|
15. prosince 1999Elektrický větrákpro Škoda 110RPůvodní mechanický větrák chlazení se dá s menšími či většími úspěchy
nahradit za elektrický. Má to několik výhod, asi největší je zmenšení setvačných
hmot motoru. Také už jsem zaslechl názor, že to přidá i na výkonu, pokud
tomu tak je tak je to rozdíl velmi malý. Pravdou je, že motor po výměně
jde lépe o otáček Tuto výměnu jsem dělal metodou pokus-omyl. Nejdříve jsem
obhlédl nějaká řešení v Mělníce a pak se pustil do vlastní úpravy.
Nejdříve musím uvést. že bez chladiče oleje
nemáte šanci auto s "elektrikou" uchladit. A teď uz k vlastní úpravě. Nejdříve
jsem použil větrák z Favorita, původně velmi
úspěšně vyzkoušený ve Škodě 1000MB - na tu to stačilo s přidanými kapsami
na mřížkách sání vzduchu k chladiči. Na eRko to už nestačí, auto neuchladíte
při rychlosti větší než 80 km/h ani při naplno zapnutém topení. Pravděpodobně
to souvisí s obtékáním vzduchu kolem zadních blatníku. Amáterskou metodou
jsem zjistil že při rychlostech nad 80 km/h se v prostoru před chladičem
tvoří vír a při rychlostech nad 120 km/h dokonce podtlak, který má méně
výkoný el. větrák problém překonat. Dá se tomu pomoci kapsami místo mřížek
sání vzduchu, ale nepodařilo se mi najít kompromis mezi vzhledem a funkčností.
V Mělníce jsem se nechal inspirovat tímto strojem
a jelikož jsem nechtěl měnit chladič upravil jsem si řešení podle svého.
Majitel nádherné Škody 1000MB to vyřešil pomocí kompletního chladiče z
Octavie 1,6 s vrtulí a motorkem z Octavie 1,8T s klimatizací. Já jsem použil
původní
chladič s měděným jádrem s motorkem z Octavie 1,6. Jelikož už je problém
napasovat tenhle větrák na původní saharu, byl jsem nucen vyrobit saharu
zcela novou z nerezového plechu a části sahary s trojnožkou z Octavie.
Sahara je vyrobená z rovného plechu tlouštky 1 mm se zahnutými okraji (cca
20 mm). Tyto okraje lícují s bočními stěnami chladiče, nahoře a dole jsou
trochu menší a lícují s čelní plochou chladiče v místě, kde dosedala původní
sahara. Při návrhu je potřeba dát pozor na
mezeru
mezi chladičem a sběrným výfukovým potrubím.. Z plastové Octavia-sahary
jsem vyřizl kruhovou část kolem vrtule včetně patek pro trojnožku, takto
vzniklý díl jsem nalepil na plech kontaktním lepidlem. V místě patek, je
potřeba svrtat plast s plechem ovory 5,2 mm a trojnožku s motorkem připevnit
pomocí dosttečně dlouhých šroubů M5. Pozor na možný kontakt matic s chladičem!
Tento celek se potom svrtá s chladičem a upevní čtyřmi šrouby, stejně jako
původní sahara.
Elektrické zapojení je jednoduché, buď použijete stejně jako já ruční
spínač, nebo do chladiče zabudujete termospínač z Octavie - způsob nechť
si zvolí každý sám, já jsem zvolil ruční ovládání. Doporučuji u obou variant
kontrolku funkce větráku na palubní desce. Motorek je dvourychlostní, stačí
použít pouze "druhou" rychlost otáčení. Doporučuji připojení "za spínací
skříňku" např. na pojistku č.2. Schéma zapojeni:
Zkušenosti mám zatím dobré, akorát v těch největších vedrech jsem byl
nucen občas pustit topení. Doporučuji všem použít motorek s "rovnou vrtulí"
z Octave 1,8T nebo upravit mřížky - nejlépe vyrobit kapsy. Závěrem bych
rád dodal, že toto řešení je sice elegantní, ale náporovému chladiči se
nevyrovná - o něm někdy příště. Autor článku: Travex (Radim Trávníček)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|