|
26. listopadu 1999
Spojka talířováŠ130 Spojka s talířovou pružinou, tak zní přesný název této spojky, v průběhu
výroby se používaly dva její typy. Rozlišují se podle průměru, starší typ
průměru 180mm se montoval do 9/84. Novejší typ o průměru 190mm se montoval
od 9/84. Spojka je suchá třecí jednokotoučová, ovládaná kapalinovým převodem.
Talířová pružina má několik hlavních výhod pro které bylo původní konstrukční
uspořadáni změněno. Hlavní výhodou je jednoduchost a provozní funkčnost
s velkou spolehlivostí. Záměnou pružícího systému také došlo k změnšení
nutné ovládací síly na pedál a není už nutné seřízování pacek pružin. S
původní spojkou s vinutými přužinami je spojka s talířovou pružinou plně
záměnná.
Demontáž spojky
Než je možno začít s demontáží spojky je nutné vyndat motor z vozu,
možný eventuální postup při uvolnění převodovky a jejím vysunutí nedoporučuju,
je to náročnější a trvá to déle. Po vymontování motoru,
je celá spojka mimo vypínacího ústrojí na motoru - setrvačníku. Před
další demontáží přítlačného kotouče je nutné označit vzájemnou polohu tohoto
kotouče a setrvačníku, to je nutné pro zachování
vzájemného vyvážení. Dále je možno vyšroubovat všech šest šroubů držících
přítlačný kotouč. Po jejich vyšroubování je možno vyndat hnaný koutouč
- lamelu. To je také nejčastější důvod demontáže
spojky, výměna staré a už nefunkční lamely. Obložení je možné buď koupit
samostatně a nanýtovat na původní kotouč - nedoporučuji a nebo koupit celou
novou lamelu, tato varianta je vzhledem k ceně
lamely (cca 300 Kč) asi nejlepší. Opotřebení lamely je možno zjistit
meřením posuvným měřítkem, nová lamela má tloušťku 8,8mm a výrobce povoluje
maximální opotřebení na 6,9mm (průměr 190), u starší verze je to nový 8,8mm
a maximální opotřebení 7,3mm (průměr 180). Pokud je spojka (lamela) měněna
po 5ti a více letech je doporučeno také zkontrolovat vysouvací ložisko
spojky a případně ho vyměnit, vzhledem k jeho nepřistupnosti a ceně se
toto preventivní opatření jistě vyplatí.
Montáž spojky
Nandáme hnaný kotouč, poté nasadíme, dle označení, tlačný kotouč a
lehce chytneme šrouby do závitů, dále je nutno ustředit speciálním přípravkem
hnaný kotouč, tomuto přípravku se lidově říká "mrkev" a
jedná se v podstatě jen o jednoduchý vystřeďovací trn, stejný jako
ten který vychází z převodovky. Trn se nachá zasunut a šrouby se dotáhnou.
Nakonec se motor namontuje zpět do vozu.
V případě potřeby je možno provést ještě seřízení vypínací tyčky pracovního
válce spojky, tento postup je stejný pro obě dvě koncepce spojek a proto
je popsán ve zvláštním článku.
Na obrázku je talířová spojka průměru 190, ve středu je jasně viditelné
místo (čistý kov), kde zabírá vysouvací ložisko.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|