ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
9. prosince 1999

Spojka Favorit

popis, výměna


Spojka vozidel Škoda Favorit vychází konstrukčně z talířové spojky průměru 190 vozidel Š130. Hlavních změn se dočkala hlavně pro změnu pozice motoru a předovodovky. Spojka má stejnou charakteristiku jako starší typ je suchá jednokotoučová s talířovou pružinou. Hnaný kotouč má průměr 190 mm a třecí plochu 275 cm2. Tloušťka nového kotouče je 7,5-7,7mm povolené opotřebení je na hranici 6,1mm, kotouč je radiálně odpružen, proto je nutné jeho opotřebení (tloušťku) měřit při zatížení  3000N. To je také důvod proč není hnaný kotouč záměnný se staršími typy, navíc má náboj kotouče jiné drážkování. Víko setrvačníku - přítlačný kotouč je upevněn šesti pevnostními šrouby M8, utahovací moment těchto šroubů je 24 Nm. Demontáž a montáž spojky lze uskutečnit samozřejmně jen po demontáži převodovky a to ať je motor ve vozidle nebo vně. Před demontáží přítlačného kotouče je nejprve nutné důlčiky označit vzájemné sesazení pro pozdější zpětnou montáž, celek je vyvážen. Před montáží kotouče je vhodné hřídel slabě potřít automobilovým tukem, s kotoučem musí jít volně pohybovat, ale bez zbytečné vůle. K zpětné montáži je potřeba středící trn, nejdříve navlékneme hnací kotouč, dále pak víko spojky, trn se zasune do klikové hřídele, víko srovnáme dle označení důlčiky a střídavě křížem dotáhneme všech šest šroubů.

Vypínací ústrojí spojky na vozidlech Škoda Favorit je mechanické s přenosem síly lankem v bowdenu. Ložisko je ovládáno vypínací pákou, na horní straně převodovky. Lanko je upevněno do výseku  na konci vypínací páky, zde je také možno seřídit vůli spojkového pedálu. Seřízení se provádí tak aby spojkový pedál byl v rovině s brzdovým pedálem +-5mm. Na druhé straně je lanko připevněno k páce spojkového pedálu pevnou koncovkou. Při výměně bowdenu je nutné demontovat pedálovou konzolu, kde je bovden uchycen.

Talířová spojka TAZ průměr 190 mm.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (12):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů