ŠKODA techweb [homepage]
Motor
15. prosince 1999

Elektrický větrák

pro Škoda 110R


Původní mechanický větrák chlazení se dá s menšími či většími úspěchy nahradit za elektrický. Má to několik výhod, asi největší je zmenšení setvačných hmot motoru. Také už jsem zaslechl názor, že to přidá i na výkonu, pokud tomu tak je tak je to rozdíl velmi malý. Pravdou je, že motor po výměně jde lépe o otáček Tuto výměnu jsem dělal metodou pokus-omyl. Nejdříve jsem obhlédl nějaká řešení v Mělníce a pak se pustil do vlastní úpravy.

Nejdříve musím uvést. že bez chladiče oleje nemáte šanci auto s "elektrikou" uchladit. A teď uz k vlastní úpravě. Nejdříve jsem použil větrák z Favorita, původně velmi úspěšně vyzkoušený ve Škodě 1000MB - na tu to stačilo s přidanými kapsami na mřížkách sání vzduchu k chladiči. Na eRko to už nestačí, auto neuchladíte při rychlosti větší než 80 km/h ani při naplno zapnutém topení. Pravděpodobně to souvisí s obtékáním vzduchu kolem zadních blatníku. Amáterskou metodou jsem zjistil že při rychlostech nad 80 km/h se v prostoru před chladičem tvoří vír a při rychlostech nad 120 km/h dokonce podtlak, který má méně výkoný el. větrák problém překonat. Dá se tomu pomoci kapsami místo mřížek sání vzduchu, ale nepodařilo se mi najít kompromis mezi vzhledem a funkčností.

V Mělníce jsem se nechal inspirovat tímto strojem a jelikož jsem nechtěl měnit chladič upravil jsem si řešení podle svého. Majitel nádherné Škody 1000MB to vyřešil pomocí kompletního chladiče z Octavie 1,6 s vrtulí a motorkem z Octavie 1,8T s klimatizací. Já jsem použil původní chladič s měděným jádrem s motorkem z Octavie 1,6. Jelikož už je problém napasovat tenhle větrák na původní saharu, byl jsem nucen vyrobit saharu zcela novou z nerezového plechu a části sahary s trojnožkou z Octavie. Sahara je vyrobená z rovného plechu tlouštky 1 mm se zahnutými okraji (cca 20 mm). Tyto okraje lícují s bočními stěnami chladiče, nahoře a dole jsou trochu menší a lícují s čelní plochou chladiče v místě, kde dosedala původní sahara. Při návrhu je potřeba dát pozor na mezeru mezi chladičem a sběrným výfukovým potrubím.. Z plastové Octavia-sahary jsem vyřizl kruhovou část kolem vrtule včetně patek pro trojnožku, takto vzniklý díl jsem nalepil na plech kontaktním lepidlem. V místě patek, je potřeba svrtat plast s plechem ovory 5,2 mm a trojnožku s motorkem připevnit pomocí dosttečně dlouhých šroubů M5. Pozor na možný kontakt matic s chladičem!  Tento celek se potom svrtá s chladičem a upevní čtyřmi šrouby, stejně jako původní sahara.

Elektrické zapojení je jednoduché, buď použijete stejně jako já ruční spínač, nebo do chladiče zabudujete termospínač z Octavie - způsob nechť si zvolí každý sám, já jsem zvolil ruční ovládání. Doporučuji u obou variant kontrolku funkce větráku na palubní desce. Motorek je dvourychlostní, stačí použít pouze "druhou" rychlost otáčení. Doporučuji připojení "za spínací skříňku" např. na pojistku č.2. Schéma zapojeni:

Zkušenosti mám zatím dobré, akorát v těch největších vedrech jsem byl nucen občas pustit topení. Doporučuji všem použít motorek s "rovnou vrtulí" z Octave 1,8T nebo upravit mřížky - nejlépe vyrobit kapsy. Závěrem bych rád dodal, že toto řešení je sice elegantní, ale náporovému chladiči se nevyrovná - o něm někdy příště.

Autor článku: Travex (Radim Trávníček)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (15):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů