|
3. prosince 1999Úprava sacího potrubíŠ105-136
Trochu teorie je, že pokud máme správně připravenou směs z karburátoru musíme ji dostat do válců. Správná směs je zcela homogenní a měla by být dodávána plynule beze ztrát. V praxi tomu, ale brání několik věcí: motor neodebírá směs plynule, rychlost proudění je uprostřed potrubí větší než při kraji (směs pak spadává na stěny potrubí), vnitř potrubí jsou různé hrany kde vznikají víry a směs opět spadává na stěny, nestejná teplota - potrubí je ochlazováno nebo se zahřívá a může dojít k samovznícení atd
Tak jsem se chtěl podělit o skušenosti s experimenty na tomto poli. Pro začátek jsem nechal karburátor karburátorem a věnoval se zbytku. Když sundáte karburátor a podíváte se do sacího potrubí zjistíte, že jsou tam vyfrézovány dvě díry propojené kanálkem, který je prvním zůženým a hranatým místem (já jsem tam měl otřepy až 4mm o hranách ani nemluvě). Prvním pokusem bylo zaoblit všechny hrany, zvětšit ten kanálek mezi komorami a vyleštit stěny. Používal jsem technologii jako ruce, pilník, šmirgl, frézky, leštička a všechno dohromady. Buhužel tvar odlitku nedovoluje plné propilování kanálku. Později jsem zjistil, že ideálním řešením je sehnat si sací potrubí ze Š 110R nebo 110LS, teré má přesně ten tvar kterého jsem se snažil dosáhnout a stačí k němu dodělat přípojku podtlaku pro posilovač a finálně vyleštit stěny, další částí je připojení karburátoru kde je potřeba slícovat všechna těsnění a podložky s karburátorem a sacím potrubím (jsou tam přesahy i 3mm). Sací potrubí se připojuje na hlavu motoru přez těsnění - lepší je těsnění s oplechovanými průchody které přesně pasuje na hlavu horší je, že na sebe nepasuje sací potrubí a kanály v hlavě (speciálně na typ 135/136 i o 5mm!!!) musí se potom podle hlavy trochu upravit díry na přichycení sacího potrubí. Další částí kudy směs prochází je hlava válců nejjednodušší je obrousit kanály a strhnout případné hrany - u hlav které mají vkládaná sedla (Š 135/136) většinou sedla nepasují na kanálek, ale s tím bych radši moc nedělal (ani toho moc nejde), když už je hlava dole je dobrý vyčistit i výfukové kanály, zkontrolovat ventily přebrousit atd.. S hlavou se dají vůbec dělat zázraky - úplně předělat sání, ventily, jiné pružiny, spalovací prostor, jiná hlava??, ale o tom až potom. To je asi tak vše.
Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|