ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
19. listopadu 1999

Spojky

vozidel Š105-136


Funkce
Funkce spojky je velice jednoduchá je to mezikus mezi motorem a převodovkou, který ovlivňuje vzájemné předávání sil. Hlavním posláním je časově omezené odpojování motoru (hnací síly) od ústrojí převodovky, tak aby v převodoce mohly synchrony (takové brzdy) přizpůsobit rychlosti hřídelů tak aby mohl být zařazen jiný rychlostní stupeň. Spojky všech motorů jsou v podstatě stejné hnaný kotouč (lamela) je spojený s převodovkou a je mezi setrvačníkem a přítlačným kotoučem tisknut pomocí vinutých pružin, nebo talířové pružiny. Tento popis platí nejen pro celou řadu vozů Škoda, ale i pro zahraniční vozidla která používají obdobného schématu, akorát používají výlučně talířové pružiny.

Typy spojek
V celé výrobní řadě vozidel Škoda 105 - Rapid byly zastavovány dva typy spojek. První typ má kotouč s vinutými pružinami a byl postupně mezi rokem 82-84 nahrazen  kotoučem s talířovou pružinou. Přesnější určení roku kdy došlo k přechodu bohužel není možné, vzhledem k různým sestavám převodovek spojek a motorů v daném období. Dále se spojky s talířovoou pružinou dělí na spojky o prům. 180mm a o prům. 190mm. Zde je situace o něco jasnější, přelomový byl rok 84, kdy se začaly montovat spojky o prům.190. Tento typ spojky je výroby TAZ Trnava.


Na obrázku je vlevo starší typ spojky s vinutými pružinami, a vpravo novější typ s talířovou pružinou.

Provozní funkce
Nad spojkovým pedálem je umístěn hlavní spojkový válec, ten má nádobku na brzdovou kapalinu společnou se systémem brzd. Dále od hlavního válce vede potrubí do zadní části vozidla, kde nad převodovkou končí pružným zapojením hadicí v pracovním válci spojky. Tento pracovní válec spojky vysouvá vypínací ústrojí, které přes ložisko tlačí na středpřítlačných pák (nebo talíře) a tím uvolňuje přítlačný kotouč tak, že se může hnaný kotouč volně otáčet.

Další články se budou zabývat přímo dvěma typy spojek.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (1):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů