ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
26. listopadu 1999

Spojka talířová

Š130


Spojka s talířovou pružinou, tak zní přesný název této spojky, v průběhu výroby se používaly dva její typy. Rozlišují se podle průměru, starší typ průměru 180mm se montoval do 9/84. Novejší typ o průměru 190mm se montoval od 9/84. Spojka je suchá třecí jednokotoučová, ovládaná kapalinovým převodem. Talířová pružina má několik hlavních výhod pro které bylo původní konstrukční uspořadáni změněno. Hlavní výhodou je jednoduchost a provozní funkčnost s velkou spolehlivostí. Záměnou pružícího systému také došlo k změnšení nutné ovládací síly na pedál a není už nutné seřízování pacek pružin. S původní spojkou s vinutými přužinami je spojka s talířovou pružinou plně záměnná.

Demontáž spojky
Než je možno začít s demontáží spojky je nutné vyndat motor z vozu, možný eventuální postup při uvolnění převodovky a jejím vysunutí nedoporučuju, je to náročnější a trvá to déle. Po vymontování motoru, je celá spojka mimo vypínacího ústrojí na motoru - setrvačníku. Před další demontáží přítlačného kotouče je nutné označit vzájemnou polohu tohoto kotouče a setrvačníku, to je nutné pro zachování vzájemného vyvážení. Dále je možno vyšroubovat všech šest šroubů držících přítlačný kotouč. Po jejich vyšroubování je možno vyndat hnaný koutouč - lamelu. To je také nejčastější důvod demontáže spojky, výměna staré a už nefunkční lamely. Obložení je možné buď koupit samostatně a nanýtovat na původní kotouč - nedoporučuji a nebo koupit celou novou lamelu, tato varianta je vzhledem k ceně lamely (cca 300 Kč) asi nejlepší. Opotřebení lamely je možno zjistit meřením posuvným měřítkem, nová lamela má tloušťku 8,8mm a výrobce povoluje maximální opotřebení na 6,9mm (průměr 190), u starší verze je to nový 8,8mm a maximální opotřebení 7,3mm (průměr 180). Pokud je spojka (lamela) měněna po 5ti a více letech je doporučeno také zkontrolovat vysouvací ložisko spojky a případně ho vyměnit, vzhledem k jeho nepřistupnosti a ceně se toto preventivní opatření jistě vyplatí.

Montáž spojky
Nandáme hnaný kotouč, poté nasadíme, dle označení, tlačný kotouč a lehce chytneme šrouby do závitů, dále je nutno ustředit speciálním přípravkem hnaný kotouč, tomuto přípravku se lidově říká "mrkev" a jedná se v podstatě jen o jednoduchý vystřeďovací trn, stejný jako ten který vychází z převodovky. Trn se nachá zasunut a šrouby se dotáhnou. Nakonec se motor namontuje zpět do vozu.

V případě potřeby je možno provést ještě seřízení vypínací tyčky pracovního válce spojky, tento postup je stejný pro obě dvě koncepce spojek a proto je popsán ve zvláštním článku.

Na obrázku je talířová spojka průměru 190, ve středu je jasně viditelné místo (čistý kov), kde zabírá vysouvací ložisko.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (4):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů