ŠKODA techweb [homepage]
Spojka a převodovka
13. prosince 1999

Seřízení spojky

vozidel Š105-Rapid


Oba dva druhy spojek použité u vozidel řady 742, tj. talířová i vinutá, měli u pracovního válce spojky seřiditelnou vysunovací tyčku. Pracovní válec spojky je přístupný v příručním zavazadlovém prostoru po odendání středního krytu. Viz obrázek. Dále pro přístup k táhlu je nutné odtáhnout pružný drát držící plastový kryt a tento kryt odendat. Pro seřízení táhla je nutné ho vyndat ven z vozu. Vyndání táhla je možno uskutečnit po odsunutí vysouvací páky např. šroubovákem. Je potřeba dát pozor aby táhlo nezapadlo do prostoru spojky. Táhlo není ani na jedné straně nijak přichyceno, do pracovního válce je pouze zasunuto a na vysouvací páce drží kulovou částí v jamce.

Po vymontování táhla z vozu je možné změnit jeho délku. Délka se dá seřizovat zhruba v rozmezí půl centimetru. Seřízení se provádí při opotřebení kotouče, tak aby pedál neměl velkou mrtvou zónu. Hlavním prvidlem však je, že ložisko se nesmí nikdy (ve stavu kdy se spojka nepoužívá) trvale dotýkat vypínacích páček, nebo talířové pružíny, ložisko totiž není konstruováno na trvalý provoz. Vzdálenost mezi ložiskem  a vypínacími páčkami (talířem) má bý 3 mm. To je možné zkontrolovat přidržením tyčky a odsunutím vypínací páky - přetlačíte pouze pružiny páky, při kontaktu se spojkovou pružinou se páka zastaví, v tomto případě musí být vzdálenost kulového čepu od jamky 4-5 mm. Prodloužením tyčky - vyšroubováním změnšíte mrtvý chod pedálu spojky, ale je nutno dodržet předchozí upozornění. Po vyzkoušení nezapomeňte dotáhnout i pojistnou matici.

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (24):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů