|
9. prosince 1999
Spojka Favoritpopis, výměna
Spojka vozidel Škoda Favorit vychází konstrukčně z talířové spojky
průměru 190 vozidel Š130. Hlavních změn se dočkala hlavně pro změnu pozice
motoru a předovodovky. Spojka má stejnou charakteristiku jako starší typ
je suchá jednokotoučová s talířovou pružinou. Hnaný kotouč má průměr 190
mm a třecí plochu 275 cm2. Tloušťka nového kotouče je 7,5-7,7mm povolené
opotřebení je na hranici 6,1mm, kotouč je radiálně odpružen, proto je nutné
jeho opotřebení (tloušťku) měřit při zatížení 3000N. To je také důvod
proč není hnaný kotouč záměnný se staršími typy, navíc má náboj kotouče
jiné drážkování. Víko setrvačníku - přítlačný kotouč je upevněn šesti pevnostními
šrouby M8, utahovací moment těchto šroubů je 24 Nm. Demontáž a montáž spojky
lze uskutečnit samozřejmně jen po demontáži převodovky a to ať je motor
ve vozidle nebo vně. Před demontáží přítlačného kotouče je nejprve nutné
důlčiky označit vzájemné sesazení pro pozdější zpětnou montáž, celek je
vyvážen. Před montáží kotouče je vhodné hřídel slabě potřít automobilovým
tukem, s kotoučem musí jít volně pohybovat, ale bez zbytečné vůle. K zpětné
montáži je potřeba středící trn, nejdříve navlékneme hnací kotouč, dále
pak víko spojky, trn se zasune do klikové hřídele, víko srovnáme dle označení
důlčiky a střídavě křížem dotáhneme všech šest šroubů.
Vypínací ústrojí spojky na vozidlech Škoda Favorit je mechanické s přenosem
síly lankem v bowdenu. Ložisko je ovládáno vypínací pákou, na horní straně
převodovky. Lanko je upevněno do výseku na konci vypínací páky, zde
je také možno seřídit vůli spojkového pedálu. Seřízení se provádí tak aby
spojkový pedál byl v rovině s brzdovým pedálem +-5mm. Na druhé straně je
lanko připevněno k páce spojkového pedálu pevnou koncovkou. Při výměně
bowdenu je nutné demontovat pedálovou konzolu, kde je bovden uchycen.
Talířová spojka TAZ průměr 190 mm.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|