabývat přímo dvěma typy spojek.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|